Yhtä joukkoa? tarkastelussa suomalaisen peruskoulun opetushenkilöstön poliittinen arvomaailma

Koulutuksen yksi tehtävä on sosiaalistaa yhteiskuntaan uusia yhteiskunnallisia toimijoita. Opetushenkilöstön roolit ja suhtautuminen yhteiskunnallisiin aiheisiin vaikuttavat tämän tehtävän toteuttamiseen ja lopputulokseen. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään, minkälaisia yhteiskunnallisia arvoja ja nä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ahola, Heikki
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58365
_version_ 1826225711995682816
author Ahola, Heikki
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ahola, Heikki Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ahola, Heikki Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ahola, Heikki
datasource_str_mv jyx
description Koulutuksen yksi tehtävä on sosiaalistaa yhteiskuntaan uusia yhteiskunnallisia toimijoita. Opetushenkilöstön roolit ja suhtautuminen yhteiskunnallisiin aiheisiin vaikuttavat tämän tehtävän toteuttamiseen ja lopputulokseen. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään, minkälaisia yhteiskunnallisia arvoja ja näkemyksiä suomalaisen peruskoulun opetushenkilöstöllä on. Tutkimus toteutettiin määrällisesti internet -kyselyn avulla. Aineistoa analysoitiin määrällisin menetelmin, muun muassa keskiarvoja, keskihajontoja, exploratiivista faktorianalyysia ja yksisuuntaista varianssianalyysia hyödyntämällä. Vapaan sanan osuuksilla tuettiin ja selitettiin tutkimustuloksia. Tutkimuksen mukaan suomalaisen peruskoulun opetushenkilöstö on poliittisilta arvoiltaan vasemmalle kääntynyttä sekä monikulttuurisuuden ja ympäristönsuojelun kannalla. Lisäksi he ovat hieman liberaaleja arvoiltaan ja kokevat hieman turvattomuutta yhteiskunnassa. Erot eri ryhmien välillä ovat pieniä, joskin hajonta yksilöiden kesken kohtalaista jokaisen arvon kohdalla. Opetushenkilöstön kolme suosituinta poliittista puoluetta olivat Vihreät, Keskusta ja Kokoomus. Opettajan poliittiseen aktiivisuuteen ja mielipiteenilmaisuun suhtaudutaan positiivisesti, joskin tapa jolla nämä tuodaan esille, on opettajien mukaan keskeistä. Tutkimus tukee käsitystä, että opettajia löytyy koulun sisältä monin eri yh-teiskunnallisin arvoin. Lisäksi se ehdottaa, että koulu sosiaalistaa poliittisesti jäseniään melko voimakkaasti. Se myös nostaa esiin kysymyksen, kuinka opettajankoulutus suhtautuu poliittiseen arvokasvatukseen ja mikä on opettajan rooli tässä keskustelussa. Aihe vaatii lisätutkimusta.
first_indexed 2019-08-19T08:21:08Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautiainen, Matti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Nikkola, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ahola, Heikki", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-06T05:43:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-06T05:43:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58365", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Koulutuksen yksi teht\u00e4v\u00e4 on sosiaalistaa yhteiskuntaan uusia yhteiskunnallisia toimijoita. Opetushenkil\u00f6st\u00f6n roolit ja suhtautuminen yhteiskunnallisiin aiheisiin vaikuttavat t\u00e4m\u00e4n teht\u00e4v\u00e4n toteuttamiseen ja lopputulokseen. T\u00e4m\u00e4 tutkimus pyrkii selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, mink\u00e4laisia yhteiskunnallisia arvoja ja n\u00e4kemyksi\u00e4 suomalaisen peruskoulun opetushenkil\u00f6st\u00f6ll\u00e4 on. \n\nTutkimus toteutettiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti internet -kyselyn avulla. Aineistoa analysoitiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisin menetelmin, muun muassa keskiarvoja, keskihajontoja, exploratiivista faktorianalyysia ja yksisuuntaista varianssianalyysia hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4. Vapaan sanan osuuksilla tuettiin ja selitettiin tutkimustuloksia. \n\nTutkimuksen mukaan suomalaisen peruskoulun opetushenkil\u00f6st\u00f6 on poliittisilta arvoiltaan vasemmalle k\u00e4\u00e4ntynytt\u00e4 sek\u00e4 monikulttuurisuuden ja ymp\u00e4rist\u00f6nsuojelun kannalla. Lis\u00e4ksi he ovat hieman liberaaleja arvoiltaan ja kokevat hieman turvattomuutta yhteiskunnassa. Erot eri ryhmien v\u00e4lill\u00e4 ovat pieni\u00e4, joskin hajonta yksil\u00f6iden kesken kohtalaista jokaisen arvon kohdalla. \n\nOpetushenkil\u00f6st\u00f6n kolme suosituinta poliittista puoluetta olivat Vihre\u00e4t, Keskusta ja Kokoomus. Opettajan poliittiseen aktiivisuuteen ja mielipiteenilmaisuun suhtaudutaan positiivisesti, joskin tapa jolla n\u00e4m\u00e4 tuodaan esille, on opettajien mukaan keskeist\u00e4. \n\nTutkimus tukee k\u00e4sityst\u00e4, ett\u00e4 opettajia l\u00f6ytyy koulun sis\u00e4lt\u00e4 monin eri yh-teiskunnallisin arvoin. Lis\u00e4ksi se ehdottaa, ett\u00e4 koulu sosiaalistaa poliittisesti j\u00e4seni\u00e4\u00e4n melko voimakkaasti. Se my\u00f6s nostaa esiin kysymyksen, kuinka opettajankoulutus suhtautuu poliittiseen arvokasvatukseen ja mik\u00e4 on opettajan rooli t\u00e4ss\u00e4 keskustelussa. Aihe vaatii lis\u00e4tutkimusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-06-06T05:43:14Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-06T05:43:14Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "87", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yht\u00e4 joukkoa? : tarkastelussa suomalaisen peruskoulun opetushenkil\u00f6st\u00f6n poliittinen arvomaailma", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806063020", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "peruskoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteiskunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutuspolitiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetushenkil\u00f6st\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosialisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "poliittiset asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58365
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:08Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/419a2795-0147-44e0-abff-6ca6892b93b5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806063020.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ahola, Heikki Yhtä joukkoa? : tarkastelussa suomalaisen peruskoulun opetushenkilöstön poliittinen arvomaailma Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 peruskoulu arvot yhteiskunta koulutuspolitiikka opetushenkilöstö sosialisaatio opettajat poliittiset asenteet
title Yhtä joukkoa? : tarkastelussa suomalaisen peruskoulun opetushenkilöstön poliittinen arvomaailma
title_full Yhtä joukkoa? : tarkastelussa suomalaisen peruskoulun opetushenkilöstön poliittinen arvomaailma
title_fullStr Yhtä joukkoa? : tarkastelussa suomalaisen peruskoulun opetushenkilöstön poliittinen arvomaailma Yhtä joukkoa? : tarkastelussa suomalaisen peruskoulun opetushenkilöstön poliittinen arvomaailma
title_full_unstemmed Yhtä joukkoa? : tarkastelussa suomalaisen peruskoulun opetushenkilöstön poliittinen arvomaailma Yhtä joukkoa? : tarkastelussa suomalaisen peruskoulun opetushenkilöstön poliittinen arvomaailma
title_short Yhtä joukkoa?
title_sort yhtä joukkoa tarkastelussa suomalaisen peruskoulun opetushenkilöstön poliittinen arvomaailma
title_sub tarkastelussa suomalaisen peruskoulun opetushenkilöstön poliittinen arvomaailma
title_txtP Yhtä joukkoa? : tarkastelussa suomalaisen peruskoulun opetushenkilöstön poliittinen arvomaailma
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 peruskoulu arvot yhteiskunta koulutuspolitiikka opetushenkilöstö sosialisaatio opettajat poliittiset asenteet
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education arvot koulutuspolitiikka opettajat opetushenkilöstö peruskoulu poliittiset asenteet sosialisaatio yhteiskunta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58365 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806063020
work_keys_str_mv AT aholaheikki yhtäjoukkoatarkastelussasuomalaisenperuskoulunopetushenkilöstönpoliittinenarvomaailm