Keittiökemian soveltaminen kontekstilähtöisessä monialaisessa kemian opetuksessa

Pro gradu -tutkielma toteutettiin kehittämistutkimuksena, jonka tarkoitus oli kehittää kemian opetukseen uutta oppimateriaalia keittiökemian kontekstissa. Tutkielmassa myös kartoitettiin oppilaiden näkemyksiä keittiökemiasta kemian opetuksessa. Tutkielman kirjallisessa osassa selvitettiin keittiökem...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laasala, Riku
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58420
_version_ 1826225743434088448
author Laasala, Riku
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Laasala, Riku Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Laasala, Riku Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Laasala, Riku
datasource_str_mv jyx
description Pro gradu -tutkielma toteutettiin kehittämistutkimuksena, jonka tarkoitus oli kehittää kemian opetukseen uutta oppimateriaalia keittiökemian kontekstissa. Tutkielmassa myös kartoitettiin oppilaiden näkemyksiä keittiökemiasta kemian opetuksessa. Tutkielman kirjallisessa osassa selvitettiin keittiökemian ja molekyyligastronomian historiaa sekä tutkittiin molekyyligastronomian ja kemian välistä yhteyttä tarkemmin tarkastelemalla yhden elintarvikkeen kemiaa ja ruoanlaitossa esiintyviä kemiallisia ilmiöitä. Lisäksi pohdittiin, kuinka ruoan kanssa työskenteleminen voi vaikuttaa oppilaiden tunteisiin ja heidän motivaatioon. Kirjallisessa osassa käsiteltiin suklaaseen liittyvää kemiaa. Suklaa koostuu pääosin kiinteistä kaakaopartikkeleista, polymorfisesta kaakaovoin rasvasta, suklaan vesiliukoisesta faasista ja sokerista. Näitä neljää elementtiä käytetään hyväksi suklaan eri käsittelytavoissa. Suklaan ominaisuuksia, karamellisaatioreaktiota ja Maillard-reaktiota voidaan käyttää hyväksi orgaanisen kemian soveltavissa töissä. Keittiökemia voi parantaa oppilaiden motivaatiota kemian opiskeluun, sillä siinä poiketaan rutiinista. Ruoka on osa jokaisen arkipäivää, joten kyseinen konteksti koskettaa jokaisen arkipäivää. Keittiökemiassa käsitellään fysiikkaan, kemiaan ja biologiaan liittyviä asioita, joten keittiökemia on hyvin monialainen konteksti luonnontieteiden opetuksessa. Tutkielman kokeellinen osa koostui kolmesta kokonaisuudesta. Ensimmäisessä kokonaisuudessa oppilaille suoritettiin kyselytutkimus. Sen tuloksia analysoitiin siitä näkökulmasta, onko keittiökemia toimiva konteksti ja mitä tulee ottaa huomioon materiaaleja luodessa. Toisessa kokonaisuudessa suoritettiin oppikirja-analyysi eräästä olemassa olevasta keittiökemiaan liittyvästä oppikirjasta ja kolmannessa osassa kehitettiin viisi työohjetta osin kyselytutkimuksen ja oppikirja-analyysin pohjalta. Kyselytutkimusten tulosten mukaan keittiökemia koettiin motivoivaksi työtavaksi, koska ruoan kanssa työskentely kiinnosti oppilaita. Tutkimustulosten mukaan tulevissa keittiökemiaan liittyvissä työohjeissa tulee kiinnittää huomiota ahaa-elämyksiin, jotka parantaisivat oppimistuloksia. Oppikirja-analyysin mukaan keittiökemian töitä kehittäessä kannattaa keskittyä työvaiheiden selkeyteen sekä työn ja teorian väliseen yhteyteen. Näitä huomioonotettavia seikkoja otettiin huomioon esimerkkityöohjeiden kehittämisessä.
first_indexed 2024-09-11T08:50:27Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "V\u00e4lisaari, Jouni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laasala, Riku", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-07T07:27:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-07T07:27:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58420", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradu -tutkielma toteutettiin kehitt\u00e4mistutkimuksena, jonka tarkoitus oli kehitt\u00e4\u00e4 kemian opetukseen uutta oppimateriaalia keitti\u00f6kemian kontekstissa. Tutkielmassa my\u00f6s kartoitettiin oppilaiden n\u00e4kemyksi\u00e4 keitti\u00f6kemiasta kemian opetuksessa. Tutkielman kirjallisessa osassa selvitettiin keitti\u00f6kemian ja molekyyligastronomian historiaa sek\u00e4 tutkittiin molekyyligastronomian ja kemian v\u00e4list\u00e4 yhteytt\u00e4 tarkemmin tarkastelemalla yhden elintarvikkeen kemiaa ja ruoanlaitossa esiintyvi\u00e4 kemiallisia ilmi\u00f6it\u00e4. Lis\u00e4ksi pohdittiin, kuinka ruoan kanssa ty\u00f6skenteleminen voi vaikuttaa oppilaiden tunteisiin ja heid\u00e4n motivaatioon. \n\nKirjallisessa osassa k\u00e4siteltiin suklaaseen liittyv\u00e4\u00e4 kemiaa. Suklaa koostuu p\u00e4\u00e4osin kiinteist\u00e4 kaakaopartikkeleista, polymorfisesta kaakaovoin rasvasta, suklaan vesiliukoisesta faasista ja sokerista. N\u00e4it\u00e4 nelj\u00e4\u00e4 elementti\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n hyv\u00e4ksi suklaan eri k\u00e4sittelytavoissa. Suklaan ominaisuuksia, karamellisaatioreaktiota ja Maillard-reaktiota voidaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 hyv\u00e4ksi orgaanisen kemian soveltavissa t\u00f6iss\u00e4. Keitti\u00f6kemia voi parantaa oppilaiden motivaatiota kemian opiskeluun, sill\u00e4 siin\u00e4 poiketaan rutiinista. Ruoka on osa jokaisen arkip\u00e4iv\u00e4\u00e4, joten kyseinen konteksti koskettaa jokaisen arkip\u00e4iv\u00e4\u00e4. Keitti\u00f6kemiassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n fysiikkaan, kemiaan ja biologiaan liittyvi\u00e4 asioita, joten keitti\u00f6kemia on hyvin monialainen konteksti luonnontieteiden opetuksessa.\n\nTutkielman kokeellinen osa koostui kolmesta kokonaisuudesta. Ensimm\u00e4isess\u00e4 kokonaisuudessa oppilaille suoritettiin kyselytutkimus. Sen tuloksia analysoitiin siit\u00e4 n\u00e4k\u00f6kulmasta, onko keitti\u00f6kemia toimiva konteksti ja mit\u00e4 tulee ottaa huomioon materiaaleja luodessa. Toisessa kokonaisuudessa suoritettiin oppikirja-analyysi er\u00e4\u00e4st\u00e4 olemassa olevasta keitti\u00f6kemiaan liittyv\u00e4st\u00e4 oppikirjasta ja kolmannessa osassa kehitettiin viisi ty\u00f6ohjetta osin kyselytutkimuksen ja oppikirja-analyysin pohjalta.\n\nKyselytutkimusten tulosten mukaan keitti\u00f6kemia koettiin motivoivaksi ty\u00f6tavaksi, koska ruoan kanssa ty\u00f6skentely kiinnosti oppilaita. Tutkimustulosten mukaan tulevissa keitti\u00f6kemiaan liittyviss\u00e4 ty\u00f6ohjeissa tulee kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota ahaa-el\u00e4myksiin, jotka parantaisivat oppimistuloksia. Oppikirja-analyysin mukaan keitti\u00f6kemian t\u00f6it\u00e4 kehitt\u00e4ess\u00e4 kannattaa keskitty\u00e4 ty\u00f6vaiheiden selkeyteen sek\u00e4 ty\u00f6n ja teorian v\u00e4liseen yhteyteen. N\u00e4it\u00e4 huomioonotettavia seikkoja otettiin huomioon esimerkkity\u00f6ohjeiden kehitt\u00e4misess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-06-07T07:27:46Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-07T07:27:46Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "150", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "keitti\u00f6kemia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "monialainen osaaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "integraatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kontekstil\u00e4ht\u00f6inen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "karamellisaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "maillard-reaktio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "molekyyligastronomia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Keitti\u00f6kemian soveltaminen kontekstil\u00e4ht\u00f6isess\u00e4 monialaisessa kemian opetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806073082", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kemian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Chemistry", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kemian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Chemistry", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4034", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kemia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokeellisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "aistinvarainen arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kemiallinen koostumus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58420
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:28Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1ab96671-a50b-48fb-9ce0-cb7e00a9dacc\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806073082.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laasala, Riku Keittiökemian soveltaminen kontekstilähtöisessä monialaisessa kemian opetuksessa keittiökemia monialainen osaaminen integraatio kontekstilähtöinen oppiminen karamellisaatio maillard-reaktio molekyyligastronomia Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 kemia opetus motivaatio kokeellisuus tunteet aistinvarainen arviointi kemiallinen koostumus
title Keittiökemian soveltaminen kontekstilähtöisessä monialaisessa kemian opetuksessa
title_full Keittiökemian soveltaminen kontekstilähtöisessä monialaisessa kemian opetuksessa
title_fullStr Keittiökemian soveltaminen kontekstilähtöisessä monialaisessa kemian opetuksessa Keittiökemian soveltaminen kontekstilähtöisessä monialaisessa kemian opetuksessa
title_full_unstemmed Keittiökemian soveltaminen kontekstilähtöisessä monialaisessa kemian opetuksessa Keittiökemian soveltaminen kontekstilähtöisessä monialaisessa kemian opetuksessa
title_short Keittiökemian soveltaminen kontekstilähtöisessä monialaisessa kemian opetuksessa
title_sort keittiökemian soveltaminen kontekstilähtöisessä monialaisessa kemian opetuksessa
title_txtP Keittiökemian soveltaminen kontekstilähtöisessä monialaisessa kemian opetuksessa
topic keittiökemia monialainen osaaminen integraatio kontekstilähtöinen oppiminen karamellisaatio maillard-reaktio molekyyligastronomia Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 kemia opetus motivaatio kokeellisuus tunteet aistinvarainen arviointi kemiallinen koostumus
topic_facet 4034 Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry aistinvarainen arviointi integraatio karamellisaatio keittiökemia kemia kemiallinen koostumus kokeellisuus kontekstilähtöinen oppiminen maillard-reaktio molekyyligastronomia monialainen osaaminen motivaatio opetus tunteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58420 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806073082
work_keys_str_mv AT laasalariku keittiökemiansoveltaminenkontekstilähtöisessämonialaisessakemianopetuksessa