Demokraattinen yhteiskunta ja aktiivinen kansalaisuus peruskoulun 4.–6. luokan yhteiskuntaopin oppikirjoissa

Pro gradu -tutkielmani käsittelee demokratiakasvatusta. Tutkielmassa tarkastelen, miten demokraattinen yhteiskunta ja aktiivinen kansalaisuus näyttäytyvät peruskoulun 4.–6. luokan keväällä 2018 kaikissa käytettävissä olevissa, yhteensä kuudessa, yhteiskuntaopin oppikirjassa. Yhteiskuntaoppi on alako...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pesu, Johanna Mari
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58279
_version_ 1826225700751802368
author Pesu, Johanna Mari
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pesu, Johanna Mari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pesu, Johanna Mari Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pesu, Johanna Mari
datasource_str_mv jyx
description Pro gradu -tutkielmani käsittelee demokratiakasvatusta. Tutkielmassa tarkastelen, miten demokraattinen yhteiskunta ja aktiivinen kansalaisuus näyttäytyvät peruskoulun 4.–6. luokan keväällä 2018 kaikissa käytettävissä olevissa, yhteensä kuudessa, yhteiskuntaopin oppikirjassa. Yhteiskuntaoppi on alakoulussa uusi oppiaine, eikä siihen liittyvää tutkimusta ole käsitykseni mukaan aiemmin tehty. Oppikirja-analyysi antaa tärkeää lisäarvoa käytössä olevan oppimateriaalin sisällön arvioimiseen ja auttaa samalla havainnoimaan tulevaisuuden kehittämistarpeita. Kyseessä on laadullinen oppikirjatutkimus, joka on analysoitu sisällönanalyysin keinoin. Analyysin teemat nousivat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) yhteiskuntaopin oppiaineen sisältöalueista. Oppikirjat valikoituivat tutkimusaineistoksi, koska niillä on tärkeä rooli suomalaisessa koulussa ja niitä käytetään paljon osana opetusta. Tutkimukseni perusteella oppikirjat antavat keskeiset tiedot demokratiasta ja kuvaavat tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta ottaen huomioon erilaiset vähemmistöt. Kirjoissa tuotiin esille lakeihin perustuvia oikeuksia ja velvollisuuksia. Tämä tehtiin erityisesti lapsen oikeuksien näkökulmasta. Kirjat aktivoivat harjoittelemaan oman mielipiteen sanomista eri foorumeilla ja vastuun ottamista yhteisistä asioista. Yhteiskuntaopin opetus jo alakoulussa on käsitykseni mukaan edistysaskel. Oppikirjat antavat demokratiaopetukselle hyvän pohjan. Tärkeää opetuksessa on välittää toisia kunnioittava asenne ja kriittinen ymmärrys muuttuvasta maailmasta.
first_indexed 2019-08-19T08:21:35Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Naukkarinen, Aimo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Valleala, Ulla Maija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pesu, Johanna Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-01T09:43:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-01T09:43:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58279", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradu -tutkielmani k\u00e4sittelee demokratiakasvatusta. Tutkielmassa tarkastelen, miten demokraattinen yhteiskunta ja aktiivinen kansalaisuus n\u00e4ytt\u00e4ytyv\u00e4t peruskoulun 4.\u20136. luokan kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2018 kaikissa k\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4 olevissa, yhteens\u00e4 kuudessa, yhteiskuntaopin oppikirjassa. Yhteiskuntaoppi on alakoulussa uusi oppiaine, eik\u00e4 siihen liittyv\u00e4\u00e4 tutkimusta ole k\u00e4sitykseni mukaan aiemmin tehty. Oppikirja-analyysi antaa t\u00e4rke\u00e4\u00e4 lis\u00e4arvoa k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4 olevan oppimateriaalin sis\u00e4ll\u00f6n arvioimiseen ja auttaa samalla havainnoimaan tulevaisuuden kehitt\u00e4mistarpeita.\n\nKyseess\u00e4 on laadullinen oppikirjatutkimus, joka on analysoitu sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin. Analyysin teemat nousivat perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) yhteiskuntaopin oppiaineen sis\u00e4lt\u00f6alueista. Oppikirjat valikoituivat tutkimusaineistoksi, koska niill\u00e4 on t\u00e4rke\u00e4 rooli suomalaisessa koulussa ja niit\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n paljon osana opetusta.\n\nTutkimukseni perusteella oppikirjat antavat keskeiset tiedot demokratiasta ja kuvaavat tasa-arvoa ja yhdenvertaisuutta ottaen huomioon erilaiset v\u00e4hemmist\u00f6t. Kirjoissa tuotiin esille lakeihin perustuvia oikeuksia ja velvollisuuksia. T\u00e4m\u00e4 tehtiin erityisesti lapsen oikeuksien n\u00e4k\u00f6kulmasta. Kirjat aktivoivat harjoittelemaan oman mielipiteen sanomista eri foorumeilla ja vastuun ottamista yhteisist\u00e4 asioista.\n\nYhteiskuntaopin opetus jo alakoulussa on k\u00e4sitykseni mukaan edistysaskel. Oppikirjat antavat demokratiaopetukselle hyv\u00e4n pohjan. T\u00e4rke\u00e4\u00e4 opetuksessa on v\u00e4litt\u00e4\u00e4 toisia kunnioittava asenne ja kriittinen ymm\u00e4rrys muuttuvasta maailmasta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-06-01T09:43:04Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-01T09:43:04Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "106", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "aktiivinen kansalaisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppikirjatutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Demokraattinen yhteiskunta ja aktiivinen kansalaisuus peruskoulun 4.\u20136. luokan yhteiskuntaopin oppikirjoissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806012983", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteiskuntaoppi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "demokratia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58279
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:39Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9b2392e4-6afc-4489-bc4d-d45780a79a32\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806012983.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pesu, Johanna Mari Demokraattinen yhteiskunta ja aktiivinen kansalaisuus peruskoulun 4.–6. luokan yhteiskuntaopin oppikirjoissa aktiivinen kansalaisuus oppikirjatutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppikirjat alakoulu yhteiskuntaoppi demokratia
title Demokraattinen yhteiskunta ja aktiivinen kansalaisuus peruskoulun 4.–6. luokan yhteiskuntaopin oppikirjoissa
title_full Demokraattinen yhteiskunta ja aktiivinen kansalaisuus peruskoulun 4.–6. luokan yhteiskuntaopin oppikirjoissa
title_fullStr Demokraattinen yhteiskunta ja aktiivinen kansalaisuus peruskoulun 4.–6. luokan yhteiskuntaopin oppikirjoissa Demokraattinen yhteiskunta ja aktiivinen kansalaisuus peruskoulun 4.–6. luokan yhteiskuntaopin oppikirjoissa
title_full_unstemmed Demokraattinen yhteiskunta ja aktiivinen kansalaisuus peruskoulun 4.–6. luokan yhteiskuntaopin oppikirjoissa Demokraattinen yhteiskunta ja aktiivinen kansalaisuus peruskoulun 4.–6. luokan yhteiskuntaopin oppikirjoissa
title_short Demokraattinen yhteiskunta ja aktiivinen kansalaisuus peruskoulun 4.–6. luokan yhteiskuntaopin oppikirjoissa
title_sort demokraattinen yhteiskunta ja aktiivinen kansalaisuus peruskoulun 4 6 luokan yhteiskuntaopin oppikirjoissa
title_txtP Demokraattinen yhteiskunta ja aktiivinen kansalaisuus peruskoulun 4.–6. luokan yhteiskuntaopin oppikirjoissa
topic aktiivinen kansalaisuus oppikirjatutkimus Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 oppikirjat alakoulu yhteiskuntaoppi demokratia
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education aktiivinen kansalaisuus alakoulu demokratia oppikirjat oppikirjatutkimus yhteiskuntaoppi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58279 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806012983
work_keys_str_mv AT pesujohannamari demokraattinenyhteiskuntajaaktiivinenkansalaisuusperuskoulun46luokanyhteiskuntao