Ihan pihalla opettajien käsityksiä ulko-opetuksesta ja ulkona oppimisesta

Ulkona tapahtuva oppiminen ja opetus laajentavat koulujen oppimisympäristöjä. Autenttisissa ympäristöissä tapahtuva toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen tukee oppilaiden monipuolista oppimista sekä mahdollistaa vaihtelevat opetus- ja oppimismenetelmät. Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkastellaa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hämäläinen, Jenni
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58397
_version_ 1828193090587852800
author Hämäläinen, Jenni
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hämäläinen, Jenni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hämäläinen, Jenni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hämäläinen, Jenni
datasource_str_mv jyx
description Ulkona tapahtuva oppiminen ja opetus laajentavat koulujen oppimisympäristöjä. Autenttisissa ympäristöissä tapahtuva toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen tukee oppilaiden monipuolista oppimista sekä mahdollistaa vaihtelevat opetus- ja oppimismenetelmät. Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkastellaan laajenevia oppimisympäristöjä sekä ulko-opetusta ja ulkona oppimista. Tutkimustehtävänä on tutkia ja kuvata, minkälaisia erilaisia käsityksiä luokanopettajilla on ulkona oppimisesta ja ulko-opetuksesta. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella Suomen ympäristöopiston koordinoiman Ulko- luokka-hankkeen alkukartoituksen yhteydessä hankkeeseen osallistuneilta opettajilta. Kyselyyn vastasi 57 opettajaa. Fenomenografisen analyysin jälkeen tutkimustuloksiksi muotoutui neljä erilaista pääkategoriaa eli käsitystä ulko-opetuksesta ja ulkona oppimisesta. Ensimmäisessä pääkategoriassa ulko-opetus ymmärretään luokkahuoneen, useimmiten koulurakennuksen ulkopuolella, lähiympäristössä tapahtuvana opetuksena. Toisessa pääkategoriassa ulko-opetus ja ulkona oppiminen kuvataan toiminnallisena ja kokonaisvaltaisena oppimisena elämysten ja kokemus- ten kautta. Kolmannessa pääkategoriassa kuvataan ulko-opetuksen sisällöiksi kaikki opetussuunnitelman sisällöt. Neljännessä ja viimeisessä pääkategoriassa kuvataan ulko-opetuksen merkitystä hyvinvoinnille niin puhtaan ilman kuin fyysisen ja psyykkisen hyvinvoinnin kautta. Tutkittavilla opettajilla oli moni- puolisista kuvauksista huolimatta varsin yhtenäinen käsitys ulkona oppimises- ta ja ulko-opetuksesta.
first_indexed 2019-08-19T08:21:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isosomppi, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4m\u00e4l\u00e4inen, Jenni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-06T10:39:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-06T10:39:17Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58397", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ulkona tapahtuva oppiminen ja opetus laajentavat koulujen oppimisymp\u00e4rist\u00f6j\u00e4. Autenttisissa ymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4 tapahtuva toiminnallinen ja kokemuksellinen oppiminen tukee oppilaiden monipuolista oppimista sek\u00e4 mahdollistaa vaihtelevat opetus- ja oppimismenetelm\u00e4t. Tutkimuksen teoriaosuudessa tarkastellaan laajenevia oppimisymp\u00e4rist\u00f6j\u00e4 sek\u00e4 ulko-opetusta ja ulkona oppimista.\r\nTutkimusteht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on tutkia ja kuvata, mink\u00e4laisia erilaisia k\u00e4sityksi\u00e4 luokanopettajilla on ulkona oppimisesta ja ulko-opetuksesta. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin kyselylomakkeella Suomen ymp\u00e4rist\u00f6opiston koordinoiman Ulko- luokka-hankkeen alkukartoituksen yhteydess\u00e4 hankkeeseen osallistuneilta opettajilta. Kyselyyn vastasi 57 opettajaa.\r\nFenomenografisen analyysin j\u00e4lkeen tutkimustuloksiksi muotoutui nelj\u00e4 erilaista p\u00e4\u00e4kategoriaa eli k\u00e4sityst\u00e4 ulko-opetuksesta ja ulkona oppimisesta. Ensimm\u00e4isess\u00e4 p\u00e4\u00e4kategoriassa ulko-opetus ymm\u00e4rret\u00e4\u00e4n luokkahuoneen, useimmiten koulurakennuksen ulkopuolella, l\u00e4hiymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 tapahtuvana opetuksena. Toisessa p\u00e4\u00e4kategoriassa ulko-opetus ja ulkona oppiminen kuvataan toiminnallisena ja kokonaisvaltaisena oppimisena el\u00e4mysten ja kokemus- ten kautta. Kolmannessa p\u00e4\u00e4kategoriassa kuvataan ulko-opetuksen sis\u00e4ll\u00f6iksi kaikki opetussuunnitelman sis\u00e4ll\u00f6t. Nelj\u00e4nness\u00e4 ja viimeisess\u00e4 p\u00e4\u00e4kategoriassa kuvataan ulko-opetuksen merkityst\u00e4 hyvinvoinnille niin puhtaan ilman kuin fyysisen ja psyykkisen hyvinvoinnin kautta. Tutkittavilla opettajilla oli moni- puolisista kuvauksista huolimatta varsin yhten\u00e4inen k\u00e4sitys ulkona oppimises- ta ja ulko-opetuksesta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-06-06T10:39:17Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-06T10:39:17Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "91", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ulko-opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ulkona oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toiminnallinen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ihan pihalla : opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 ulko-opetuksesta ja ulkona oppimisesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806063056", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenografia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6kasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemusoppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luonto-opetus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "el\u00e4myspedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6llinen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "seikkailukasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskeluymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luontosuhde", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6oppi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58397
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:35Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/679155d2-9601-467f-ad2d-4bb98a6c8eb8\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-201806063056.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hämäläinen, Jenni Ihan pihalla : opettajien käsityksiä ulko-opetuksesta ja ulkona oppimisesta ulko-opetus ulkona oppiminen toiminnallinen oppiminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 käsitykset fenomenografia ympäristökasvatus kokemusoppiminen luonto-opetus elämyspedagogiikka yhteisöllinen oppiminen oppimisympäristö seikkailukasvatus opiskeluympäristö luontosuhde ympäristöoppi
title Ihan pihalla : opettajien käsityksiä ulko-opetuksesta ja ulkona oppimisesta
title_full Ihan pihalla : opettajien käsityksiä ulko-opetuksesta ja ulkona oppimisesta
title_fullStr Ihan pihalla : opettajien käsityksiä ulko-opetuksesta ja ulkona oppimisesta Ihan pihalla : opettajien käsityksiä ulko-opetuksesta ja ulkona oppimisesta
title_full_unstemmed Ihan pihalla : opettajien käsityksiä ulko-opetuksesta ja ulkona oppimisesta Ihan pihalla : opettajien käsityksiä ulko-opetuksesta ja ulkona oppimisesta
title_short Ihan pihalla
title_sort ihan pihalla opettajien käsityksiä ulko opetuksesta ja ulkona oppimisesta
title_sub opettajien käsityksiä ulko-opetuksesta ja ulkona oppimisesta
title_txtP Ihan pihalla : opettajien käsityksiä ulko-opetuksesta ja ulkona oppimisesta
topic ulko-opetus ulkona oppiminen toiminnallinen oppiminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 käsitykset fenomenografia ympäristökasvatus kokemusoppiminen luonto-opetus elämyspedagogiikka yhteisöllinen oppiminen oppimisympäristö seikkailukasvatus opiskeluympäristö luontosuhde ympäristöoppi
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education elämyspedagogiikka fenomenografia kokemusoppiminen käsitykset luonto-opetus luontosuhde opiskeluympäristö oppimisympäristö seikkailukasvatus toiminnallinen oppiminen ulko-opetus ulkona oppiminen yhteisöllinen oppiminen ympäristökasvatus ympäristöoppi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58397 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806063056
work_keys_str_mv AT hämäläinenjenni ihanpihallaopettajienkäsityksiäulkoopetuksestajaulkonaoppimisesta