Digitaaliset pelit lasten ja nuorten oppimisen apuvälineenä

Pelien käyttö opetuksessa on jossain määrin kiistanalaista. Tässä tutkielmassa selvitetään mitä pelioppimisella tarkoitetaan, millaisia mahdollisia haittoja ja hyötyjä siihen liittyy ja mitä asiasta kertoo uusin tutkimustieto. Tutkielmassa selviää, että pelejä voi käyttää oppimisen tehostamisessa mo...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Häyrinen, Antti
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58261
_version_ 1828193213121298432
author Häyrinen, Antti
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Häyrinen, Antti Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Häyrinen, Antti Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Häyrinen, Antti
datasource_str_mv jyx
description Pelien käyttö opetuksessa on jossain määrin kiistanalaista. Tässä tutkielmassa selvitetään mitä pelioppimisella tarkoitetaan, millaisia mahdollisia haittoja ja hyötyjä siihen liittyy ja mitä asiasta kertoo uusin tutkimustieto. Tutkielmassa selviää, että pelejä voi käyttää oppimisen tehostamisessa monilla tavoilla. Parhaassa tapauksessa pelioppimisessa oppimisessa tulee satunnaisoppimista: oppija pelaa peliä hauskuuden takia ja oppii ikään kuin vahingossa. Erityisen suuri positiivinen vaikutus peleillä näyttää olevan oppijan oppimismotivaatioon, mutta oppimistehokkuuden osalta tilanne ei ole niin selvä - lisätutkimusta aiheen tiimoilta tarvitaan. Digital Game-Based Learning is a somewhat controversial subject. This thesis explains what does game-based learning mean, what kind of advantages and disadvantages it has and what does the latest research tell us about it. We find out that games can you used to enhance learning experience in many ways. In best case scenario digital game-based learning can feel like incidental learning: the learner plays the game because it’s fun while "accidentally"also learning more about the subject. Games seem to have a particularly big impact on learner’s learning motivation, but their impact on studying efficacy is a bit more unclear - additional research is needed on this subject.
first_indexed 2019-08-19T08:21:31Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Juutinen, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4yrinen, Antti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-06-01T06:45:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-06-01T06:45:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58261", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pelien k\u00e4ytt\u00f6 opetuksessa on jossain m\u00e4\u00e4rin kiistanalaista. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa\nselvitet\u00e4\u00e4n mit\u00e4 pelioppimisella tarkoitetaan, millaisia mahdollisia haittoja\nja hy\u00f6tyj\u00e4 siihen liittyy ja mit\u00e4 asiasta kertoo uusin tutkimustieto. Tutkielmassa\nselvi\u00e4\u00e4, ett\u00e4 pelej\u00e4 voi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 oppimisen tehostamisessa monilla tavoilla. Parhaassa\ntapauksessa pelioppimisessa oppimisessa tulee satunnaisoppimista: oppija\npelaa peli\u00e4 hauskuuden takia ja oppii ik\u00e4\u00e4n kuin vahingossa. Erityisen suuri positiivinen\nvaikutus peleill\u00e4 n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 olevan oppijan oppimismotivaatioon, mutta oppimistehokkuuden\nosalta tilanne ei ole niin selv\u00e4 - lis\u00e4tutkimusta aiheen tiimoilta\ntarvitaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Digital Game-Based Learning is a somewhat controversial subject. This\nthesis explains what does game-based learning mean, what kind of advantages and\ndisadvantages it has and what does the latest research tell us about it. We find out\nthat games can you used to enhance learning experience in many ways. In best case\nscenario digital game-based learning can feel like incidental learning: the learner\nplays the game because it\u2019s fun while \"accidentally\"also learning more about the\nsubject. Games seem to have a particularly big impact on learner\u2019s learning motivation,\nbut their impact on studying efficacy is a bit more unclear - additional research\nis needed on this subject.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-06-01T06:45:30Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-06-01T06:45:30Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "16", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pelioppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "satunnaisoppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Digitaaliset pelit lasten ja nuorten oppimisen apuv\u00e4lineen\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201806012965", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "602", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelitutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietokonepelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelillist\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58261
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:02Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5318366c-440a-4c83-877a-9809b6e45888\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201806012965.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Häyrinen, Antti Digitaaliset pelit lasten ja nuorten oppimisen apuvälineenä pelioppiminen satunnaisoppiminen Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 pelitutkimus tietokonepelit pelillistäminen pelaaminen
title Digitaaliset pelit lasten ja nuorten oppimisen apuvälineenä
title_full Digitaaliset pelit lasten ja nuorten oppimisen apuvälineenä
title_fullStr Digitaaliset pelit lasten ja nuorten oppimisen apuvälineenä Digitaaliset pelit lasten ja nuorten oppimisen apuvälineenä
title_full_unstemmed Digitaaliset pelit lasten ja nuorten oppimisen apuvälineenä Digitaaliset pelit lasten ja nuorten oppimisen apuvälineenä
title_short Digitaaliset pelit lasten ja nuorten oppimisen apuvälineenä
title_sort digitaaliset pelit lasten ja nuorten oppimisen apuvälineenä
title_txtP Digitaaliset pelit lasten ja nuorten oppimisen apuvälineenä
topic pelioppiminen satunnaisoppiminen Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 pelitutkimus tietokonepelit pelillistäminen pelaaminen
topic_facet 602 Mathematical Information Technology Tietotekniikka pelaaminen pelillistäminen pelioppiminen pelitutkimus satunnaisoppiminen tietokonepelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58261 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806012965
work_keys_str_mv AT häyrinenantti digitaalisetpelitlastenjanuortenoppimisenapuvälineenä