Intuitio ohjaustilanteessa

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella intuitiota ja sen merkitystä ohjauksen kontekstissa. Näin se pyrkii myös toimimaan ohjauksen ja intuition kysymyksiä yhdistävänä puheenavauksena. Tutkimuksessa perehdytään intuition ilmiöön sekä yleisesti että asiantuntijuuden näkökulma...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hanhikoski, Riina, Riihijärvi, Jyri
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58374
_version_ 1828193090562686976
author Hanhikoski, Riina Riihijärvi, Jyri
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hanhikoski, Riina Riihijärvi, Jyri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hanhikoski, Riina Riihijärvi, Jyri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hanhikoski, Riina
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella intuitiota ja sen merkitystä ohjauksen kontekstissa. Näin se pyrkii myös toimimaan ohjauksen ja intuition kysymyksiä yhdistävänä puheenavauksena. Tutkimuksessa perehdytään intuition ilmiöön sekä yleisesti että asiantuntijuuden näkökulmasta ja tarkastellaan, miten intuitio näyttäytyy ohjaustilanteessa. Tutkimuskysymyksemme muotoilemme seuraavalla tavalla: Millainen merkitys ohjaajan intuitiolla on ohjaustilanteessa? Tutkimus on luonteeltaan teoreettinen ja siinä on käytetty hermeneuttista lähestymistapaa. Tutkimusaineiston käsittelyssä ja analyysiprosessissa on siis edetty hermeneuttisen kehän ideaa noudattaen. Lisäksi tutkimuksessa on hyödynnetty laadullisen review –tutkimuksen periaatteita. Tutkimuksen pohjalta voidaan todeta, että vaikka ohjaus ei kuulu perinteisiin asiantuntija-aloihin, monet asiantuntijaintuition näkökulmat soveltuvat myös ohjauksen tarkasteluun. Ohjaustilanteessa intuitio on väistämättä läsnä ja siihen liittyy sekä hyötyjä että riskejä. Intuition ymmärtäminen ja kehittäminen voivat auttaa ohjaajaa kohti kokonaisvaltaisempaa ja parempaa ohjausta.
first_indexed 2019-08-19T08:21:10Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Laine, Timo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hanhikoski, Riina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Riihij\u00e4rvi, Jyri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-06T06:58:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-06T06:58:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58374", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Ta\u0308ma\u0308n tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella intuitiota ja sen merkitysta\u0308 ohjauksen kontekstissa. Na\u0308in se pyrkii myo\u0308s toimimaan ohjauksen ja intuition kysymyksia\u0308 yhdista\u0308va\u0308na\u0308 puheenavauksena. Tutkimuksessa perehdyta\u0308a\u0308n intuition ilmio\u0308o\u0308n seka\u0308 yleisesti etta\u0308 asiantuntijuuden na\u0308ko\u0308kulmasta ja tarkastellaan, miten intuitio na\u0308ytta\u0308ytyy ohjaustilanteessa. Tutkimuskysymyksemme muotoilemme seuraavalla tavalla: Millainen merkitys ohjaajan intuitiolla on ohjaustilanteessa? Tutkimus on luonteeltaan teoreettinen ja siina\u0308 on ka\u0308ytetty hermeneuttista la\u0308hestymistapaa. Tutkimusaineiston ka\u0308sittelyssa\u0308 ja analyysiprosessissa on siis edetty hermeneuttisen keha\u0308n ideaa noudattaen. Lisa\u0308ksi tutkimuksessa on hyo\u0308dynnetty laadullisen review \u2013tutkimuksen periaatteita.\nTutkimuksen pohjalta voidaan todeta, etta\u0308 vaikka ohjaus ei kuulu perinteisiin asiantuntija-aloihin, monet asiantuntijaintuition na\u0308ko\u0308kulmat soveltuvat myo\u0308s ohjauksen tarkasteluun. Ohjaustilanteessa intuitio on va\u0308ista\u0308ma\u0308tta\u0308 la\u0308sna\u0308 ja siihen liittyy seka\u0308 hyo\u0308tyja\u0308 etta\u0308 riskeja\u0308. Intuition ymma\u0308rta\u0308minen ja kehitta\u0308minen voivat auttaa ohjaajaa kohti kokonaisvaltaisempaa ja parempaa ohjausta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-06-06T06:58:24Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-06T06:58:24Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "77", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ohjaustilanne", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiantuntijaintuitio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Intuitio ohjaustilanteessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806063031", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiantuntijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "intuitio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus (neuvominen)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58374
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:04Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/77e1fc54-1e17-49d8-a82e-63b9eff18384\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806063031.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hanhikoski, Riina Riihijärvi, Jyri Intuitio ohjaustilanteessa ohjaustilanne asiantuntijaintuitio Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 asiantuntijat intuitio ohjaus (neuvominen)
title Intuitio ohjaustilanteessa
title_full Intuitio ohjaustilanteessa
title_fullStr Intuitio ohjaustilanteessa Intuitio ohjaustilanteessa
title_full_unstemmed Intuitio ohjaustilanteessa Intuitio ohjaustilanteessa
title_short Intuitio ohjaustilanteessa
title_sort intuitio ohjaustilanteessa
title_txtP Intuitio ohjaustilanteessa
topic ohjaustilanne asiantuntijaintuitio Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 asiantuntijat intuitio ohjaus (neuvominen)
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education asiantuntijaintuitio asiantuntijat intuitio ohjaus (neuvominen) ohjaustilanne
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58374 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806063031
work_keys_str_mv AT hanhikoskiriina intuitioohjaustilanteessa