"Minäkin olin koulukiusattu": aikuisten kokemuksia koulukiusaamisesta

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on perehtyä koulukiusaamisilmiöön ja sitä aikanaan kokeneiden koulukiusattujen aikuisten kertomuksiin omista kokemuksistaan. Tutkimukseni kuuluu kvalitatiivisen tutkimuksen piiriin ja sen metodologia nousee fenomenologis-hermeneuttisesta tutkimusperinteestä. Tutkimuk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Palmu, Päivi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58283
_version_ 1826225699153772544
author Palmu, Päivi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Palmu, Päivi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Palmu, Päivi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Palmu, Päivi
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on perehtyä koulukiusaamisilmiöön ja sitä aikanaan kokeneiden koulukiusattujen aikuisten kertomuksiin omista kokemuksistaan. Tutkimukseni kuuluu kvalitatiivisen tutkimuksen piiriin ja sen metodologia nousee fenomenologis-hermeneuttisesta tutkimusperinteestä. Tutkimukseni teoreettisessa osassa pohdin kiusaamisen yleistä teoriaa ja kiusaajan, kiusatun sekä sivustakatsojien roolia kiusaamisessa sekä kiusaamiseen puuttumisen ja ennaltaehkäisyn keinoja koulussa. Pohdin lisäksi opettajan roolia kiusaamisen ennaltaehkäisyssä ja puuttumisessa. Tutkimukseni empiirisen osuuden olen tehnyt haastattelemalla koulukiusaamista kokeneita aikuisia. Haastateltavat ovat kertoneet tutkimuksessani kokemuksiaan ja ajatuksiaan koulukiusaamisesta. Tutkimustulosten mukaan koulukiusaamista kokeneilla aikuisilla on pääosin negatiivisia ja ikäviä muistoja koulusta, sillä he ovat kokeneet sekä psyykkistä että fyysistä kiusaamista- Nimittely, haukkuminen ja ryhmän ulkopuolelle jättäminen olivat tutkimuksessa tyypillisiä koulukiusaamisen kokemuksia. Tutkimukseen haastatellut aikuiset ovat kokeneet kiusaamista omassa luokassa, siirtymätilanteissa ja välitunneilla. Tutkimukseen osallistuneet henkilöt ovat kuitenkin selvinneet kiusaamisen aiheuttamasta traumasta, mutta lähes kaikilla on joitakin seurauksia edelleen haastateltavien jokapäiväisessä elämässä, kuten itsetunnon ongelmia ja sosiaalisten tilanteiden pelkoa.
first_indexed 2024-09-11T08:49:27Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hakala, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Palmu, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-01T09:52:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-01T09:52:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58283", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on perehty\u00e4 koulukiusaamisilmi\u00f6\u00f6n ja sit\u00e4 aikanaan kokeneiden koulukiusattujen aikuisten kertomuksiin omista kokemuksistaan. \nTutkimukseni kuuluu kvalitatiivisen tutkimuksen piiriin ja sen metodologia nousee fenomenologis-hermeneuttisesta tutkimusperinteest\u00e4. Tutkimukseni teoreettisessa osassa pohdin kiusaamisen yleist\u00e4 teoriaa ja kiusaajan, kiusatun sek\u00e4 sivustakatsojien roolia kiusaamisessa sek\u00e4 kiusaamiseen puuttumisen ja ennaltaehk\u00e4isyn keinoja koulussa. Pohdin lis\u00e4ksi opettajan roolia kiusaamisen ennaltaehk\u00e4isyss\u00e4 ja puuttumisessa.\nTutkimukseni empiirisen osuuden olen tehnyt haastattelemalla koulukiusaamista kokeneita aikuisia. Haastateltavat ovat kertoneet tutkimuksessani kokemuksiaan ja ajatuksiaan koulukiusaamisesta.\nTutkimustulosten mukaan koulukiusaamista kokeneilla aikuisilla on p\u00e4\u00e4osin negatiivisia ja ik\u00e4vi\u00e4 muistoja koulusta, sill\u00e4 he ovat kokeneet sek\u00e4 psyykkist\u00e4 ett\u00e4 fyysist\u00e4 kiusaamista- Nimittely, haukkuminen ja ryhm\u00e4n ulkopuolelle j\u00e4tt\u00e4minen olivat tutkimuksessa tyypillisi\u00e4 koulukiusaamisen kokemuksia. Tutkimukseen haastatellut aikuiset ovat kokeneet kiusaamista omassa luokassa, siirtym\u00e4tilanteissa ja v\u00e4litunneilla. Tutkimukseen osallistuneet henkil\u00f6t ovat kuitenkin selvinneet kiusaamisen aiheuttamasta traumasta, mutta l\u00e4hes kaikilla on joitakin seurauksia edelleen haastateltavien jokap\u00e4iv\u00e4isess\u00e4 el\u00e4m\u00e4ss\u00e4, kuten itsetunnon ongelmia ja sosiaalisten tilanteiden pelkoa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-06-01T09:52:41Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-01T09:52:41Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "81", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kiusaamiseen puuttuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kiusaamisen seuraukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Min\u00e4kin olin koulukiusattu\": aikuisten kokemuksia koulukiusaamisesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806012986", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hermeneutiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulukiusaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu (ilmi\u00f6t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58283
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:17Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4ea08533-c533-434c-856c-ec3fd82bb19e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806012986.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Palmu, Päivi "Minäkin olin koulukiusattu": aikuisten kokemuksia koulukiusaamisesta kiusaamiseen puuttuminen kiusaamisen seuraukset Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 hermeneutiikka fenomenologia koulukiusaaminen koulu (ilmiöt) opettaja-oppilassuhde ryhmäkäyttäytyminen
title "Minäkin olin koulukiusattu": aikuisten kokemuksia koulukiusaamisesta
title_full "Minäkin olin koulukiusattu": aikuisten kokemuksia koulukiusaamisesta
title_fullStr "Minäkin olin koulukiusattu": aikuisten kokemuksia koulukiusaamisesta "Minäkin olin koulukiusattu": aikuisten kokemuksia koulukiusaamisesta
title_full_unstemmed "Minäkin olin koulukiusattu": aikuisten kokemuksia koulukiusaamisesta "Minäkin olin koulukiusattu": aikuisten kokemuksia koulukiusaamisesta
title_short "Minäkin olin koulukiusattu": aikuisten kokemuksia koulukiusaamisesta
title_sort minäkin olin koulukiusattu aikuisten kokemuksia koulukiusaamisesta
title_txtP "Minäkin olin koulukiusattu": aikuisten kokemuksia koulukiusaamisesta
topic kiusaamiseen puuttuminen kiusaamisen seuraukset Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 hermeneutiikka fenomenologia koulukiusaaminen koulu (ilmiöt) opettaja-oppilassuhde ryhmäkäyttäytyminen
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education fenomenologia hermeneutiikka kiusaamiseen puuttuminen kiusaamisen seuraukset koulu (ilmiöt) koulukiusaaminen opettaja-oppilassuhde ryhmäkäyttäytyminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58283 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806012986
work_keys_str_mv AT palmupäivi minäkinolinkoulukiusattuaikuistenkokemuksiakoulukiusaamisesta