Functional English language learning: a material package for primary education

Toiminnallisuus ja toiminnalliset työtavat ovat Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaan tärkeitä opetusmenetelmiä alaluokilla. Toiminnallisuus on paljon esillä nykyajan suomalaisessa pedagogisessa kirjallisuudessa, mutta sen teoriatausta ja sovellusmahdollisuudet käytännön opetuk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Posio, Eveliina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58265
_version_ 1828193090076147712
author Posio, Eveliina
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Posio, Eveliina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Posio, Eveliina Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Posio, Eveliina
datasource_str_mv jyx
description Toiminnallisuus ja toiminnalliset työtavat ovat Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaan tärkeitä opetusmenetelmiä alaluokilla. Toiminnallisuus on paljon esillä nykyajan suomalaisessa pedagogisessa kirjallisuudessa, mutta sen teoriatausta ja sovellusmahdollisuudet käytännön opetukseen jäävät usein vähälle huomiolle. Näin ollen toiminnallisuudesta on useita erilaisia tulkintoja. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014: 219) mukaan vieraiden kielten opetuksessa on käytettävä ”vaihtelevia ja toiminnallisia työtapoja”. Näitä työtapoja ei kuitenkaan määritellä tarkasti, joten kieltenopettajien voi olla haastavaa toteuttaa opetussuunnitelman tavoitteita työssään. Tämä materiaalipaketti sisältää Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014), kokemuksellisen oppimisen ja funktionaalisen kielikäsityksen periaatteisiin pohjautuvan tulkinnan toiminnallisuudesta. Tavoitteena on tarjota toiminnallisia tehtäväkokonaisuuksia alaluokkien englannin opetukseen. Lähtökohtana on merkityksellisten kokemusten kautta oppiminen ja oppilaan rooli aktiivisena toimijana. Materiaalissa on erilaajuisia tehtäväkokonaisuuksia, joista opettajat voivat valikoida omille ryhmilleen parhaiten soveltuvat. Tehtäviä voi vapaasti muokata oppilaiden tarpeiden mukaan. Materiaali pyrkii yhdistämään konkreettisen kokemuksen ja toiminnan sekä tiedon abstraktin kognitiivisen prosessoinnin oppilaslähtöisesti. Tarkoituksena on rakentaa yhteyksiä englannin kielen rakenteiden, sanaston ja fraasien sekä niiden konkreettisten käyttötarkoitusten välille. Materiaali on kohdennettu 5-6-luokkien englannin opetukseen, mutta sitä voi soveltaa myös muiden ikäryhmien opetukseen. Teoriaosassa avaan toiminnallisen oppimisen käsitettä kokemuksellisen oppimisen ja toimijuuden teorioihin perustuen. Käsittelen toiminnallista kieltenoppimista ja -opetusta funktionaalisen kielikäsityksen teorioiden ja Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) näkökulmista. Tarkastelen toiminnallisuuden erilaisia määritelmiä ja suhdetta kieltenoppimiseen ja -opetukseen myös pedagogisen kirjallisuuden ja Eurooppalaisen viitekehyksen (2003) pohjalta. Lisäksi pohdin syitä sille, miksi toiminnallisuutta on vaikea määritellä. Teoriataustan perusteella muodostan oman määritelmäni toiminnallisuudesta ja toiminnallisesta kieltenoppimisesta ja -opetuksesta. Määritelmässä painottuvat oppilaan kokonaisvaltainen aktiivinen toimijuus, konkreettisen kokemuksen kautta oppiminen, tiedon rakentaminen sekä kielen oppiminen sen käytön avulla.
first_indexed 2024-09-11T08:49:56Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Posio, Eveliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-01T07:24:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-01T07:24:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58265", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Toiminnallisuus ja toiminnalliset ty\u00f6tavat ovat Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) mukaan t\u00e4rkeit\u00e4 opetusmenetelmi\u00e4 alaluokilla. Toiminnallisuus on paljon esill\u00e4 nykyajan suomalaisessa pedagogisessa kirjallisuudessa, mutta sen teoriatausta ja sovellusmahdollisuudet k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n opetukseen j\u00e4\u00e4v\u00e4t usein v\u00e4h\u00e4lle huomiolle. N\u00e4in ollen toiminnallisuudesta on useita erilaisia tulkintoja. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014: 219) mukaan vieraiden kielten opetuksessa on k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4 \u201dvaihtelevia ja toiminnallisia ty\u00f6tapoja\u201d. N\u00e4it\u00e4 ty\u00f6tapoja ei kuitenkaan m\u00e4\u00e4ritell\u00e4 tarkasti, joten kieltenopettajien voi olla haastavaa toteuttaa opetussuunnitelman tavoitteita ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n. \n\nT\u00e4m\u00e4 materiaalipaketti sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014), kokemuksellisen oppimisen ja funktionaalisen kielik\u00e4sityksen periaatteisiin pohjautuvan tulkinnan toiminnallisuudesta. Tavoitteena on tarjota toiminnallisia teht\u00e4v\u00e4kokonaisuuksia alaluokkien englannin opetukseen. L\u00e4ht\u00f6kohtana on merkityksellisten kokemusten kautta oppiminen ja oppilaan rooli aktiivisena toimijana. Materiaalissa on erilaajuisia teht\u00e4v\u00e4kokonaisuuksia, joista opettajat voivat valikoida omille ryhmilleen parhaiten soveltuvat. Teht\u00e4vi\u00e4 voi vapaasti muokata oppilaiden tarpeiden mukaan. Materiaali pyrkii yhdist\u00e4m\u00e4\u00e4n konkreettisen kokemuksen ja toiminnan sek\u00e4 tiedon abstraktin kognitiivisen prosessoinnin oppilasl\u00e4ht\u00f6isesti. Tarkoituksena on rakentaa yhteyksi\u00e4 englannin kielen rakenteiden, sanaston ja fraasien sek\u00e4 niiden konkreettisten k\u00e4ytt\u00f6tarkoitusten v\u00e4lille. Materiaali on kohdennettu 5-6-luokkien englannin opetukseen, mutta sit\u00e4 voi soveltaa my\u00f6s muiden ik\u00e4ryhmien opetukseen.\n\nTeoriaosassa avaan toiminnallisen oppimisen k\u00e4sitett\u00e4 kokemuksellisen oppimisen ja toimijuuden teorioihin perustuen. K\u00e4sittelen toiminnallista kieltenoppimista ja -opetusta funktionaalisen kielik\u00e4sityksen teorioiden ja Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) n\u00e4k\u00f6kulmista. Tarkastelen toiminnallisuuden erilaisia m\u00e4\u00e4ritelmi\u00e4 ja suhdetta kieltenoppimiseen ja -opetukseen my\u00f6s pedagogisen kirjallisuuden ja Eurooppalaisen viitekehyksen (2003) pohjalta. Lis\u00e4ksi pohdin syit\u00e4 sille, miksi toiminnallisuutta on vaikea m\u00e4\u00e4ritell\u00e4. Teoriataustan perusteella muodostan oman m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4ni toiminnallisuudesta ja toiminnallisesta kieltenoppimisesta ja -opetuksesta. M\u00e4\u00e4ritelm\u00e4ss\u00e4 painottuvat oppilaan kokonaisvaltainen aktiivinen toimijuus, konkreettisen kokemuksen kautta oppiminen, tiedon rakentaminen sek\u00e4 kielen oppiminen sen k\u00e4yt\u00f6n avulla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-06-01T07:24:04Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-01T07:24:04Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "113", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "functional working methods", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "foreign language learning and teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "learner agency", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Functional English language learning: a material package for primary education", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806012969", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vieraat kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "foreign languages", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lower comprehensive school", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "educational methods", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "functionality", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58265
language eng
last_indexed 2025-03-31T20:03:00Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a9e377de-a420-41e3-a8fd-1911addf490d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806012969.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Posio, Eveliina Functional English language learning: a material package for primary education functional working methods foreign language learning and teaching learner agency Englannin kieli English 301 vieraat kielet alakoulu englannin kieli opetusmenetelmät toiminnallisuus foreign languages lower comprehensive school English language educational methods functionality
title Functional English language learning: a material package for primary education
title_full Functional English language learning: a material package for primary education
title_fullStr Functional English language learning: a material package for primary education Functional English language learning: a material package for primary education
title_full_unstemmed Functional English language learning: a material package for primary education Functional English language learning: a material package for primary education
title_short Functional English language learning: a material package for primary education
title_sort functional english language learning a material package for primary education
title_txtP Functional English language learning: a material package for primary education
topic functional working methods foreign language learning and teaching learner agency Englannin kieli English 301 vieraat kielet alakoulu englannin kieli opetusmenetelmät toiminnallisuus foreign languages lower comprehensive school English language educational methods functionality
topic_facet 301 Englannin kieli English English language alakoulu educational methods englannin kieli foreign language learning and teaching foreign languages functional working methods functionality learner agency lower comprehensive school opetusmenetelmät toiminnallisuus vieraat kielet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58265 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806012969
work_keys_str_mv AT posioeveliina functionalenglishlanguagelearningamaterialpackageforprimaryeducation