EFL teachers' attitudes towards using teaching materials in Finland

Tämä tutkielma käsittelee englannin kielen opettajien asenteita oppimateriaaleja kohtaan Suomessa. Aiemmin on tutkittu, kuinka esimerkiksi opettajien asenteet oppilaita kohtaan ovat vaikuttaneet opetukseen ja sen laatuun. Tämä tutkielma pyrkii osoittamaan vaikuttavatko opettajien asenteet oppimateri...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ahlgren, Anna-Kaisa
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58380
_version_ 1826225812240596992
author Ahlgren, Anna-Kaisa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ahlgren, Anna-Kaisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ahlgren, Anna-Kaisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ahlgren, Anna-Kaisa
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkielma käsittelee englannin kielen opettajien asenteita oppimateriaaleja kohtaan Suomessa. Aiemmin on tutkittu, kuinka esimerkiksi opettajien asenteet oppilaita kohtaan ovat vaikuttaneet opetukseen ja sen laatuun. Tämä tutkielma pyrkii osoittamaan vaikuttavatko opettajien asenteet oppimateriaaleja kohtaan heidän käyttämiinsä oppimateriaaleihin ja sitä kautta opetukseen. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusta varten observoitiin englannin kielen opetusharjoittelijan ja kokeneen englannin kielen opettajan pitämiä oppitunteja sekä haastateltiin samoja opettajia koskien heidän käyttämiään oppimateriaaleja ja asenteitaan oppimateriaaleja kohtaan. Observointien aikana todistettua oppimateriaalien käyttöä verrattiin haastatteluissa ilmi tulleisiin opettajien omiin näkemyksiin, lisäksi opettajia verrattiin toisiinsa tuoden esille kokemuksen ja koulutuksen tuomia eroja oppimateriaalien käytössä. Tutkimusdata kerättiin helmikuussa 2018 ja kerätty data koostui observointien aikana kirjatuista muistiinpanoista sekä opettajien haastatteluista, jotka nauhoitettiin ja myöhemmin litteroitiin. Tutkimusdataa analysoitiin soveltaen temaattista analyysia observointien muistiinpanoihin, sekä hyödyntäen vertailevan tapaustutkimuksien periaatteita vertaillen opetusharjoittelijan ja kokeneen opettajan asenteita ja opetusmateriaalien käyttöä. Tutkimustulokset osoittivat, että opetusharjoittelija käytti kokenutta opettajaa enemmän itse luomiaan ja muita materiaaleja kuin oppikirjaa. Kokenut opettaja sen sijaan painotti oppikirjan ja kustantajien materiaalien käyttöä. Tutkimus osoitti opettajien olevan melko tietoisia omista asenteistaan ja oppimateriaalien käytöstään. Molemmat opettajat arvioivat oman oppimateriaalien käyttönsä lähes prosenttitarkasti samaksi kuin observoinneissa todistettu materiaalien käyttö ja oppimateriaalien käyttö oli linjassa heidän nimeämiensä preferenssien kanssa. Tutkimuksen pienen otannan ja kvalitatiivisen otteen vuoksi tutkimuksen tulokset eivät ole laajennettavissa suurempaan mittakaavaan. Tutkimusta voitaisiin laajentaa suurentamalla otantaa sekä laajentamalla sitä eri kouluihin, ottaen huomioon myös koulujen rahoituksen vaikutus oppimateriaalien käyttöön. Tutkimus tarjoaa kuitenkin tärkeää tietoa opetusharjoittelijan ja kokeneen opettajien asenteiden ja materiaalien käytön eroista sekä vallalla olevista näkemyksistä oppimateriaalien käytön suhteen.
first_indexed 2024-09-11T08:48:56Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tergujeff, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ahlgren, Anna-Kaisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-06T07:36:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-06T07:36:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58380", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkielma k\u00e4sittelee englannin kielen opettajien asenteita oppimateriaaleja kohtaan Suomessa. Aiemmin on tutkittu, kuinka esimerkiksi opettajien asenteet oppilaita kohtaan ovat vaikuttaneet opetukseen ja sen laatuun. T\u00e4m\u00e4 tutkielma pyrkii osoittamaan vaikuttavatko opettajien asenteet oppimateriaaleja kohtaan heid\u00e4n k\u00e4ytt\u00e4miins\u00e4 oppimateriaaleihin ja sit\u00e4 kautta opetukseen.\n\nTutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusta varten observoitiin englannin kielen opetusharjoittelijan ja kokeneen englannin kielen opettajan pit\u00e4mi\u00e4 oppitunteja sek\u00e4 haastateltiin samoja opettajia koskien heid\u00e4n k\u00e4ytt\u00e4mi\u00e4\u00e4n oppimateriaaleja ja asenteitaan oppimateriaaleja kohtaan. Observointien aikana todistettua oppimateriaalien k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 verrattiin haastatteluissa ilmi tulleisiin opettajien omiin n\u00e4kemyksiin, lis\u00e4ksi opettajia verrattiin toisiinsa tuoden esille kokemuksen ja koulutuksen tuomia eroja oppimateriaalien k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4. \n\nTutkimusdata ker\u00e4ttiin helmikuussa 2018 ja ker\u00e4tty data koostui observointien aikana kirjatuista muistiinpanoista sek\u00e4 opettajien haastatteluista, jotka nauhoitettiin ja my\u00f6hemmin litteroitiin. Tutkimusdataa analysoitiin soveltaen temaattista analyysia observointien muistiinpanoihin, sek\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en vertailevan tapaustutkimuksien periaatteita vertaillen opetusharjoittelijan ja kokeneen opettajan asenteita ja opetusmateriaalien k\u00e4ytt\u00f6\u00e4.\n\nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 opetusharjoittelija k\u00e4ytti kokenutta opettajaa enemm\u00e4n itse luomiaan ja muita materiaaleja kuin oppikirjaa. Kokenut opettaja sen sijaan painotti oppikirjan ja kustantajien materiaalien k\u00e4ytt\u00f6\u00e4. Tutkimus osoitti opettajien olevan melko tietoisia omista asenteistaan ja oppimateriaalien k\u00e4yt\u00f6st\u00e4\u00e4n. Molemmat opettajat arvioivat oman oppimateriaalien k\u00e4ytt\u00f6ns\u00e4 l\u00e4hes prosenttitarkasti samaksi kuin observoinneissa todistettu materiaalien k\u00e4ytt\u00f6 ja oppimateriaalien k\u00e4ytt\u00f6 oli linjassa heid\u00e4n nime\u00e4miens\u00e4 preferenssien kanssa.\n\nTutkimuksen pienen otannan ja kvalitatiivisen otteen vuoksi tutkimuksen tulokset eiv\u00e4t ole laajennettavissa suurempaan mittakaavaan. Tutkimusta voitaisiin laajentaa suurentamalla otantaa sek\u00e4 laajentamalla sit\u00e4 eri kouluihin, ottaen huomioon my\u00f6s koulujen rahoituksen vaikutus oppimateriaalien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Tutkimus tarjoaa kuitenkin t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tietoa opetusharjoittelijan ja kokeneen opettajien asenteiden ja materiaalien k\u00e4yt\u00f6n eroista sek\u00e4 vallalla olevista n\u00e4kemyksist\u00e4 oppimateriaalien k\u00e4yt\u00f6n suhteen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-06-06T07:36:55Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-06T07:36:55Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "29", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "attitudes", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "authenticity", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English as a foreign language", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teaching materials", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "EFL teachers' attitudes towards using teaching materials in Finland", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806063035", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "study material", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "attitudes", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teachers", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "upper comprehensive school", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58380
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:11Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/12cff0c0-7980-40f8-b242-3805568b438f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806063035.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ahlgren, Anna-Kaisa EFL teachers' attitudes towards using teaching materials in Finland attitudes authenticity EFL English as a foreign language teaching materials Englannin kieli English 301 oppimateriaali asenteet englannin kieli opettajat yläkoulu study material English language teachers upper comprehensive school
title EFL teachers' attitudes towards using teaching materials in Finland
title_full EFL teachers' attitudes towards using teaching materials in Finland
title_fullStr EFL teachers' attitudes towards using teaching materials in Finland EFL teachers' attitudes towards using teaching materials in Finland
title_full_unstemmed EFL teachers' attitudes towards using teaching materials in Finland EFL teachers' attitudes towards using teaching materials in Finland
title_short EFL teachers' attitudes towards using teaching materials in Finland
title_sort efl teachers attitudes towards using teaching materials in finland
title_txtP EFL teachers' attitudes towards using teaching materials in Finland
topic attitudes authenticity EFL English as a foreign language teaching materials Englannin kieli English 301 oppimateriaali asenteet englannin kieli opettajat yläkoulu study material English language teachers upper comprehensive school
topic_facet 301 EFL Englannin kieli English English as a foreign language English language asenteet attitudes authenticity englannin kieli opettajat oppimateriaali study material teachers teaching materials upper comprehensive school yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58380 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806063035
work_keys_str_mv AT ahlgrenannakaisa eflteachersattitudestowardsusingteachingmaterialsinfinland