A Pedagogical Reconstruction of Upper Secondary School English in the Spirit of Pedagogical Philosophy

Lukion opetussuunnitelma päivittyi 2015 dialogisempaan suuntaan niin oppilaan kuin oppiaineidenkin näkökulmasta. Oppilaan rooli on uudessa opetussuunnitelmassa aktiivisempi sekä vastuullisempi; mm. kriittisyys, oman osaamisen ja oppimisen jatkuva arviointi ja reflektointi, sekä laajojen kokonaisuuks...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vesakoivu, Sami
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58369
_version_ 1828193213130735616
author Vesakoivu, Sami
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vesakoivu, Sami Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vesakoivu, Sami Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vesakoivu, Sami
datasource_str_mv jyx
description Lukion opetussuunnitelma päivittyi 2015 dialogisempaan suuntaan niin oppilaan kuin oppiaineidenkin näkökulmasta. Oppilaan rooli on uudessa opetussuunnitelmassa aktiivisempi sekä vastuullisempi; mm. kriittisyys, oman osaamisen ja oppimisen jatkuva arviointi ja reflektointi, sekä laajojen kokonaisuuksien keskinäisriippuvuuksien sekä merkitysyhteyksien hahmottaminen kuuluvat oppilaan työnkuvaan. Ilmiöoppiminen havainnollistaa tiedon ja taidon oppiaineet lävistävää olemusta, ja saattaa näin lomittain Suomessa vankat rajat omaavia oppiaineita. Opettajan rooli on siirtynyt yhä edemmäksi kohti tiedon ja taidon harjoittamisen prosessin ohjaajaa; opettajan opetettavan aineen sisältötiedollisen osaamisen painotus siirtyy näin pedagogista osaamista kohti. Opettajan tulisi siis opettaa kysymysten kysymistä ja prosessin reflektointia vastausten vaatimisen sijaan. Opetussuunnitelma on kuitenkin teoreettinen ideaali ja sen käytäntöön muuntaminen on vähintäänkin haasteellinen tehtävä. Yksilöllisen opetuksen toteutuminen luokkakokojen kasvaessa on alati vaikeampaa, ja ylioppilaskokeiden vaatimat laajat aihekokonaisuudet toimivat dialogisuutta sekä reflektiota vastaan, sillä ylioppilaskokeiden luonne on kirjallinen, joka heijastuu opetukseen informaatiopainotteisuutena. Täten lukion opetussuunnitelman ideologian ja luokkahuoneen todellisuuden välillä voidaan katsoa vallitsevan ristiriita. Tästä syystä tutkimusta tarvitaan mm. sellaisten opetuskäytäntöjen kartoittamiseksi, jotka pystyisivät vastaamaan lukion opetussuunnitelman asettamiin tavoitteisiin luokkahuoneen realiteettien kehyksessä. Tutkimusta tarvitaan myös lukion rakenteen tarkasteluun; sellaisenaan sen suuri potentiaali jää osin käyttämättä esim. mainittujen ylioppilaskirjoitusten vuoksi. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on ehdottaa yhdeksi mahdolliseksi lukion pedagogiseksi rekonstruktioksi pedagogista filosofiaa, ja selvittää, pystyykö se vastaamaan opetussuunnitelman vaatimuksiin. Selvitys tapahtuu opetussuunnitelman laadullisella sisältöanalyysillä, jonka avulla opetussuunnitelman sekä pedagogisen filosofian teoreettisia viitekehyksiä voidaan verrata keskenään. Tämä tutkimus ehdottaa myös käytäntöä, siis pedagogista rekonstruktiota pedagogisen filosofian hengessä, toteutettavaksi englannin kielen oppiaineessa, tarkoituksena konkreettisin esimerkein selittää pedagogisen filosofian tarkoitusperiä ja kasvatuseetosta, sekä antaa opettajille käytännöllisiä työkaluja luokkahuoneeseen. Opetussuunnitelman ja pedagogisen filosofian teoreettisten viitekehysten vertailu osoitti selkeästi, että pedagoginen filosofia pystyy vastaamaan opetussuunnitelman vaateisiin laadukkaasti ja monipuolisesti, ja lisäksi ajattelutavallaan asettamaan opetussuunnitelman sekä koulujärjestelmän itsensä kriittisen reflektion kohteeksi, näin mahdollistaen sen jatkuvan uudistamisen. Ongelma ei siis ole kansallisen koulutuskoneiston asettamissa puitteissa. Pedagogisen filosofian hypoteettinen käytäntöön asettaminen osoitti, että se on täysin mahdollista englannin kielen oppiaineessa, ja pystyy täyttämään opetussuunnitelman oppiaineeseen kohdistamat vaateet. Ongelma kohosi esille siitä tosiasiasta, että pedagogisen filosofian käytäntö asettaa opettajalle paineita laaja-alaisesta tietämyksestä ja osaamisesta, ja ennen kaikkea filosofista mielenlaatua. Ongelma on, että pedagogisen filosofian käytännöstä, eli oppilaslähtöisien ongelmien ja kysymysten avaamisesta laadukkaan keskustelun keinoin turvallisessa ja myötätuntoisessa sosiaalisessa tilanteessa itsereflektiivisin mielenlaaduin, ei ole tarpeeksi käytännöllistä tutkimustietoa, josta olisi hyötyä opettajien jokapäiväisen opetuksen toteutuksessa. Selväksi tehtiin kuitenkin, että pedagoginen rekonstruktio pedagogisen filosofian hengessä ei tarkoittaisi opetuksellista vallankumousta, vaan pikemminkin katsausta aineenopetuksen nykytilaan ja sen toteuttamista hieman toisesta näkökulmasta.
first_indexed 2019-08-19T08:21:34Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tergujeff, Elina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vesakoivu, Sami", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-06T06:15:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-06T06:15:57Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58369", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lukion opetussuunnitelma p\u00e4ivittyi 2015 dialogisempaan suuntaan niin oppilaan kuin oppiaineidenkin n\u00e4k\u00f6kulmasta. Oppilaan rooli on uudessa opetussuunnitelmassa aktiivisempi sek\u00e4 vastuullisempi; mm. kriittisyys, oman osaamisen ja oppimisen jatkuva arviointi ja reflektointi, sek\u00e4 laajojen kokonaisuuksien keskin\u00e4isriippuvuuksien sek\u00e4 merkitysyhteyksien hahmottaminen kuuluvat oppilaan ty\u00f6nkuvaan. Ilmi\u00f6oppiminen havainnollistaa tiedon ja taidon oppiaineet l\u00e4vist\u00e4v\u00e4\u00e4 olemusta, ja saattaa n\u00e4in lomittain Suomessa vankat rajat omaavia oppiaineita. Opettajan rooli on siirtynyt yh\u00e4 edemm\u00e4ksi kohti tiedon ja taidon harjoittamisen prosessin ohjaajaa; opettajan opetettavan aineen sis\u00e4lt\u00f6tiedollisen osaamisen painotus siirtyy n\u00e4in pedagogista osaamista kohti. Opettajan tulisi siis opettaa kysymysten kysymist\u00e4 ja prosessin reflektointia vastausten vaatimisen sijaan. \n \nOpetussuunnitelma on kuitenkin teoreettinen ideaali ja sen k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6\u00f6n muuntaminen on v\u00e4hint\u00e4\u00e4nkin haasteellinen teht\u00e4v\u00e4. Yksil\u00f6llisen opetuksen toteutuminen luokkakokojen kasvaessa on alati vaikeampaa, ja ylioppilaskokeiden vaatimat laajat aihekokonaisuudet toimivat dialogisuutta sek\u00e4 reflektiota vastaan, sill\u00e4 ylioppilaskokeiden luonne on kirjallinen, joka heijastuu opetukseen informaatiopainotteisuutena. T\u00e4ten lukion opetussuunnitelman ideologian ja luokkahuoneen todellisuuden v\u00e4lill\u00e4 voidaan katsoa vallitsevan ristiriita. T\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 tutkimusta tarvitaan mm. sellaisten opetusk\u00e4yt\u00e4nt\u00f6jen kartoittamiseksi, jotka pystyisiv\u00e4t vastaamaan lukion opetussuunnitelman asettamiin tavoitteisiin luokkahuoneen realiteettien kehyksess\u00e4. Tutkimusta tarvitaan my\u00f6s lukion rakenteen tarkasteluun; sellaisenaan sen suuri potentiaali j\u00e4\u00e4 osin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4tt\u00e4 esim. mainittujen ylioppilaskirjoitusten vuoksi. \n \nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on ehdottaa yhdeksi mahdolliseksi lukion pedagogiseksi rekonstruktioksi pedagogista filosofiaa, ja selvitt\u00e4\u00e4, pystyyk\u00f6 se vastaamaan opetussuunnitelman vaatimuksiin. Selvitys tapahtuu opetussuunnitelman laadullisella sis\u00e4lt\u00f6analyysill\u00e4, jonka avulla opetussuunnitelman sek\u00e4 pedagogisen filosofian teoreettisia viitekehyksi\u00e4 voidaan verrata kesken\u00e4\u00e4n. T\u00e4m\u00e4 tutkimus ehdottaa my\u00f6s k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6\u00e4, siis pedagogista rekonstruktiota pedagogisen filosofian hengess\u00e4, toteutettavaksi englannin kielen oppiaineessa, tarkoituksena konkreettisin esimerkein selitt\u00e4\u00e4 pedagogisen filosofian tarkoitusperi\u00e4 ja kasvatuseetosta, sek\u00e4 antaa opettajille k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llisi\u00e4 ty\u00f6kaluja luokkahuoneeseen. \n \nOpetussuunnitelman ja pedagogisen filosofian teoreettisten viitekehysten vertailu osoitti selke\u00e4sti, ett\u00e4 pedagoginen filosofia pystyy vastaamaan opetussuunnitelman vaateisiin laadukkaasti ja monipuolisesti, ja lis\u00e4ksi ajattelutavallaan asettamaan opetussuunnitelman sek\u00e4 kouluj\u00e4rjestelm\u00e4n itsens\u00e4 kriittisen reflektion kohteeksi, n\u00e4in mahdollistaen sen jatkuvan uudistamisen. Ongelma ei siis ole kansallisen koulutuskoneiston asettamissa puitteissa. Pedagogisen filosofian hypoteettinen k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6\u00f6n asettaminen osoitti, ett\u00e4 se on t\u00e4ysin mahdollista englannin kielen oppiaineessa, ja pystyy t\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n opetussuunnitelman oppiaineeseen kohdistamat vaateet. Ongelma kohosi esille siit\u00e4 tosiasiasta, ett\u00e4 pedagogisen filosofian k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6 asettaa opettajalle paineita laaja-alaisesta tiet\u00e4myksest\u00e4 ja osaamisesta, ja ennen kaikkea filosofista mielenlaatua. Ongelma on, ett\u00e4 pedagogisen filosofian k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6st\u00e4, eli oppilasl\u00e4ht\u00f6isien ongelmien ja kysymysten avaamisesta laadukkaan keskustelun keinoin turvallisessa ja my\u00f6t\u00e4tuntoisessa sosiaalisessa tilanteessa itsereflektiivisin mielenlaaduin, ei ole tarpeeksi k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6llist\u00e4 tutkimustietoa, josta olisi hy\u00f6ty\u00e4 opettajien jokap\u00e4iv\u00e4isen opetuksen toteutuksessa. Selv\u00e4ksi tehtiin kuitenkin, ett\u00e4 pedagoginen rekonstruktio pedagogisen filosofian hengess\u00e4 ei tarkoittaisi opetuksellista vallankumousta, vaan pikemminkin katsausta aineenopetuksen nykytilaan ja sen toteuttamista hieman toisesta n\u00e4k\u00f6kulmasta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-06-06T06:15:57Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-06T06:15:57Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "42", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagogical philosophy", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "curriculum", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "upper secondary school", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagogical reconstruction", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "critical thinking", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "self-reflection", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "A Pedagogical Reconstruction of Upper Secondary School English in the Spirit of Pedagogical Philosophy", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806063027", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsereflektio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatusfilosofia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatustavoitteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tekem\u00e4ll\u00e4 oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "self-reflection", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "general upper secondary school", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "curricula", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "philosophy of education", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogical objectives", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "learning by doing", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58369
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:02:12Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0fde6da5-0e1e-4e72-afe6-a5949577ece4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806063027.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vesakoivu, Sami A Pedagogical Reconstruction of Upper Secondary School English in the Spirit of Pedagogical Philosophy education pedagogical philosophy curriculum upper secondary school pedagogical reconstruction critical thinking self-reflection Englannin kieli English 301 itsereflektio lukio opetussuunnitelmat kasvatusfilosofia kasvatustavoitteet tekemällä oppiminen general upper secondary school curricula philosophy of education pedagogical objectives learning by doing
title A Pedagogical Reconstruction of Upper Secondary School English in the Spirit of Pedagogical Philosophy
title_full A Pedagogical Reconstruction of Upper Secondary School English in the Spirit of Pedagogical Philosophy
title_fullStr A Pedagogical Reconstruction of Upper Secondary School English in the Spirit of Pedagogical Philosophy A Pedagogical Reconstruction of Upper Secondary School English in the Spirit of Pedagogical Philosophy
title_full_unstemmed A Pedagogical Reconstruction of Upper Secondary School English in the Spirit of Pedagogical Philosophy A Pedagogical Reconstruction of Upper Secondary School English in the Spirit of Pedagogical Philosophy
title_short A Pedagogical Reconstruction of Upper Secondary School English in the Spirit of Pedagogical Philosophy
title_sort pedagogical reconstruction of upper secondary school english in the spirit of pedagogical philosophy
title_txtP A Pedagogical Reconstruction of Upper Secondary School English in the Spirit of Pedagogical Philosophy
topic education pedagogical philosophy curriculum upper secondary school pedagogical reconstruction critical thinking self-reflection Englannin kieli English 301 itsereflektio lukio opetussuunnitelmat kasvatusfilosofia kasvatustavoitteet tekemällä oppiminen general upper secondary school curricula philosophy of education pedagogical objectives learning by doing
topic_facet 301 Englannin kieli English critical thinking curricula curriculum education general upper secondary school itsereflektio kasvatusfilosofia kasvatustavoitteet learning by doing lukio opetussuunnitelmat pedagogical objectives pedagogical philosophy pedagogical reconstruction philosophy of education self-reflection tekemällä oppiminen upper secondary school
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58369 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806063027
work_keys_str_mv AT vesakoivusami apedagogicalreconstructionofuppersecondaryschoolenglishinthespiritofpedagogicalphi AT vesakoivusami pedagogicalreconstructionofuppersecondaryschoolenglishinthespiritofpedagogicalphil