Summary: | Tämän maisterintutkielman tavoitteena oli tarkastella sosiaali- ja terveydenhoitoalalla työsuhteensa aloittavien uusien työntekijöiden perehdyttämistä vuorovaikutuksen näkökulmasta. Tutkimuksessa
tarkasteltiin perehdytyksessä ilmenevää vuorovaikutusta sekä perehdyttäjän että perehdytettävän näkökulmasta. Perehdytyksissä vuorovaikutusta tarkasteltiin tiedon rakentumisen, vuorovaikutussuhteiden muodostumisen sekä organisaatiokulttuuriin tutustumisen kautta.
Laadullisen tutkimukseni aineisto muodostui seitsemästä haastattelusta ja kahdesta perehdytyksen havainnoinnista. Haastattelut olivat puolistrukturoituja teemahaastatteluja, ja havainnointilomake ohjasi perehdytyksien havainnointia. Tutkimusaineisto analysoitiin sisällönanalyysilla, tarkemmin ottaen teemoittelemalla aineistoa.
Tuloksista käy ilmi, että niin tiedon rakentumista, vuorovaikutussuhteiden muodostumista kuin organisaatiokulttuuriin tutustumista esiintyi monipuolisesti perehdytyksen eri vaiheissa. Tulosten perusteella tiedon rakentuminen voidaan jakaa tiedon hakemiseen ja tiedon antamiseen. Tiedon hakemisessa korostuivat tiedon kysyminen, kirjalliseen materiaaliin tutustuminen sekä tiedon
hakeminen työnteon lomassa. Tiedon antaminen keskittyi puolestaan viralliseen ja epäviralliseen tietoon. Vuorovaikutussuhteiden muodostuminen voidaan jakaa työyhteisön vuorovaikutussuhteisiin, työtovereiden vuorovaikutussuhteisiin ja työyksikön ilmapiiriin. Myös tiedon rakentuminen oli keskeinen osa-alue vuorovaikutussuhteiden muodostumista. Työyksikön vuorovaikutus oli sekä virallista että epävirallista. Organisaatiokulttuuria lähestyttiin organisaatiolle
tyypillisten arvojen ja tapojen kautta. Lisäksi uusien työntekijöiden aiemmat työpaikat sekä työn hektisyys vaikuttivat siihen, miten organisaatiokulttuuria alettiin omaksua.
|