Digitaaliset pelit lasten ja nuorten oppimisen apuvälineenä

Pelien käyttö opetuksessa on jossain määrin kiistanalaista. Tässä tutkielmassa selvitetään mitä pelioppimisella tarkoitetaan, millaisia mahdollisia haittoja ja hyötyjä siihen liittyy ja mitä asiasta kertoo uusin tutkimustieto. Tutkielmassa selviää, että pelejä voi käyttää oppimisen tehostamisessa mo...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Häyrinen, Antti
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58261
Description
Summary:Pelien käyttö opetuksessa on jossain määrin kiistanalaista. Tässä tutkielmassa selvitetään mitä pelioppimisella tarkoitetaan, millaisia mahdollisia haittoja ja hyötyjä siihen liittyy ja mitä asiasta kertoo uusin tutkimustieto. Tutkielmassa selviää, että pelejä voi käyttää oppimisen tehostamisessa monilla tavoilla. Parhaassa tapauksessa pelioppimisessa oppimisessa tulee satunnaisoppimista: oppija pelaa peliä hauskuuden takia ja oppii ikään kuin vahingossa. Erityisen suuri positiivinen vaikutus peleillä näyttää olevan oppijan oppimismotivaatioon, mutta oppimistehokkuuden osalta tilanne ei ole niin selvä - lisätutkimusta aiheen tiimoilta tarvitaan. Digital Game-Based Learning is a somewhat controversial subject. This thesis explains what does game-based learning mean, what kind of advantages and disadvantages it has and what does the latest research tell us about it. We find out that games can you used to enhance learning experience in many ways. In best case scenario digital game-based learning can feel like incidental learning: the learner plays the game because it’s fun while "accidentally"also learning more about the subject. Games seem to have a particularly big impact on learner’s learning motivation, but their impact on studying efficacy is a bit more unclear - additional research is needed on this subject.