Motivation in secondary school English learning: Students’ views on their “ideal L2 selves”

Motivaatio on iso tekijä oppilaan taitojen kehittymisessä. Opiskelumotivaation tutkiminen on lisääntynyt viime vuosikymmenten aikana. Vuonna 2005 tunnettu psykolingvistiikan professori, Zoltán Dörnyei, loi teorian, The L2 motivational self system, jonka mukaan omien tulevaisuudensuunnitelmien konkre...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kangashaka, Eveliina
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58267
_version_ 1828193213124444160
author Kangashaka, Eveliina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kangashaka, Eveliina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kangashaka, Eveliina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kangashaka, Eveliina
datasource_str_mv jyx
description Motivaatio on iso tekijä oppilaan taitojen kehittymisessä. Opiskelumotivaation tutkiminen on lisääntynyt viime vuosikymmenten aikana. Vuonna 2005 tunnettu psykolingvistiikan professori, Zoltán Dörnyei, loi teorian, The L2 motivational self system, jonka mukaan omien tulevaisuudensuunnitelmien konkretisointi vahvistaa motivaatiota. Siispä, jos oppilas on tietoinen siitä, mihin hän tulee englantia tulevaisuudessa käyttämään, hänen halunsa oppia kyseistä kieltä kasvaa. Dörnyei’n teoria perustuu mahdollisten omakuvien (possible selves) ja integroivan motivaation (integrative motivation) teorioille, ja se yhdistää halun integroitua johonkin tiettyyn yhteisöön ja kuvauksen omasta tulevaisuuden minäkuvasta. Dörnyei’n teoria on hyvin hyödyllinen tutkittaessa oppilaiden kieltenopiskelun motivaatiota, ja sitä onkin hyödynnetty monessa tutkimuksessa. Yläasteikäisten opiskelumotivaation tutkimus on kuitenkin jäänyt vähäisemmäksi. Jos opettajat olisivat tietoisempia oppilaiden mielenkiinnonkohteista, opetusta voitaisiin kohdistaa paremmin vastaamaan oppilaiden tarpeita. Tämä tutkimus hyödyntää kyseistä ajatusta, ja tutkii yläasteikäisten oppilaiden motivaatiota englannin kielen opiskelua kohtaan. Tutkimus toteutettiin essee muotoisena kirjoituksena eräällä varsinaissuomalaisella yläasteella, ja haastatteluun osallistui 17 seitsemäsluokkalaista. Haastattelussa oppilaita pyydettiin kuvittelemaan itsensä viiden vuoden kuluttua ja miettimään, miten englanti hyödyttää heitä koulussa ja vapaa-ajalla. Haastatteluun vastanneista suurin osa tiesi tavoiteammattinsa sekä sen, mihin kouluun aikovat yläasteen jälkeen jatkaa. Oppilailla oli myös näkemys siitä, miten englanti voi heitä hyödyttää sekä koulussa että työelämässä. Suurimpana teemana esille nousi sosiaalisuus. Sosiaalinen media sekä englanninkielisten keskustelujen käyminen niin suomalaisten kuin ulkomaalaistenkin kavereiden kanssa tuli moneen kertaan esille. Tulosten perusteella tutkimusryhmä oli hyvin perillä englannin kielen tärkeydestä sekä siitä, minkä tasoinen kielitaito heillä tulisi olla tulevaisuudessa.
first_indexed 2019-08-19T08:21:20Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00f6yl\u00e4, Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kangashaka, Eveliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-01T07:55:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-01T07:55:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58267", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Motivaatio on iso tekij\u00e4 oppilaan taitojen kehittymisess\u00e4. Opiskelumotivaation tutkiminen on lis\u00e4\u00e4ntynyt viime vuosikymmenten aikana. Vuonna 2005 tunnettu psykolingvistiikan professori, Zolt\u00e1n D\u00f6rnyei, loi teorian, The L2 motivational self system, jonka mukaan omien tulevaisuudensuunnitelmien konkretisointi vahvistaa motivaatiota. Siisp\u00e4, jos oppilas on tietoinen siit\u00e4, mihin h\u00e4n tulee englantia tulevaisuudessa k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n, h\u00e4nen halunsa oppia kyseist\u00e4 kielt\u00e4 kasvaa. D\u00f6rnyei\u2019n teoria perustuu mahdollisten omakuvien (possible selves) ja integroivan motivaation (integrative motivation) teorioille, ja se yhdist\u00e4\u00e4 halun integroitua johonkin tiettyyn yhteis\u00f6\u00f6n ja kuvauksen omasta tulevaisuuden min\u00e4kuvasta.\n\nD\u00f6rnyei\u2019n teoria on hyvin hy\u00f6dyllinen tutkittaessa oppilaiden kieltenopiskelun motivaatiota, ja sit\u00e4 onkin hy\u00f6dynnetty monessa tutkimuksessa. Yl\u00e4asteik\u00e4isten opiskelumotivaation tutkimus on kuitenkin j\u00e4\u00e4nyt v\u00e4h\u00e4isemm\u00e4ksi. Jos opettajat olisivat tietoisempia oppilaiden mielenkiinnonkohteista, opetusta voitaisiin kohdistaa paremmin vastaamaan oppilaiden tarpeita.\n\nT\u00e4m\u00e4 tutkimus hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 kyseist\u00e4 ajatusta, ja tutkii yl\u00e4asteik\u00e4isten oppilaiden motivaatiota englannin kielen opiskelua kohtaan. Tutkimus toteutettiin essee muotoisena kirjoituksena er\u00e4\u00e4ll\u00e4 varsinaissuomalaisella yl\u00e4asteella, ja haastatteluun osallistui 17 seitsem\u00e4sluokkalaista. Haastattelussa oppilaita pyydettiin kuvittelemaan itsens\u00e4 viiden vuoden kuluttua ja miettim\u00e4\u00e4n, miten englanti hy\u00f6dytt\u00e4\u00e4 heit\u00e4 koulussa ja vapaa-ajalla.\n\nHaastatteluun vastanneista suurin osa tiesi tavoiteammattinsa sek\u00e4 sen, mihin kouluun aikovat yl\u00e4asteen j\u00e4lkeen jatkaa. Oppilailla oli my\u00f6s n\u00e4kemys siit\u00e4, miten englanti voi heit\u00e4 hy\u00f6dytt\u00e4\u00e4 sek\u00e4 koulussa ett\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4. Suurimpana teemana esille nousi sosiaalisuus. Sosiaalinen media sek\u00e4 englanninkielisten keskustelujen k\u00e4yminen niin suomalaisten kuin ulkomaalaistenkin kavereiden kanssa tuli moneen kertaan esille. Tulosten perusteella tutkimusryhm\u00e4 oli hyvin perill\u00e4 englannin kielen t\u00e4rkeydest\u00e4 sek\u00e4 siit\u00e4, mink\u00e4 tasoinen kielitaito heill\u00e4 tulisi olla tulevaisuudessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-06-01T07:55:04Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-01T07:55:04Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "20", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "motivation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ideal self", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "English", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "learning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "education", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Motivation in secondary school English learning: Students\u2019 views on their \u201cideal L2 selves\u201d", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806012971", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itse", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelumotivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivation (mental objects)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "self", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "study motivation", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58267
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:01:31Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/50ba5d34-67d8-46fd-9619-657e6de20717\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806012971.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kangashaka, Eveliina Motivation in secondary school English learning: Students’ views on their “ideal L2 selves” motivation ideal self English learning education Englannin kieli 301 englannin kieli motivaatio kielen oppiminen itse opiskelumotivaatio English language motivation (mental objects) language learning self study motivation
title Motivation in secondary school English learning: Students’ views on their “ideal L2 selves”
title_full Motivation in secondary school English learning: Students’ views on their “ideal L2 selves”
title_fullStr Motivation in secondary school English learning: Students’ views on their “ideal L2 selves” Motivation in secondary school English learning: Students’ views on their “ideal L2 selves”
title_full_unstemmed Motivation in secondary school English learning: Students’ views on their “ideal L2 selves” Motivation in secondary school English learning: Students’ views on their “ideal L2 selves”
title_short Motivation in secondary school English learning: Students’ views on their “ideal L2 selves”
title_sort motivation in secondary school english learning students views on their ideal l2 selves
title_txtP Motivation in secondary school English learning: Students’ views on their “ideal L2 selves”
topic motivation ideal self English learning education Englannin kieli 301 englannin kieli motivaatio kielen oppiminen itse opiskelumotivaatio English language motivation (mental objects) language learning self study motivation
topic_facet 301 Englannin kieli English English language education englannin kieli ideal self itse kielen oppiminen language learning learning motivaatio motivation motivation (mental objects) opiskelumotivaatio self study motivation
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58267 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806012971
work_keys_str_mv AT kangashakaeveliina motivationinsecondaryschoolenglishlearningstudentsviewsontheirideall2selves