Sosiaalisesta mediasta kerätty massadata ja sen analytiikka

Sosiaalinen media ja massadata ovat nousseet 2000-luvulla merkittäviksi tekijöiksi yhteiskunnissa ja liiketoiminnassa. Sosiaalinen media koostaa sisälleen suuren määrän käyttäjiä, jotka tuottavat myös huomattavia määriä dataa ja tämä tekee sosiaalisesta mediasta yhden suurimmista massadatan lähteist...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Malkki, Kalle
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58268
Kuvaus
Yhteenveto:Sosiaalinen media ja massadata ovat nousseet 2000-luvulla merkittäviksi tekijöiksi yhteiskunnissa ja liiketoiminnassa. Sosiaalinen media koostaa sisälleen suuren määrän käyttäjiä, jotka tuottavat myös huomattavia määriä dataa ja tämä tekee sosiaalisesta mediasta yhden suurimmista massadatan lähteistä. Tässä tutkielmassa pyritään selvittämään, minkälaista on sosiaalisen median massadata ja massadata-analytiikka. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena ja kirjallisuutta valittaessa pyrittiin valitsemaan julkaisuja, jotka on julkaistu 2010 jälkeen. Sosiaalisen median massadatan huomattiin soveltuvan hyvin massadatan määritelmiin ja sillä todettiin olevan tiettyjä sille ominaisia piirteitä struktuurin ja datan luotettavuuden osalta. Analytiikan osalta todettiin erityisesti event processing-mallilla olevan merkittävä rooli sosiaalisen median massadata-analytiikan osalta. Social median and big data have had a significant role in shaping the business and societies of the 21st century. Social media includes many users who produce a lot of data and this fact make social media one of the biggest sources of big data. The goal of this thesis is to find the nature of social media big data. The thesis was done as a literature review and literature from 2010 and newer were prioritized. Social media big data was found to conform to the definition of big data and it was also noted to have some key characteristics unique to it, which concern the data structure and reliability of the data. On the social media big data analytics, it was found that event processing model is one of the key analytics models for social media big data.