Varhaiskasvatuksen ammattilaisten ja maahanmuuttajavanhempien näkemyksiä kasvatusyhteistyöstä

Maahanmuuttoa on tapahtunut 2010-luvulla enemmän kuin koskaan aikaisemmin. EU:n alueella merkittävimmät maahanmuuton perusteet ovat viime vuosien aikana olleet humanitaariset syyt, perheenyhdistämistoimet ja EU:n sisäinen liikkuvuus. Kulttuurinen monimuotoisuus on lisääntynyt myös Suomessa. Monelle...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sviili, Emilia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58407
_version_ 1828193090595192832
author Sviili, Emilia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Sviili, Emilia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Sviili, Emilia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Sviili, Emilia
datasource_str_mv jyx
description Maahanmuuttoa on tapahtunut 2010-luvulla enemmän kuin koskaan aikaisemmin. EU:n alueella merkittävimmät maahanmuuton perusteet ovat viime vuosien aikana olleet humanitaariset syyt, perheenyhdistämistoimet ja EU:n sisäinen liikkuvuus. Kulttuurinen monimuotoisuus on lisääntynyt myös Suomessa. Monelle varhaiskasvatuspalveluiden piirissä olevalle maahanmuuttajaperheelle päiväkoti on ensimmäinen kontakti suomalaisuuteen ja suomalaisiin. Onkin tärkeää pohtia, millä tavoin varhaiskasvatuksen kentällä pystytään tukemaan maahanmuuttajaperheiden sopeutumista. Tässä tutkimuksessa selvitetään, millaisia käsityksiä varhaiskasvatuksen ammattilaisilla on monikulttuurisuuskasvatuksesta sekä millaista on päiväkodin henkilökunnan ja maahanmuuttajavanhempien välinen kasvatusyhteistyö. Aineisto koostuu neljän varhaiskasvatuksen ammattilaisen ja kahden maahanmuuttajavanhemman haastatteluista. Tutkimus on laadullinen ja siinä on piirteitä sosiokonstruktivistisesta lähestymistavasta. Aineiston analyysissa on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysia. Tutkittavat kokivat monikulttuurisuuskasvatuksen olevan lähtöisin laadukkaasta varhaiskasvatuksesta ja esiopetuksesta. Monikulttuurisuuskasvatuksen keskeisiksi piirteiksi tunnistettiin suvaitsevaisuuteen kasvattaminen, sensitiivinen vuoropuhelu, monikulttuuriset teemat ohjatussa toiminnassa ja monimuotoisuutta tukeva opetusmateriaali. Lisäksi aineistossa sivuttiin S2-opetusta, oman äidinkielen opetusta ja oman uskonnon opetusta, mutta niiden painotus jäi toissijaiseksi arvojen ja arvostusten noustessa selvästi keskusteluissa keskiöön. Kasvatusyhteistyö nähtiin osapuolten välisenä vuoropuheluna, jonka taustalla vaikuttavat niin ammattikasvattajien kuin vanhempien käsitykset kasvatuksesta. Kasvatusyhteistyötä haastaviksi tekijöiksi ammattilaiset tunnistivat kulttuurien väliset erot ja kielimuurin sekä joustamattomuuden päiväkodin käytänteissä. Vanhemmat olivat melko tyytyväisiä kasvatusyhteistyöhön, mutta painottivat perheiden näkökulman huomioimista ja joustavan yhteistyön tärkeyttä. Molemmat osapuolet toivoivat päiväkodin ja perheiden välille avointa keskustelukulttuuria. Tulokset heijastelevat päiväkodin ratkaisevaa roolia siinä, miten maahanmuuttajaperheiden sopeutuminen suomalaiseen kulttuuriin lähtee käyntiin. Laadukkaan monikulttuurisuuskasvatuksen ja toimivan kasvatusyhteistyön edellytyksenä on päiväkodin henkilökunnan tietoisuus niin omista kulttuurisista lähtökohdistaan kuin monikulttuuristen perheiden taustoista.
first_indexed 2019-08-19T08:21:12Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ter\u00e4v\u00e4, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sviili, Emilia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-06T12:30:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-06T12:30:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58407", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Maahanmuuttoa on tapahtunut 2010-luvulla enemm\u00e4n kuin koskaan aikaisemmin. EU:n alueella merkitt\u00e4vimm\u00e4t maahanmuuton perusteet ovat viime vuosien aikana olleet humanitaariset syyt, perheenyhdist\u00e4mistoimet ja EU:n sis\u00e4inen liikkuvuus. Kulttuurinen monimuotoisuus on lis\u00e4\u00e4ntynyt my\u00f6s Suomessa. Monelle varhaiskasvatuspalveluiden piiriss\u00e4 olevalle maahanmuuttajaperheelle p\u00e4iv\u00e4koti on ensimm\u00e4inen kontakti suomalaisuuteen ja suomalaisiin. Onkin t\u00e4rke\u00e4\u00e4 pohtia, mill\u00e4 tavoin varhaiskasvatuksen kent\u00e4ll\u00e4 pystyt\u00e4\u00e4n tukemaan maahanmuuttajaperheiden sopeutumista.\n\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitet\u00e4\u00e4n, millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 varhaiskasvatuksen ammattilaisilla on monikulttuurisuuskasvatuksesta sek\u00e4 millaista on p\u00e4iv\u00e4kodin henkil\u00f6kunnan ja maahanmuuttajavanhempien v\u00e4linen kasvatusyhteisty\u00f6. Aineisto koostuu nelj\u00e4n varhaiskasvatuksen ammattilaisen ja kahden maahanmuuttajavanhemman haastatteluista. Tutkimus on laadullinen ja siin\u00e4 on piirteit\u00e4 sosiokonstruktivistisesta l\u00e4hestymistavasta. Aineiston analyysissa on k\u00e4ytetty teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\n\nTutkittavat kokivat monikulttuurisuuskasvatuksen olevan l\u00e4ht\u00f6isin laadukkaasta varhaiskasvatuksesta ja esiopetuksesta. Monikulttuurisuuskasvatuksen keskeisiksi piirteiksi tunnistettiin suvaitsevaisuuteen kasvattaminen, sensitiivinen vuoropuhelu, monikulttuuriset teemat ohjatussa toiminnassa ja monimuotoisuutta tukeva opetusmateriaali. Lis\u00e4ksi aineistossa sivuttiin S2-opetusta, oman \u00e4idinkielen opetusta ja oman uskonnon opetusta, mutta niiden painotus j\u00e4i toissijaiseksi arvojen ja arvostusten noustessa selv\u00e4sti keskusteluissa keski\u00f6\u00f6n.\n\nKasvatusyhteisty\u00f6 n\u00e4htiin osapuolten v\u00e4lisen\u00e4 vuoropuheluna, jonka taustalla vaikuttavat niin ammattikasvattajien kuin vanhempien k\u00e4sitykset kasvatuksesta. Kasvatusyhteisty\u00f6t\u00e4 haastaviksi tekij\u00f6iksi ammattilaiset tunnistivat kulttuurien v\u00e4liset erot ja kielimuurin sek\u00e4 joustamattomuuden p\u00e4iv\u00e4kodin k\u00e4yt\u00e4nteiss\u00e4. Vanhemmat olivat melko tyytyv\u00e4isi\u00e4 kasvatusyhteisty\u00f6h\u00f6n, mutta painottivat perheiden n\u00e4k\u00f6kulman huomioimista ja joustavan yhteisty\u00f6n t\u00e4rkeytt\u00e4. Molemmat osapuolet toivoivat p\u00e4iv\u00e4kodin ja perheiden v\u00e4lille avointa keskustelukulttuuria.\n\nTulokset heijastelevat p\u00e4iv\u00e4kodin ratkaisevaa roolia siin\u00e4, miten maahanmuuttajaperheiden sopeutuminen suomalaiseen kulttuuriin l\u00e4htee k\u00e4yntiin. Laadukkaan monikulttuurisuuskasvatuksen ja toimivan kasvatusyhteisty\u00f6n edellytyksen\u00e4 on p\u00e4iv\u00e4kodin henkil\u00f6kunnan tietoisuus niin omista kulttuurisista l\u00e4ht\u00f6kohdistaan kuin monikulttuuristen perheiden taustoista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-06-06T12:30:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-06T12:30:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "85", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kasvatusyhteisty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiskasvatuksen ammattilaiset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "maahanmuuttajavanhemmat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "monikulttuurisuuskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiokonstruktivismi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvatuksen ammattilaisten ja maahanmuuttajavanhempien n\u00e4kemyksi\u00e4 kasvatusyhteisty\u00f6st\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806063067", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikulttuurisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kohtaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvokasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "maahanmuuttajatausta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58407
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:09Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d1a9db87-0092-4b30-a0cc-483cb4767586\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806063067.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sviili, Emilia Varhaiskasvatuksen ammattilaisten ja maahanmuuttajavanhempien näkemyksiä kasvatusyhteistyöstä kasvatusyhteistyö varhaiskasvatuksen ammattilaiset maahanmuuttajavanhemmat monikulttuurisuuskasvatus sosiokonstruktivismi Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 monikulttuurisuus varhaiskasvatus kohtaaminen arvokasvatus maahanmuuttajatausta
title Varhaiskasvatuksen ammattilaisten ja maahanmuuttajavanhempien näkemyksiä kasvatusyhteistyöstä
title_full Varhaiskasvatuksen ammattilaisten ja maahanmuuttajavanhempien näkemyksiä kasvatusyhteistyöstä
title_fullStr Varhaiskasvatuksen ammattilaisten ja maahanmuuttajavanhempien näkemyksiä kasvatusyhteistyöstä Varhaiskasvatuksen ammattilaisten ja maahanmuuttajavanhempien näkemyksiä kasvatusyhteistyöstä
title_full_unstemmed Varhaiskasvatuksen ammattilaisten ja maahanmuuttajavanhempien näkemyksiä kasvatusyhteistyöstä Varhaiskasvatuksen ammattilaisten ja maahanmuuttajavanhempien näkemyksiä kasvatusyhteistyöstä
title_short Varhaiskasvatuksen ammattilaisten ja maahanmuuttajavanhempien näkemyksiä kasvatusyhteistyöstä
title_sort varhaiskasvatuksen ammattilaisten ja maahanmuuttajavanhempien näkemyksiä kasvatusyhteistyöstä
title_txtP Varhaiskasvatuksen ammattilaisten ja maahanmuuttajavanhempien näkemyksiä kasvatusyhteistyöstä
topic kasvatusyhteistyö varhaiskasvatuksen ammattilaiset maahanmuuttajavanhemmat monikulttuurisuuskasvatus sosiokonstruktivismi Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 monikulttuurisuus varhaiskasvatus kohtaaminen arvokasvatus maahanmuuttajatausta
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus arvokasvatus kasvatusyhteistyö kohtaaminen maahanmuuttajatausta maahanmuuttajavanhemmat monikulttuurisuus monikulttuurisuuskasvatus sosiokonstruktivismi varhaiskasvatuksen ammattilaiset varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58407 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806063067
work_keys_str_mv AT sviiliemilia varhaiskasvatuksenammattilaistenjamaahanmuuttajavanhempiennäkemyksiäkasvatusyhteist