Les styles d’apprentissage dans les manuels scolaires J’aime 1 et Voilà ! 1 Étude comparative

Tutkielma tarkastelee aistihavainnoittain kategorisoituja oppimistyylejä suomalaisille suunnatuissa ranskan kielen yläkoulun ja lukion oppikirjoissa Voilà ! 1 Exercices (2007) ja J’aime 1 (2015). Lisäksi tutkielma tarkastelee opetussuunnitelman perusteiden (OPS) yhteyttä mahdollisiin painotuseroihin...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tolvanen, Nina
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fra
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58388
_version_ 1826225747750027264
author Tolvanen, Nina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tolvanen, Nina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tolvanen, Nina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tolvanen, Nina
datasource_str_mv jyx
description Tutkielma tarkastelee aistihavainnoittain kategorisoituja oppimistyylejä suomalaisille suunnatuissa ranskan kielen yläkoulun ja lukion oppikirjoissa Voilà ! 1 Exercices (2007) ja J’aime 1 (2015). Lisäksi tutkielma tarkastelee opetussuunnitelman perusteiden (OPS) yhteyttä mahdollisiin painotuseroihin oppimistyylien suhteen kyseisissä oppikirjoissa. Voilà ! 1 Exercices on julkaistu aiemman, vuonna 2004 julkaistun OPS:in aikaan, kun taas J’aime 1 on julkaistu uusimman OPS:in julkaisun (2014) ja täytäntöönpanon (2016) välillä. Aihe on erittäin ajankohtainen, sillä uusin OPS painottaa entistä enemmän oppilaiden yksilöllisyyden huomioonottamista opetuksessa muun muassa monipuolisten opetusmetodien kautta. Tehtävien erilaisuutta on luonnollista lähestyä erilaisten oppimistyylien kautta, vaikka käsitteenä oppimistyyli onkin varsin kiistanalainen. Johdanto esittelee oppimistyylien erilaisia luokittelutapoja, oppimistyylikonseptin kohtaamaa kritiikkiä, opetussuunnitelman perusteiden keskeisimmät sisällöt, korpuksen (862 tehtävää: 430 oppikirjasta J’aime 1 ja 432 puolestaan kirjasta Voilà ! 1 Exercices) sekä aineiston luokittelun, ts. jaon neljään eri oppimistyylikategoriaan (visuaalinen, auditiivinen, kinesteettinen ja taktiilinen) tuetun aistikanavan perusteella. Tehtävänannon ollessa avoin käytettävän aistikanavan suhteen on tyyli merkitty luokittelemattomaksi. Analyysi kuvaillun luokittelun pohjalta osoittaa, että auditiiviset ja taktiiliset tehtävät ovat kaikista yleisimpiä (yli puolet tehtävistä). Tämän jälkeen tulevat visuaaliset ja lopuksi kinesteettiset tehtävät. Kinesteettisten tehtävien prosentuaalinen osuus oli molemmissa erittäin pieni verrattuna muihin tyyleihin, vaikka J’aime 1 -kirjassa erot eri tyylien välillä ovatkin tasoittuneet verrattuna Voilà ! 1 Exercices -kirjaan. Erityisesti visuaalisten tehtävien osuus on merkittävästi suurempi J’aime:ssa. Tehtävänannot ovat myös monipuolisemmat. Tämä voi olla uusimman OPS:in vaikutusta, sillä J’aime:n tekijät kuvailevat sitä OPS:in mukaiseksi. Tutkimustulokset siis osoittavat, että oppikirjat J’aime 1 ja Voilà ! 1 Exercices tukevat erityisesti auditiivisia ja taktiilisia oppijoita. J’aime tukee lisäksi visuaalisia oppijoita lähes yhtä paljon kuin taktiilisia. Kumpaa tahansa kirjasarjaa käytettäessä opettajan tarvitsee kuitenkin käyttää lisämateriaalia tukeakseen paremmin kinesteettisiä oppijoita.
first_indexed 2019-08-19T08:21:44Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Tolvanen, Nina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-06T09:31:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-06T09:31:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58388", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielma tarkastelee aistihavainnoittain kategorisoituja oppimistyylej\u00e4 suomalaisille suunnatuissa ranskan kielen yl\u00e4koulun ja lukion oppikirjoissa Voil\u00e0 ! 1 Exercices (2007) ja J\u2019aime 1 (2015). Lis\u00e4ksi tutkielma tarkastelee opetussuunnitelman perusteiden (OPS) yhteytt\u00e4 mahdollisiin painotuseroihin oppimistyylien suhteen kyseisiss\u00e4 oppikirjoissa. Voil\u00e0 ! 1 Exercices on julkaistu aiemman, vuonna 2004 julkaistun OPS:in aikaan, kun taas J\u2019aime 1 on julkaistu uusimman OPS:in julkaisun (2014) ja t\u00e4yt\u00e4nt\u00f6\u00f6npanon (2016) v\u00e4lill\u00e4. Aihe on eritt\u00e4in ajankohtainen, sill\u00e4 uusin OPS painottaa entist\u00e4 enemm\u00e4n oppilaiden yksil\u00f6llisyyden huomioonottamista opetuksessa muun muassa monipuolisten opetusmetodien kautta. Teht\u00e4vien erilaisuutta on luonnollista l\u00e4hesty\u00e4 erilaisten oppimistyylien kautta, vaikka k\u00e4sitteen\u00e4 oppimistyyli onkin varsin kiistanalainen.\n\nJohdanto esittelee oppimistyylien erilaisia luokittelutapoja, oppimistyylikonseptin kohtaamaa kritiikki\u00e4, opetussuunnitelman perusteiden keskeisimm\u00e4t sis\u00e4ll\u00f6t, korpuksen (862 teht\u00e4v\u00e4\u00e4: 430 oppikirjasta J\u2019aime 1 ja 432 puolestaan kirjasta Voil\u00e0 ! 1 Exercices) sek\u00e4 aineiston luokittelun, ts. jaon nelj\u00e4\u00e4n eri oppimistyylikategoriaan (visuaalinen, auditiivinen, kinesteettinen ja taktiilinen) tuetun aistikanavan perusteella. Teht\u00e4v\u00e4nannon ollessa avoin k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4n aistikanavan suhteen on tyyli merkitty luokittelemattomaksi.\n\nAnalyysi kuvaillun luokittelun pohjalta osoittaa, ett\u00e4 auditiiviset ja taktiiliset teht\u00e4v\u00e4t ovat kaikista yleisimpi\u00e4 (yli puolet teht\u00e4vist\u00e4). T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen tulevat visuaaliset ja lopuksi kinesteettiset teht\u00e4v\u00e4t. Kinesteettisten teht\u00e4vien prosentuaalinen osuus oli molemmissa eritt\u00e4in pieni verrattuna muihin tyyleihin, vaikka J\u2019aime 1 -kirjassa erot eri tyylien v\u00e4lill\u00e4 ovatkin tasoittuneet verrattuna Voil\u00e0 ! 1 Exercices -kirjaan. Erityisesti visuaalisten teht\u00e4vien osuus on merkitt\u00e4v\u00e4sti suurempi J\u2019aime:ssa. Teht\u00e4v\u00e4nannot ovat my\u00f6s monipuolisemmat. T\u00e4m\u00e4 voi olla uusimman OPS:in vaikutusta, sill\u00e4 J\u2019aime:n tekij\u00e4t kuvailevat sit\u00e4 OPS:in mukaiseksi.\n\nTutkimustulokset siis osoittavat, ett\u00e4 oppikirjat J\u2019aime 1 ja Voil\u00e0 ! 1 Exercices tukevat erityisesti auditiivisia ja taktiilisia oppijoita. J\u2019aime tukee lis\u00e4ksi visuaalisia oppijoita l\u00e4hes yht\u00e4 paljon kuin taktiilisia. Kumpaa tahansa kirjasarjaa k\u00e4ytett\u00e4ess\u00e4 opettajan tarvitsee kuitenkin k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 lis\u00e4materiaalia tukeakseen paremmin kinesteettisi\u00e4 oppijoita.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Riitta Pitk\u00e4nen (rpitkane@jyu.fi) on 2018-06-06T09:31:44Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-06T09:31:44Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "58", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fra", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Les styles d\u2019apprentissage dans les manuels scolaires J\u2019aime 1 et Voil\u00e0 ! 1 : \u00c9tude comparative", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806063046", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romaaninen filologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romance Philology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "307", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimistyylit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ranskan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58388
language fra
last_indexed 2025-02-18T10:56:00Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b2910ec6-b199-4642-a238-a48e9e6250f1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806063046.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tolvanen, Nina Les styles d’apprentissage dans les manuels scolaires J’aime 1 et Voilà ! 1 : Étude comparative Romaaninen filologia Romance Philology 307 oppikirjat oppimateriaali oppimistyylit opetus ranskan kieli
title Les styles d’apprentissage dans les manuels scolaires J’aime 1 et Voilà ! 1 : Étude comparative
title_full Les styles d’apprentissage dans les manuels scolaires J’aime 1 et Voilà ! 1 : Étude comparative
title_fullStr Les styles d’apprentissage dans les manuels scolaires J’aime 1 et Voilà ! 1 : Étude comparative Les styles d’apprentissage dans les manuels scolaires J’aime 1 et Voilà ! 1 : Étude comparative
title_full_unstemmed Les styles d’apprentissage dans les manuels scolaires J’aime 1 et Voilà ! 1 : Étude comparative Les styles d’apprentissage dans les manuels scolaires J’aime 1 et Voilà ! 1 : Étude comparative
title_short Les styles d’apprentissage dans les manuels scolaires J’aime 1 et Voilà ! 1
title_sort les styles d apprentissage dans les manuels scolaires j aime 1 et voilà 1 étude comparative
title_sub Étude comparative
title_txtP Les styles d’apprentissage dans les manuels scolaires J’aime 1 et Voilà ! 1 : Étude comparative
topic Romaaninen filologia Romance Philology 307 oppikirjat oppimateriaali oppimistyylit opetus ranskan kieli
topic_facet 307 Romaaninen filologia Romance Philology opetus oppikirjat oppimateriaali oppimistyylit ranskan kieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58388 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806063046
work_keys_str_mv AT tolvanennina lesstylesdapprentissagedanslesmanuelsscolairesjaime1etvoila1etudecomparative