Yhtä joukkoa? tarkastelussa suomalaisen peruskoulun opetushenkilöstön poliittinen arvomaailma

Koulutuksen yksi tehtävä on sosiaalistaa yhteiskuntaan uusia yhteiskunnallisia toimijoita. Opetushenkilöstön roolit ja suhtautuminen yhteiskunnallisiin aiheisiin vaikuttavat tämän tehtävän toteuttamiseen ja lopputulokseen. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään, minkälaisia yhteiskunnallisia arvoja ja nä...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Ahola, Heikki
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58365
Kuvaus
Yhteenveto:Koulutuksen yksi tehtävä on sosiaalistaa yhteiskuntaan uusia yhteiskunnallisia toimijoita. Opetushenkilöstön roolit ja suhtautuminen yhteiskunnallisiin aiheisiin vaikuttavat tämän tehtävän toteuttamiseen ja lopputulokseen. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään, minkälaisia yhteiskunnallisia arvoja ja näkemyksiä suomalaisen peruskoulun opetushenkilöstöllä on. Tutkimus toteutettiin määrällisesti internet -kyselyn avulla. Aineistoa analysoitiin määrällisin menetelmin, muun muassa keskiarvoja, keskihajontoja, exploratiivista faktorianalyysia ja yksisuuntaista varianssianalyysia hyödyntämällä. Vapaan sanan osuuksilla tuettiin ja selitettiin tutkimustuloksia. Tutkimuksen mukaan suomalaisen peruskoulun opetushenkilöstö on poliittisilta arvoiltaan vasemmalle kääntynyttä sekä monikulttuurisuuden ja ympäristönsuojelun kannalla. Lisäksi he ovat hieman liberaaleja arvoiltaan ja kokevat hieman turvattomuutta yhteiskunnassa. Erot eri ryhmien välillä ovat pieniä, joskin hajonta yksilöiden kesken kohtalaista jokaisen arvon kohdalla. Opetushenkilöstön kolme suosituinta poliittista puoluetta olivat Vihreät, Keskusta ja Kokoomus. Opettajan poliittiseen aktiivisuuteen ja mielipiteenilmaisuun suhtaudutaan positiivisesti, joskin tapa jolla nämä tuodaan esille, on opettajien mukaan keskeistä. Tutkimus tukee käsitystä, että opettajia löytyy koulun sisältä monin eri yh-teiskunnallisin arvoin. Lisäksi se ehdottaa, että koulu sosiaalistaa poliittisesti jäseniään melko voimakkaasti. Se myös nostaa esiin kysymyksen, kuinka opettajankoulutus suhtautuu poliittiseen arvokasvatukseen ja mikä on opettajan rooli tässä keskustelussa. Aihe vaatii lisätutkimusta.