Transformationaalisen johtamisen ilmenemismuotoja etsimässä: muutostilanne finanssialan organisaatiossa

Tämän pro gradu työni tarkoituksena on tutkia, miten erään suomalaisen finanssialalla toimivan yrityksen liiketoiminta-alueella toteutetaan muutosjohtamista; lisäksi tutkittiin, millaisia transformationaalisen johtajuuden piirteitä on tunnistettavissa, kun kohdeyritys jalkautti samalla uutta asiakk...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Väisänen, Tarja
Muut tekijät: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58406
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän pro gradu työni tarkoituksena on tutkia, miten erään suomalaisen finanssialalla toimivan yrityksen liiketoiminta-alueella toteutetaan muutosjohtamista; lisäksi tutkittiin, millaisia transformationaalisen johtajuuden piirteitä on tunnistettavissa, kun kohdeyritys jalkautti samalla uutta asiakkuusstrategiaa organisaatiossa. Yrityksessä oli haastatteluhetkellä meneillään uuden strategian jalkautus, joka koski yrityksen valtakunnallista toimintaa. Tässä tutkimuksessa muutoksen käsittely on rajattu aivan pienen murto-osan kokemuksiin, eivätkä tulokset siis ole yleistettävissä laajemmin. Tutkimukseen haastateltiin kohdeyrityksestä 14:ää henkilöä. Kaikki haastattelut tehtiin yksilöhaastatteluna. Mukana haastatteluissa oli kaksi johtokuntatasoista henkilöä, neljä keskijohtoon kuuluvaa henkilöä, neljä lähiesimiestä ja neljä toimihenkilöä. Tutkimukseen osallistuneiden henkilöiden keskuudessa odotettiin, että uusi strategia tuo uusia avautuvia rooleja ja tehtäviä. Vision koettiin olevan selkeä kaikille. Epäselväksi oli jäänyt, ylintä johtoa lukuun ottamatta, yrityksen uusi strategia ja aikataulu; myös viestien eriaikaisuus koettiin sekavana. Osaamisen laajentamiseen ja uudistumiseen kannustettiin kaikkia. Lähiesimiehet kokivat saavansa riittävästi vastuuta ja valtaa toteuttaa asioita itsenäisemmin ja siihen kannustetaan, mutta he kaipasivat tukea parempiin työvälineisiin. Uuden asiakkuusstrategian jalkautuksen koettiin tuovan lisää vastuuta ja valtaa toimihenkilöille. Asiakkuusstrategia selkeytti tekemistä, ja eri liiketoimintojen välisen yhteistyön kerrottiin parantuneen. Suunnitelmallisuus ja epäselvyys prosessin jatkuvuudesta, ajankäyttö asiakkaiden kanssa sekä keskustelut onnistumisista ja työn haasteista mainittiin johtamiseen liittyvissä puutteissa. Johtamisessa korostui henkilöstöön liittyvä arvostuksen puute ja palkitsemiseen liittyvä tyytymättömyys.