Hyvä tekoäly reaaliaikaisissa strategiapeleissä

Vaikka reaaliaikaiset strategiapelit ovat olleet olemassa jo pitkän ajan ei niiden tekoälyssä ole saavutettu tilaa mihin voisimme olla kunnolla tyytyväisiä. Tämän kanditutkielman tavoitteena on tutkia, miten voitaisiin luoda hyvä tekoäly reaaliaikaisiin strategiapeleihin ja kuinka tekoäly mahdolli...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tamminen, Aleksi
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58408
_version_ 1826225803908612096
author Tamminen, Aleksi
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tamminen, Aleksi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tamminen, Aleksi Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tamminen, Aleksi
datasource_str_mv jyx
description Vaikka reaaliaikaiset strategiapelit ovat olleet olemassa jo pitkän ajan ei niiden tekoälyssä ole saavutettu tilaa mihin voisimme olla kunnolla tyytyväisiä. Tämän kanditutkielman tavoitteena on tutkia, miten voitaisiin luoda hyvä tekoäly reaaliaikaisiin strategiapeleihin ja kuinka tekoäly mahdollisesti paranee tulevaisuudessa. Kanditutkielman muotona on kirjallisuuskatsaus. Tässä tutkielmassa käymme läpi RTS-pelien tekoälyn osa-alueita ja ongelmia, jotka liittyvät näihin osa-alueisiin. Lopuksi käymme läpi koneoppimistekniikoilla suoritettuja tutkimuksia, joita voitaisiin mahdollisesti käyttää parantamaan RTS-pelien tekoälyä tulevaisuudessa. Even though real-time strategy games have been around for a long time we still have not achieved a state where we can be content. The goal of this bachelors thesis is to research how to create a good AI to real-time strategy games and how the AI will improve in the future. Form of the bachelors thesis is a literacy review. In this study we will go through some of the parts of RTS-game AI and problems that are included in these parts. In the end we will go through machine learning studies that could possibly be used to improve RTS-game AI in the future.
first_indexed 2019-08-19T08:21:19Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00f6nk\u00f6l\u00e4, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tamminen, Aleksi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-06T12:32:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-06T12:32:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58408", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vaikka reaaliaikaiset strategiapelit ovat olleet olemassa jo pitk\u00e4n ajan ei niiden teko\u00e4lyss\u00e4 ole saavutettu tilaa mihin voisimme olla kunnolla tyytyv\u00e4isi\u00e4. T\u00e4m\u00e4n kanditutkielman tavoitteena on tutkia, miten voitaisiin luoda hyv\u00e4 teko\u00e4ly reaaliaikaisiin strategiapeleihin ja kuinka teko\u00e4ly mahdollisesti paranee tulevaisuudessa. Kanditutkielman muotona on kirjallisuuskatsaus.\nT\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa k\u00e4ymme l\u00e4pi RTS-pelien teko\u00e4lyn osa-alueita ja ongelmia, jotka liittyv\u00e4t n\u00e4ihin osa-alueisiin. Lopuksi k\u00e4ymme l\u00e4pi koneoppimistekniikoilla suoritettuja tutkimuksia, joita voitaisiin mahdollisesti k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 parantamaan RTS-pelien teko\u00e4ly\u00e4 tulevaisuudessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Even though real-time strategy games have been around for a long time we still have not achieved a state where we can be content. The goal of this bachelors thesis is to research how to create a good AI to real-time strategy games and how the AI will improve in the future. Form of the bachelors thesis is a literacy review. In this study we will go through some of the parts of RTS-game AI and problems that are included in these parts. In the end we will go through machine learning studies that could possibly be used to improve RTS-game AI in the future.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-06-06T12:32:14Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-06T12:32:14Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "21", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "reaaliaikainen strategiapeli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Hyv\u00e4 teko\u00e4ly reaaliaikaisissa strategiapeleiss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806063068", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "602", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teko\u00e4ly", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietokonepelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58408
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:47Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/55a9cb6c-f958-460b-bb10-25d60890fb84\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806063068.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tamminen, Aleksi Hyvä tekoäly reaaliaikaisissa strategiapeleissä reaaliaikainen strategiapeli Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 tekoäly tietokonepelit
title Hyvä tekoäly reaaliaikaisissa strategiapeleissä
title_full Hyvä tekoäly reaaliaikaisissa strategiapeleissä
title_fullStr Hyvä tekoäly reaaliaikaisissa strategiapeleissä Hyvä tekoäly reaaliaikaisissa strategiapeleissä
title_full_unstemmed Hyvä tekoäly reaaliaikaisissa strategiapeleissä Hyvä tekoäly reaaliaikaisissa strategiapeleissä
title_short Hyvä tekoäly reaaliaikaisissa strategiapeleissä
title_sort hyvä tekoäly reaaliaikaisissa strategiapeleissä
title_txtP Hyvä tekoäly reaaliaikaisissa strategiapeleissä
topic reaaliaikainen strategiapeli Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 tekoäly tietokonepelit
topic_facet 602 Mathematical Information Technology Tietotekniikka reaaliaikainen strategiapeli tekoäly tietokonepelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58408 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806063068
work_keys_str_mv AT tamminenaleksi hyvätekoälyreaaliaikaisissastrategiapeleissä