Klikkaa tästä: Klikkausprosenttiin vaikuttavat tekijät hakusanamainonnassa

Hakusanamainontaa toteuttavien mainostajien tyypillisenä pyrkimyksenä on onnistua tuottamaan kustannustehokkaasti mainoksia, jotka aktivoituvat mainostajan tärkeimmiksi valitsemilla avainsanoilla, sijoittuvat hakutulossivulla mahdollisimman korkealle, ja ovat mahdollisimman vetovoimaisia. Yhtenä tär...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Liisanantti, Tuomas
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58272
_version_ 1828193213127589888
author Liisanantti, Tuomas
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Liisanantti, Tuomas Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Liisanantti, Tuomas Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Liisanantti, Tuomas
datasource_str_mv jyx
description Hakusanamainontaa toteuttavien mainostajien tyypillisenä pyrkimyksenä on onnistua tuottamaan kustannustehokkaasti mainoksia, jotka aktivoituvat mainostajan tärkeimmiksi valitsemilla avainsanoilla, sijoittuvat hakutulossivulla mahdollisimman korkealle, ja ovat mahdollisimman vetovoimaisia. Yhtenä tärkeimmistä hakusanamainoksen vetovoimaa kuvaavista mittareista pidetään klikkausprosentiksi (CTR) kutsuttua mainosnäyttöjen ja mainokseen kohdistuneiden klikkausten välistä suhdelukua. Mainoksen toteutuneen klikkausprosentin vaikutus mainoksen hakutulossivulle sijoittumiseen on merkittävä. Vastaavasti, ylimmäs hakutulossivulla sijoittuvia mainoksia klikataan tyypillisesti eniten. Tällä mekanismilla klikkausprosentti ja sijoitus hakutulossivulla muodostavat osittain itseään vahvistavan tai heikentävän kehän. Niin klikkausprosenttiin kuin hakutulossivulle sijoittumiseen on toistensa lisäksi vaikuttamassa myös joukko muita tekijöitä, kuten avainsanojen vastaavuus ja hakutyypit, mainostekstin ominaisuudet ja vaikuttavuus, sekä mainostajan brändin tunnettuus ja uskottavuus. Tämä kandidaatin tutkielma on katsaus hakusanamainontaan liittyvään markkinointikirjallisuuteen, jossa pyritään tunnistamaan ja kokoamaan yhteen kaikki tunnetut hakusanamainosten klikkausprosentteihin vaikuttavat tekijät, sekä analysoimaan niiden välisiä suhteita ja mainostajan vaikutusmahdollisuuksia. Koska Google on Suomessa markkinaosuudeltaan selkeästi hallitsevin hakukone, on tutkimus rajattu koskettamaan ainoastaan Googlen hakukonetta, Google AdWords -mainoshuutokauppajärjestelmää, sekä sen tuottamia tuloksia. A typical aspiration for search engine advertisers is to cost-effectively produce appealing search engine advertisements which activate on the chosen keywords, and position themselves to the top of the search engine result page (SERP). One of the most significant indicators of search engine advertisement’s appeal is the so-called clickthrough rate (CTR) – the ratio of ad views and clicks. Advertisement’s clickthrough rate is a major influencer to the advertisements ranking on the search engine result page (AdRank) and correspondingly the highest ranked advertisements tend to be clicked the most. This leads to a partially self-amplifying or a self-weakening feedback loop. In addition to this, both the clickthrough rate and the ranking are affected by a number of other factors such as keyword selection and match types, ad text, and the advertiser’s brand. This study is a review of current marketing literature, exploring and analyzing factors effecting search engine advertising and their interconnected relationships and significance in effecting an ad’s clickthrough rate. Due to Google’s dominant market share in the Finnish market, the study is restricted to concern only the Google search engine, Google AdWords advertising system, and its results.
first_indexed 2019-08-19T08:21:15Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Halttunen, Veikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Liisanantti, Tuomas", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-01T08:27:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-01T08:27:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58272", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Hakusanamainontaa toteuttavien mainostajien tyypillisen\u00e4 pyrkimyksen\u00e4 on onnistua tuottamaan kustannustehokkaasti mainoksia, jotka aktivoituvat mainostajan t\u00e4rkeimmiksi valitsemilla avainsanoilla, sijoittuvat hakutulossivulla mahdollisimman korkealle, ja ovat mahdollisimman vetovoimaisia. Yhten\u00e4 t\u00e4rkeimmist\u00e4 hakusanamainoksen vetovoimaa kuvaavista mittareista pidet\u00e4\u00e4n klikkausprosentiksi (CTR) kutsuttua mainosn\u00e4ytt\u00f6jen ja mainokseen kohdistuneiden klikkausten v\u00e4list\u00e4 suhdelukua. Mainoksen toteutuneen klikkausprosentin vaikutus mainoksen hakutulossivulle sijoittumiseen on merkitt\u00e4v\u00e4. Vastaavasti, ylimm\u00e4s hakutulossivulla sijoittuvia mainoksia klikataan tyypillisesti eniten. T\u00e4ll\u00e4 mekanismilla klikkausprosentti ja sijoitus hakutulossivulla muodostavat osittain itse\u00e4\u00e4n vahvistavan tai heikent\u00e4v\u00e4n keh\u00e4n. Niin klikkausprosenttiin kuin hakutulossivulle sijoittumiseen on toistensa lis\u00e4ksi vaikuttamassa my\u00f6s joukko muita tekij\u00f6it\u00e4, kuten avainsanojen vastaavuus ja hakutyypit, mainostekstin ominaisuudet ja vaikuttavuus, sek\u00e4 mainostajan br\u00e4ndin tunnettuus ja uskottavuus. T\u00e4m\u00e4 kandidaatin tutkielma on katsaus hakusanamainontaan liittyv\u00e4\u00e4n markkinointikirjallisuuteen, jossa pyrit\u00e4\u00e4n tunnistamaan ja kokoamaan yhteen kaikki tunnetut hakusanamainosten klikkausprosentteihin vaikuttavat tekij\u00e4t, sek\u00e4 analysoimaan niiden v\u00e4lisi\u00e4 suhteita ja mainostajan vaikutusmahdollisuuksia. Koska Google on Suomessa markkinaosuudeltaan selke\u00e4sti hallitsevin hakukone, on tutkimus rajattu koskettamaan ainoastaan Googlen hakukonetta, Google AdWords -mainoshuutokauppaj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4, sek\u00e4 sen tuottamia tuloksia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "A typical aspiration for search engine advertisers is to cost-effectively produce appealing search engine advertisements which activate on the chosen keywords, and position themselves to the top of the search engine result page (SERP). One of the most significant indicators of search engine advertisement\u2019s appeal is the so-called clickthrough rate (CTR) \u2013 the ratio of ad views and clicks. Advertisement\u2019s clickthrough rate is a major influencer to the advertisements ranking on the search engine result page (AdRank) and correspondingly the highest ranked advertisements tend to be clicked the most. This leads to a partially self-amplifying or a self-weakening feedback loop. In addition to this, both the clickthrough rate and the ranking are affected by a number of other factors such as keyword selection and match types, ad text, and the advertiser\u2019s brand. This study is a review of current marketing literature, exploring and analyzing factors effecting search engine advertising and their interconnected relationships and significance in effecting an ad\u2019s clickthrough rate. Due to Google\u2019s dominant market share in the Finnish market, the study is restricted to concern only the Google search engine, Google AdWords advertising system, and its results.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-06-01T08:27:44Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-01T08:27:44Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "33", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hakusanamainonta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pay-per-click mainonta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Google AdWords", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Klikkaa t\u00e4st\u00e4: Klikkausprosenttiin vaikuttavat tekij\u00e4t hakusanamainonnassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806012976", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkomainonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "mainonta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hakukonemarkkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58272
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:17Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a65cc32c-6765-43ae-acd6-66f9b3c71a69\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806012976.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Liisanantti, Tuomas Klikkaa tästä: Klikkausprosenttiin vaikuttavat tekijät hakusanamainonnassa hakusanamainonta pay-per-click mainonta Google AdWords Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 verkkomainonta mainonta hakukonemarkkinointi
title Klikkaa tästä: Klikkausprosenttiin vaikuttavat tekijät hakusanamainonnassa
title_full Klikkaa tästä: Klikkausprosenttiin vaikuttavat tekijät hakusanamainonnassa
title_fullStr Klikkaa tästä: Klikkausprosenttiin vaikuttavat tekijät hakusanamainonnassa Klikkaa tästä: Klikkausprosenttiin vaikuttavat tekijät hakusanamainonnassa
title_full_unstemmed Klikkaa tästä: Klikkausprosenttiin vaikuttavat tekijät hakusanamainonnassa Klikkaa tästä: Klikkausprosenttiin vaikuttavat tekijät hakusanamainonnassa
title_short Klikkaa tästä: Klikkausprosenttiin vaikuttavat tekijät hakusanamainonnassa
title_sort klikkaa tästä klikkausprosenttiin vaikuttavat tekijät hakusanamainonnassa
title_txtP Klikkaa tästä: Klikkausprosenttiin vaikuttavat tekijät hakusanamainonnassa
topic hakusanamainonta pay-per-click mainonta Google AdWords Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 verkkomainonta mainonta hakukonemarkkinointi
topic_facet 601 Google AdWords Information Systems Science Tietojärjestelmätiede hakukonemarkkinointi hakusanamainonta mainonta pay-per-click mainonta verkkomainonta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58272 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806012976
work_keys_str_mv AT liisananttituomas klikkaatästäklikkausprosenttiinvaikuttavattekijäthakusanamainonnassa