Asiakkaan kokema arvo, asiakastyytyväisyys ja asiakasuskollisuus Alpha Oyj

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten asiakkaan kokema arvo ja asiakastyytyväisyys selittävät asiakasuskollisuutta. Nämä kolme käsitettä ovat tutkimuksen keskeiset käsitteet. Tutkimuksen ensimmäinen osa suoritettiin kyselytutkimuksena sähköistä Webropol-ohjelmaa hyödyntämällä. Kyselyyn...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Näsänen, Pasi
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58379
_version_ 1826225685738291200
author Näsänen, Pasi
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Näsänen, Pasi Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Näsänen, Pasi Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Näsänen, Pasi
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten asiakkaan kokema arvo ja asiakastyytyväisyys selittävät asiakasuskollisuutta. Nämä kolme käsitettä ovat tutkimuksen keskeiset käsitteet. Tutkimuksen ensimmäinen osa suoritettiin kyselytutkimuksena sähköistä Webropol-ohjelmaa hyödyntämällä. Kyselyyn vastasi 52 Alphan maantieteellisesti valikoitua asiakasta. Tutkimuksen tavoitteena oli myös selvittää, minkälaisia merkityksiä asiakkaat antavat koetulle arvolle ja asiakastyytyväisyydelle suhteessa tulevaisuuden odotuksiinsa. Tämä on tutkimuksen toinen, kvalitatiivinen, osa. Siinä haastateltiin kolmea (3) Alphan asiakasta, jotka olivat antaneet aiemmin suoritetussa Webropol-kyselyssä kirjallisesti kehitysehdotuksia. Haastattelujen avulla saatiin syvällisempää tietoa tutkittavasta aiheesta. Kyselytutkimusaineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla, jolla keskeisistä käsitteistä tehtiin aluksi summamuuttujat ja sen jälkeen regressioanalyysillä tutkittiin, miten koettu arvo ja asiakastyytyväisyys selittävät asiakasuskollisuutta ja lisäksi koetusta arvosta tarkasteltiin myös yksittäisiä ulottuvuuksia summamuuttujina; näin saatiin selville, miten koetun arvon eri ulottuvuudet selittävät asiakasuskollisuutta. Tutkimusmallin olettamuksena oli, että sekä koettu arvo että asiakastyytyväisyys selittävät asiakasuskollisuutta. Tulokset osoittavat, että molemmat käsitteet selittävät asiakasuskollisuutta - koettu arvo hieman enemmän kuin asiakastyytyväisyys. Näin ollen molemmat asetetut hypoteesit hyväksytään. Mallin selitysaste on myös korkea (70%), joten se selittää erittäin hyvin asiakasuskollisuutta. Tilastollisesti merkittävä vaikutus asiakasuskollisuuteen oli koetun arvon ulottuvuuksista kolmella: emotionaalisella, funktionaalisella ja sosiaalisella arvolla. Koettuilla uhrauksilla ei ollut tilastollisesti merkitsevää vaikutusta asiakasuskollisuuteen. Vaikutuksista vahvin oli funktionaalisen arvon suhde uskollisuuteen. Tutkimuksen tulokset tukevat pääosin aiempaa kirjallisuutta. Asiakkaat antoivat myös erilaisia merkityksiä koetulle arvolle ja asiakastyytyväisyydelle suhteessa tulevaisuuden odotuksiinsa.
first_indexed 2024-09-11T08:53:06Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Alajoutsij\u00e4rvi, Kimmo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Karjaluoto, Heikki", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "N\u00e4s\u00e4nen, Pasi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-06T07:25:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-06T07:25:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58379", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten asiakkaan kokema arvo ja\nasiakastyytyv\u00e4isyys selitt\u00e4v\u00e4t asiakasuskollisuutta. N\u00e4m\u00e4 kolme k\u00e4sitett\u00e4 ovat\ntutkimuksen keskeiset k\u00e4sitteet. Tutkimuksen ensimm\u00e4inen osa suoritettiin\nkyselytutkimuksena s\u00e4hk\u00f6ist\u00e4 Webropol-ohjelmaa hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4. Kyselyyn\nvastasi 52 Alphan maantieteellisesti valikoitua asiakasta. Tutkimuksen\ntavoitteena oli my\u00f6s selvitt\u00e4\u00e4, mink\u00e4laisia merkityksi\u00e4 asiakkaat antavat\nkoetulle arvolle ja asiakastyytyv\u00e4isyydelle suhteessa tulevaisuuden\nodotuksiinsa. T\u00e4m\u00e4 on tutkimuksen toinen, kvalitatiivinen, osa. Siin\u00e4\nhaastateltiin kolmea (3) Alphan asiakasta, jotka olivat antaneet aiemmin\nsuoritetussa Webropol-kyselyss\u00e4 kirjallisesti kehitysehdotuksia. Haastattelujen\navulla saatiin syv\u00e4llisemp\u00e4\u00e4 tietoa tutkittavasta aiheesta.\nKyselytutkimusaineisto analysoitiin SPSS-ohjelmalla, jolla keskeisist\u00e4\nk\u00e4sitteist\u00e4 tehtiin aluksi summamuuttujat ja sen j\u00e4lkeen regressioanalyysill\u00e4\ntutkittiin, miten koettu arvo ja asiakastyytyv\u00e4isyys selitt\u00e4v\u00e4t\nasiakasuskollisuutta ja lis\u00e4ksi koetusta arvosta tarkasteltiin my\u00f6s yksitt\u00e4isi\u00e4\nulottuvuuksia summamuuttujina; n\u00e4in saatiin selville, miten koetun arvon eri\nulottuvuudet selitt\u00e4v\u00e4t asiakasuskollisuutta.\nTutkimusmallin olettamuksena oli, ett\u00e4 sek\u00e4 koettu arvo ett\u00e4\nasiakastyytyv\u00e4isyys selitt\u00e4v\u00e4t asiakasuskollisuutta. Tulokset osoittavat, ett\u00e4\nmolemmat k\u00e4sitteet selitt\u00e4v\u00e4t asiakasuskollisuutta - koettu arvo hieman\nenemm\u00e4n kuin asiakastyytyv\u00e4isyys. N\u00e4in ollen molemmat asetetut hypoteesit\nhyv\u00e4ksyt\u00e4\u00e4n. Mallin selitysaste on my\u00f6s korkea (70%), joten se selitt\u00e4\u00e4 eritt\u00e4in\nhyvin asiakasuskollisuutta. Tilastollisesti merkitt\u00e4v\u00e4 vaikutus\nasiakasuskollisuuteen oli koetun arvon ulottuvuuksista kolmella:\nemotionaalisella, funktionaalisella ja sosiaalisella arvolla. Koettuilla uhrauksilla\nei ollut tilastollisesti merkitsev\u00e4\u00e4 vaikutusta asiakasuskollisuuteen.\nVaikutuksista vahvin oli funktionaalisen arvon suhde uskollisuuteen.\nTutkimuksen tulokset tukevat p\u00e4\u00e4osin aiempaa kirjallisuutta. Asiakkaat\nantoivat my\u00f6s erilaisia merkityksi\u00e4 koetulle arvolle ja asiakastyytyv\u00e4isyydelle\nsuhteessa tulevaisuuden odotuksiinsa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2018-06-06T07:25:14Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-06T07:25:14Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "57", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakkaan kokema arvo", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kehitysehdotukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Asiakkaan kokema arvo, asiakastyytyv\u00e4isyys ja asiakasuskollisuus : Alpha Oyj", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806063034", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakastyytyv\u00e4isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakkaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakasuskollisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58379
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:55Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Näsänen, Pasi Asiakkaan kokema arvo, asiakastyytyväisyys ja asiakasuskollisuus : Alpha Oyj asiakkaan kokema arvo kehitysehdotukset Markkinointi Marketing 20423 asiakastyytyväisyys asiakkaat asiakasuskollisuus
title Asiakkaan kokema arvo, asiakastyytyväisyys ja asiakasuskollisuus : Alpha Oyj
title_full Asiakkaan kokema arvo, asiakastyytyväisyys ja asiakasuskollisuus : Alpha Oyj
title_fullStr Asiakkaan kokema arvo, asiakastyytyväisyys ja asiakasuskollisuus : Alpha Oyj Asiakkaan kokema arvo, asiakastyytyväisyys ja asiakasuskollisuus : Alpha Oyj
title_full_unstemmed Asiakkaan kokema arvo, asiakastyytyväisyys ja asiakasuskollisuus : Alpha Oyj Asiakkaan kokema arvo, asiakastyytyväisyys ja asiakasuskollisuus : Alpha Oyj
title_short Asiakkaan kokema arvo, asiakastyytyväisyys ja asiakasuskollisuus
title_sort asiakkaan kokema arvo asiakastyytyväisyys ja asiakasuskollisuus alpha oyj
title_sub Alpha Oyj
title_txtP Asiakkaan kokema arvo, asiakastyytyväisyys ja asiakasuskollisuus : Alpha Oyj
topic asiakkaan kokema arvo kehitysehdotukset Markkinointi Marketing 20423 asiakastyytyväisyys asiakkaat asiakasuskollisuus
topic_facet 20423 Marketing Markkinointi asiakastyytyväisyys asiakasuskollisuus asiakkaan kokema arvo asiakkaat kehitysehdotukset
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58379 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806063034
work_keys_str_mv AT näsänenpasi asiakkaankokemaarvoasiakastyytyväisyysjaasiakasuskollisuusalphaoyj