"Hillitte ittes": Kasvattajien arviointeja Papilio-ohjelman vaikuttavuudesta lasten sosioemotionaalisiin taitoihin

Tässä määrällisessä tutkimuksessa selvitettiin kasvattajien tekemien arviointien perusteella saksalaista alkuperää olevan Papilio-ohjelman vaikuttavuutta lasten sosioemotionaalisiin taitoihin. Tutkimuksessa käytettiin Jyväskylän ja Turun yliopistojen Papilio-hankkeen tutkimusaineistoa, joka koostuu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Juupaluoma, Ulla
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58262
Description
Summary:Tässä määrällisessä tutkimuksessa selvitettiin kasvattajien tekemien arviointien perusteella saksalaista alkuperää olevan Papilio-ohjelman vaikuttavuutta lasten sosioemotionaalisiin taitoihin. Tutkimuksessa käytettiin Jyväskylän ja Turun yliopistojen Papilio-hankkeen tutkimusaineistoa, joka koostuu kasvattajille tehdyistä, lasten sosioemotionaalisia taitoja tarkastelevista lomakekyselyistä. Kasvattajat täyttivät kyselylomakkeet 153 iältään 5–6-vuotiaasta lapsesta, joista interventioon osallistuneessa ryhmässä oli 127 ja kontrolliryhmässä 26 lasta. Tutkimustehtävänä oli selvittää kasvattajien tekemien arviointien perusteella, millaista vaikuttavuutta Papilio-interventiolla on lasten sosioemotionaalisiin taitoihin. Intervention aikaisen muutoksen vertailua varten laskettiin interventio- ja kontrolliryhmien jokaisesta SDQ- ja PreBERS -lomakkeiden keskiarvomuuttujasta erotusmuuttuja, jolla selvitettiin, oliko interventio- ja kontrolliryhmissä eroja sosioemotionaalisten taitojen muutoksessa alku- ja loppumittauksen välillä. Riippumattomien otosten t-testillä verrattiin alku- ja loppumittauksen välisen erotusmuuttujan erilaisuutta interventio- ja kontrolliryhmässä. Tarkastelu osoitti, että tilastollisesti merkitsevää muutosta tapahtui PreBERSin sosiaalisen itseluottamuksen alaskaalassa (t(147) = -3.596, p < .05). Tämä muutos oli suurempaa kontrolliryhmässä PreBERSin sosiaalisen itseluottamuksen alaskaalan osalta alku- ja loppumittauksen välillä. Interventionryhmän sisällä lasten sosioemotionaalisissa taidoissa tapahtuneet muutokset olivat pieniä (efektikokod .00–.26), eikä niillä ollut tilastollista merkittävyyttä tässä tutkimuksessa.