Koulunkäynninohjaaja ja luokanopettaja työparina inklusiivista kasvatusta toteuttamassa

Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella millaisia käsityksiä luokanopetta-jilla ja koulunkäynninohjaajilla on inklusiivisesta kasvatuksesta. Lisäksi tut-kimuksessa on tarkoitus tutkia, miten luokanopettajien ja koulunkäynninoh-jaajien yhteistyö toteutuu inklusiivisessa kasvatuksessa. Koulunkäynnino...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Erkkilä, Hannu
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58404
_version_ 1826225713007558656
author Erkkilä, Hannu
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Erkkilä, Hannu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Erkkilä, Hannu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Erkkilä, Hannu
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella millaisia käsityksiä luokanopetta-jilla ja koulunkäynninohjaajilla on inklusiivisesta kasvatuksesta. Lisäksi tut-kimuksessa on tarkoitus tutkia, miten luokanopettajien ja koulunkäynninoh-jaajien yhteistyö toteutuu inklusiivisessa kasvatuksessa. Koulunkäynninohjaa-ja voidaan nähdä yhtenä keskeisenä tekijänä inklusiivisen kasvatuksen toteu-tumiselle, minkä vuoksi tämä tutkimus on tärkeä ja ajankohtainen. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja aineisto on kerätty yksilöhaastatte-luilla. Tutkimukseen haastateltaviksi valikoitui viisi luokanopettajaa ja neljä koulunkäynninohjaajaa. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitu aineisto analy-soitiin laadullista sisällönanalyysia käyttäen. Tutkimuksessa havaittiin, että haastateltavat käsittivät lähikouluperiaat-teen ja kaikkien oikeuden koulunkäyntiin samassa ryhmässä olevan inklusii-visen kasvatuksen mukaisia. Lisäksi pienryhmät ja niiden hyödyntäminen koettiin inklusiivisen kasvatuksen mukaiseksi. Haastateltavat kokivat luo-kanopettajan ja koulunkäynninohjaajan yhteistyön hyväksi ja toisiaan tuke-vaksi. Edelleen haastateltavat kuitenkin kaipasivat enemmän aikaa yhteiselle suunnittelulle, jolloin yhteistyö voisi kehittyä entistä paremmaksi. Tarvitaan enemmän resursseja luokkiin ja kouluihin, jotta inklusiivista kasvatusta olisi mahdollista toteuttaa sen periaatteiden mukaisesti. Hyvä yh-teistyö eri ammattilaisten välillä on tärkeää inklusiivisen kasvatuksen toteu-tumiselle. Jotta olemassa olevista resursseista saadaan paras mahdollinen hyöty irti, niin tulee yhteistä suunnittelua olla riittävästi.
first_indexed 2019-08-19T08:21:15Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Viitala, Riitta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Erkkil\u00e4, Hannu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-06T11:43:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-06T11:43:33Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58404", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 luokanopetta-jilla ja koulunk\u00e4ynninohjaajilla on inklusiivisesta kasvatuksesta. Lis\u00e4ksi tut-kimuksessa on tarkoitus tutkia, miten luokanopettajien ja koulunk\u00e4ynninoh-jaajien yhteisty\u00f6 toteutuu inklusiivisessa kasvatuksessa. Koulunk\u00e4ynninohjaa-ja voidaan n\u00e4hd\u00e4 yhten\u00e4 keskeisen\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4 inklusiivisen kasvatuksen toteu-tumiselle, mink\u00e4 vuoksi t\u00e4m\u00e4 tutkimus on t\u00e4rke\u00e4 ja ajankohtainen.\nTutkimus on laadullinen tutkimus ja aineisto on ker\u00e4tty yksil\u00f6haastatte-luilla. Tutkimukseen haastateltaviksi valikoitui viisi luokanopettajaa ja nelj\u00e4 koulunk\u00e4ynninohjaajaa. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitu aineisto analy-soitiin laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia k\u00e4ytt\u00e4en. \nTutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 haastateltavat k\u00e4sittiv\u00e4t l\u00e4hikouluperiaat-teen ja kaikkien oikeuden koulunk\u00e4yntiin samassa ryhm\u00e4ss\u00e4 olevan inklusii-visen kasvatuksen mukaisia. Lis\u00e4ksi pienryhm\u00e4t ja niiden hy\u00f6dynt\u00e4minen koettiin inklusiivisen kasvatuksen mukaiseksi. Haastateltavat kokivat luo-kanopettajan ja koulunk\u00e4ynninohjaajan yhteisty\u00f6n hyv\u00e4ksi ja toisiaan tuke-vaksi. Edelleen haastateltavat kuitenkin kaipasivat enemm\u00e4n aikaa yhteiselle suunnittelulle, jolloin yhteisty\u00f6 voisi kehitty\u00e4 entist\u00e4 paremmaksi.\nTarvitaan enemm\u00e4n resursseja luokkiin ja kouluihin, jotta inklusiivista kasvatusta olisi mahdollista toteuttaa sen periaatteiden mukaisesti. Hyv\u00e4 yh-teisty\u00f6 eri ammattilaisten v\u00e4lill\u00e4 on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 inklusiivisen kasvatuksen toteu-tumiselle. Jotta olemassa olevista resursseista saadaan paras mahdollinen hy\u00f6ty irti, niin tulee yhteist\u00e4 suunnittelua olla riitt\u00e4v\u00e4sti.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-06-06T11:43:33Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-06T11:43:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "70", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "inklusiivinen kasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6pari", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Koulunk\u00e4ynninohjaaja ja luokanopettaja ty\u00f6parina inklusiivista kasvatusta toteuttamassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806063059", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulunk\u00e4ynninohjaajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58404
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:34Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8525b294-2b47-40e2-880f-df2ff37efecc\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806063059.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Erkkilä, Hannu Koulunkäynninohjaaja ja luokanopettaja työparina inklusiivista kasvatusta toteuttamassa inklusiivinen kasvatus työpari Erityispedagogiikka Special Education 101 yhteistyö koulunkäynninohjaajat luokanopettajat
title Koulunkäynninohjaaja ja luokanopettaja työparina inklusiivista kasvatusta toteuttamassa
title_full Koulunkäynninohjaaja ja luokanopettaja työparina inklusiivista kasvatusta toteuttamassa
title_fullStr Koulunkäynninohjaaja ja luokanopettaja työparina inklusiivista kasvatusta toteuttamassa Koulunkäynninohjaaja ja luokanopettaja työparina inklusiivista kasvatusta toteuttamassa
title_full_unstemmed Koulunkäynninohjaaja ja luokanopettaja työparina inklusiivista kasvatusta toteuttamassa Koulunkäynninohjaaja ja luokanopettaja työparina inklusiivista kasvatusta toteuttamassa
title_short Koulunkäynninohjaaja ja luokanopettaja työparina inklusiivista kasvatusta toteuttamassa
title_sort koulunkäynninohjaaja ja luokanopettaja työparina inklusiivista kasvatusta toteuttamassa
title_txtP Koulunkäynninohjaaja ja luokanopettaja työparina inklusiivista kasvatusta toteuttamassa
topic inklusiivinen kasvatus työpari Erityispedagogiikka Special Education 101 yhteistyö koulunkäynninohjaajat luokanopettajat
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education inklusiivinen kasvatus koulunkäynninohjaajat luokanopettajat työpari yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58404 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806063059
work_keys_str_mv AT erkkilähannu koulunkäynninohjaajajaluokanopettajatyöparinainklusiivistakasvatustatoteuttamassa