"Ite pitää tehä, olla se esimerkki ja tehä mukana" uokanopettajien kokemuksia liikunnallisten opetustapojen hyödyntämisestä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata luokanopettajien kokemuksia liikunnallisen toiminnallisuuden käytöstä alakouluissa. Minkälaisia kokemuksia opettajilla on fyysisen aktiivisuuden hyödyntämisestä kouluopetuksessa? Minkälainen merkitys opettajan omalla taustalla on liikunnan hyödyntämisessä ko...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Turunen, Jussi-Markus, Saurama, Pietari
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58418
_version_ 1826225691249606656
author Turunen, Jussi-Markus Saurama, Pietari
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Turunen, Jussi-Markus Saurama, Pietari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Turunen, Jussi-Markus Saurama, Pietari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Turunen, Jussi-Markus
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata luokanopettajien kokemuksia liikunnallisen toiminnallisuuden käytöstä alakouluissa. Minkälaisia kokemuksia opettajilla on fyysisen aktiivisuuden hyödyntämisestä kouluopetuksessa? Minkälainen merkitys opettajan omalla taustalla on liikunnan hyödyntämisessä kouluopetuksessa? Millä tavoin opettajat ovat kokeneet koulutuksensa, nykyisen perusopetuksen opetussuunnitelman, Liikkuva koulu -hankkeen, sekä työyhteisön roolin fyysisen aktiivisuuden lisäämisessä? Tutkimuksen kohteeksi valikoitui viisi opettajaa, joilla oli kokemusta liikunnallisen toiminnallisuuden toteuttamisesta alakoulussa. Tutkimusaineisto koostui avoimista haastatteluista. Litteroitu aineisto analysoitiin fenomenologisella tutkimusotteella Amedeo Giorgin fenomenologista analyysia hyödyntäen. Tutki- musaineistosta muodostui kuusi keskeistä merkityskokonaisuutta: Opettajien toiminnallisten menetelmien käyttökokemukset, Lasten kokemuksien merkitys, Hyödyllisyyden ja haasteellisuuden kokemukset, Liikunnallisen taustan ja oman opettajuuden kehittämisen merkitys, Koulutuksen merkitys sekä Koulun ja kollegoiden yleisen asenteen merkitys. Tutkimustuloksista ilmeni, että liikunnallista toiminnallisuutta hyödynnettiin monipuolisesti eri oppiaineissa osana opetusta, sekä opetustuokioita jaksottavina erilaisina taukoliikuntahetkinä. Opettajien kokemusten mukaan lasten suhtautuminen toiminnallisuutta kohtaan oli positiivista ja lasten suhtautuminen toimi opettajille oman pedagogiikan palkkiona. Liikunnallisen toiminnallisuuden haasteiksi opettajat kokivat kouluarjen tiukat aikataulut. Toiminnallisen opetushetken järjestäminen vaati myös oppilaiden tuntemusta opettajalta. Opettajien saama koulutus ei ollut suunnannut opettajia hyödyntämään liik- kumista opetuksessaan, vaan henkilökohtainen kiinnostus liikkumiseen nähtiin vahvempana motivaattorina opettajien toiminnalle. Nykyisen opetussuunitelman ja Liikkuva koulu - ohjelman nähtiin molempien lisäävän liikettä lasten koulupäiviin. Haastateltavat kokivat opettajien aktivoimisen tärkeäksi tulevai- suudessa, koska opettajan esimerkillä on vahva vaikutus alakoululaisen lapsen asenteisiin. Koulujen ilmapiiri koettiin pääasiassa liikkumiselle myönteiseksi. Suomen kouluissa on viime vuosina pyritty lisäämään liikkumista ja toiminnallisuutta lasten koulupäivään. Tämän tutkimuksen perusteella näyttää siltä, että opettajat suhtautuvat liikunnallisen toiminnallisuuden hyödyntämiseen ja fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen koulupäivään positiivisesti. Työtä ja haasteita riittää kuitenkin myös jatkossa, jottei fyysisesti aktiivisempi koulupäivä jää vain liikunnasta innostuneiden opettajien ja heidän oppilaidensa iloksi.
first_indexed 2019-08-19T08:21:17Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Perkkil\u00e4, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Turunen, Jussi-Markus", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Saurama, Pietari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-07T07:14:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-07T07:14:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58418", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on kuvata luokanopettajien kokemuksia liikunnallisen toiminnallisuuden k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 alakouluissa. Mink\u00e4laisia kokemuksia opettajilla on fyysisen aktiivisuuden hy\u00f6dynt\u00e4misest\u00e4 kouluopetuksessa? Mink\u00e4lainen merkitys opettajan omalla taustalla on liikunnan hy\u00f6dynt\u00e4misess\u00e4 kouluopetuksessa? Mill\u00e4 tavoin opettajat ovat kokeneet koulutuksensa, nykyisen perusopetuksen opetussuunnitelman, Liikkuva koulu -hankkeen, sek\u00e4 ty\u00f6yhteis\u00f6n roolin fyysisen aktiivisuuden lis\u00e4\u00e4misess\u00e4?\nTutkimuksen kohteeksi valikoitui viisi opettajaa, joilla oli kokemusta liikunnallisen toiminnallisuuden toteuttamisesta alakoulussa. Tutkimusaineisto koostui avoimista haastatteluista. Litteroitu aineisto analysoitiin fenomenologisella tutkimusotteella Amedeo Giorgin fenomenologista analyysia hy\u00f6dynt\u00e4en. Tutki- musaineistosta muodostui kuusi keskeist\u00e4 merkityskokonaisuutta: Opettajien toiminnallisten menetelmien k\u00e4ytt\u00f6kokemukset, Lasten kokemuksien merkitys, Hy\u00f6dyllisyyden ja haasteellisuuden kokemukset, Liikunnallisen taustan ja oman opettajuuden kehitt\u00e4misen merkitys, Koulutuksen merkitys sek\u00e4 Koulun ja kollegoiden yleisen asenteen merkitys.\nTutkimustuloksista ilmeni, ett\u00e4 liikunnallista toiminnallisuutta hy\u00f6dynnettiin monipuolisesti eri oppiaineissa osana opetusta, sek\u00e4 opetustuokioita jaksottavina erilaisina taukoliikuntahetkin\u00e4. Opettajien kokemusten mukaan lasten suhtautuminen toiminnallisuutta kohtaan oli positiivista ja lasten suhtautuminen toimi opettajille oman pedagogiikan palkkiona. Liikunnallisen toiminnallisuuden haasteiksi opettajat kokivat kouluarjen tiukat aikataulut. Toiminnallisen opetushetken j\u00e4rjest\u00e4minen vaati my\u00f6s oppilaiden tuntemusta opettajalta. Opettajien saama koulutus ei ollut suunnannut opettajia hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4\u00e4n liik- kumista opetuksessaan, vaan henkil\u00f6kohtainen kiinnostus liikkumiseen n\u00e4htiin vahvempana motivaattorina opettajien toiminnalle. Nykyisen opetussuunitelman ja Liikkuva koulu - ohjelman n\u00e4htiin molempien lis\u00e4\u00e4v\u00e4n liikett\u00e4 lasten koulup\u00e4iviin. Haastateltavat kokivat opettajien aktivoimisen t\u00e4rke\u00e4ksi tulevai- suudessa, koska opettajan esimerkill\u00e4 on vahva vaikutus alakoululaisen lapsen asenteisiin. Koulujen ilmapiiri koettiin p\u00e4\u00e4asiassa liikkumiselle my\u00f6nteiseksi.\nSuomen kouluissa on viime vuosina pyritty lis\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n liikkumista ja toiminnallisuutta lasten koulup\u00e4iv\u00e4\u00e4n. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 silt\u00e4, ett\u00e4 opettajat suhtautuvat liikunnallisen toiminnallisuuden hy\u00f6dynt\u00e4miseen ja fyysisen aktiivisuuden lis\u00e4\u00e4miseen koulup\u00e4iv\u00e4\u00e4n positiivisesti. Ty\u00f6t\u00e4 ja haasteita riitt\u00e4\u00e4 kuitenkin my\u00f6s jatkossa, jottei fyysisesti aktiivisempi koulup\u00e4iv\u00e4 j\u00e4\u00e4 vain liikunnasta innostuneiden opettajien ja heid\u00e4n oppilaidensa iloksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-06-07T07:14:47Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-07T07:14:47Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "89", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikunnallinen toiminnallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kokemuksentutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fenomenologinen tutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajan ty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Ite pit\u00e4\u00e4 teh\u00e4, olla se esimerkki ja teh\u00e4 mukana\" : uokanopettajien kokemuksia liikunnallisten opetustapojen hy\u00f6dynt\u00e4misest\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806073080", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu (ilmi\u00f6t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58418
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:42Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Turunen, Jussi-Markus Saurama, Pietari "Ite pitää tehä, olla se esimerkki ja tehä mukana" : uokanopettajien kokemuksia liikunnallisten opetustapojen hyödyntämisestä liikunnallinen toiminnallisuus kokemuksentutkimus fenomenologinen tutkimus opettajan työ Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokanopettajat liikuntakasvatus perusopetus koulu (ilmiöt)
title "Ite pitää tehä, olla se esimerkki ja tehä mukana" : uokanopettajien kokemuksia liikunnallisten opetustapojen hyödyntämisestä
title_full "Ite pitää tehä, olla se esimerkki ja tehä mukana" : uokanopettajien kokemuksia liikunnallisten opetustapojen hyödyntämisestä
title_fullStr "Ite pitää tehä, olla se esimerkki ja tehä mukana" : uokanopettajien kokemuksia liikunnallisten opetustapojen hyödyntämisestä "Ite pitää tehä, olla se esimerkki ja tehä mukana" : uokanopettajien kokemuksia liikunnallisten opetustapojen hyödyntämisestä
title_full_unstemmed "Ite pitää tehä, olla se esimerkki ja tehä mukana" : uokanopettajien kokemuksia liikunnallisten opetustapojen hyödyntämisestä "Ite pitää tehä, olla se esimerkki ja tehä mukana" : uokanopettajien kokemuksia liikunnallisten opetustapojen hyödyntämisestä
title_short "Ite pitää tehä, olla se esimerkki ja tehä mukana"
title_sort ite pitää tehä olla se esimerkki ja tehä mukana uokanopettajien kokemuksia liikunnallisten opetustapojen hyödyntämisestä
title_sub uokanopettajien kokemuksia liikunnallisten opetustapojen hyödyntämisestä
title_txtP "Ite pitää tehä, olla se esimerkki ja tehä mukana" : uokanopettajien kokemuksia liikunnallisten opetustapojen hyödyntämisestä
topic liikunnallinen toiminnallisuus kokemuksentutkimus fenomenologinen tutkimus opettajan työ Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 luokanopettajat liikuntakasvatus perusopetus koulu (ilmiöt)
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education fenomenologinen tutkimus kokemuksentutkimus koulu (ilmiöt) liikunnallinen toiminnallisuus liikuntakasvatus luokanopettajat opettajan työ perusopetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58418 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806073080
work_keys_str_mv AT turunenjussimarkus itepitäätehäollaseesimerkkijatehämukanauokanopettajienkokemuksialiikunnallist