Liikaa testosteronia? vakavan viihteen sukupuoli ja tragikoomisen romaanihenkilöhahmon rakentaminen

Millainen on moderni tragikoominen henkilöhahmo ja mitä tekemistä sukupuolella on asian kanssa? Voiko nainen olla vakavasti otettava, tragikoominen sankaritar? Väitän, että kirjoittamalla tragikoomisen naishahmon naisen elämästä kertovaan romaaniin, syntyy helposti naisille suunnattua viihdekirjalli...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Laakso, Moona
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58384
Kuvaus
Yhteenveto:Millainen on moderni tragikoominen henkilöhahmo ja mitä tekemistä sukupuolella on asian kanssa? Voiko nainen olla vakavasti otettava, tragikoominen sankaritar? Väitän, että kirjoittamalla tragikoomisen naishahmon naisen elämästä kertovaan romaaniin, syntyy helposti naisille suunnattua viihdekirjallisuutta eikä vakavasti otettavaa kirjallisuutta, joka voitaisiin luokitella tragikomediaksi. Tutustumalla 2000-luvulla kirjoitettuun suomalaiseen tragikoomiseen kirjallisuuteen pyrin näyttämään, hallitsevatko vielä nykypäivänä tragikomiikan tyyliä ja genreä miehet. Tutustun myös naisille suunnatun viihdekirjallisuuden käsitteeseen ja haastattelen Riina Paasosta, joka on julkaissut tragikoomisen ”mieskirjallisuudeksi” luokitellun romaanin. Teoriaosuudessa perehdyn tragikoomisen lajin historiaan ja nykypäivään. Tutkielmani teoreettisena pohjana käytän feminististä kirjallisuudentutkimusta. Koostamastani kirjallisuuslistasta käy ilmi, että vielä 2000-luvulla tragikomedian genreä hallitsevat miehet, niin romaanien kirjoittajina kuin niiden päähenkilöinä. Tutkielmassani haen vastausta siihen, mistä miesten valta-asema johtuu. Vastausta hakiessani käytän tukena Virginia Woolfin ja muiden feministien ajattelua. Tutkimustulosten pohjalta tulen siihen tulokseen, että naisen on mahdollista kirjoittaa tragikoominen sankaritar, mutta tragikomedia on naisille vaikeampaa kuin miehille suhteessa niin kirjailijuuteen kuin päähenkilöön. Vaikeus johtuu mm. ulkopuolisista vaikutteista ja sukupuolten arvomaailmoista. Tutkielmassani selvitän millainen on tragikoominen naishenkilöhahmo ja miten vakavasti otettava, viihteellinen sankaritar kirjoitetaan.