Yhteiskuntavastuu elintarviketeollisuudessa. Case Snellman: Yrityksen ja kuluttajien näkemyksiä vastuullisuudesta.

Tutkielman tehtävänä on selvittää, miten yhteiskuntavastuu arvotetaan elintarviketeollisuudessa. Tapaustutkimuksen kohteena on elintarvikealan toimija Snellman Oy Ab. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan, kuinka kuluttajat suhtautuvat vastuullisuuteen, ja mitä he ajattelevat Snellmanin Lihanjalostukse...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kiikkala, Meri
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos, Department of Social Sciences and Philosophy, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58253
_version_ 1826225707796135936
author Kiikkala, Meri
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kiikkala, Meri Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kiikkala, Meri Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos Department of Social Sciences and Philosophy Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kiikkala, Meri
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tehtävänä on selvittää, miten yhteiskuntavastuu arvotetaan elintarviketeollisuudessa. Tapaustutkimuksen kohteena on elintarvikealan toimija Snellman Oy Ab. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan, kuinka kuluttajat suhtautuvat vastuullisuuteen, ja mitä he ajattelevat Snellmanin Lihanjalostuksen tuotteiden vastuullisuudesta. Tarkoituksena on tarkastella, tuoko vastuullisuus lisäarvoa yrityksen brändiin, ja kuinka kuluttajat arvottavat vastuullisuuden osana ostopäätöksiään. Tutkittavaa aihetta on jäsennelty teemojen yhteiskuntavastuu, vastuullinen kuluttaminen, elintarviketeollisuuden yhteiskuntavastuu sekä brändi-identiteetin ja brändi-imagon kautta. Tutkimuksen analyysimenetelmänä on käytetty teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimuksen aineiston muodostaa kuluttaja- ja asiantuntijahaastattelut. Kuluttajahaastatteluita on kymmenen ja asiantuntijahaastatteluita kaksi. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että yhteiskuntavastuu laajana käsitteenä on hankala määritellä, niin yritysten kuin kuluttajien toimesta. Sosiaalisen vastuun teemat olivat helpoimpia yhteiskuntavastuuta määriteltäessä. Kuluttajat mieltävät yhteiskuntavastuun elintarviketeollisuudessa ruuan puhtautena, henkilöstön hyvinvointina ja paikallisen hyvinvoinnin tukemisena. Tutkielman tuloksista voidaan päätellä, että vastuullisuudella ei nähdä olevan merkitystä ostopäätöstä tehdessä. Vastuullisuus on kuitenkin nouseva trendi nuorten kuluttajien keskuudessa. Vastuullisuuden nähdään muodostavan lisäarvon yrityksen tuotteisiin, ja sitä myöden myös Snellmanin brändiin. Snellman pyrkii vastuulliseen brändi-identiteettiin luomalla mielikuvaa laadukkaista ja lisäaineettomista tuotteista. Erityisesti sidosryhmien hyvä kohtelu sekä ympäristövastuu ja eläinten hyvinvointi nähdään Snellmanilla tärkeänä.
first_indexed 2024-09-11T08:49:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kr\u00f6ger , Teppo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Silvasti , Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Eskelinen , Teppo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kiikkala, Meri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-31T09:19:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-31T09:19:32Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58253", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on selvitt\u00e4\u00e4, miten yhteiskuntavastuu arvotetaan elintarviketeollisuudessa. Tapaustutkimuksen kohteena on elintarvikealan toimija Snellman Oy Ab. Lis\u00e4ksi tutkielmassa tarkastellaan, kuinka kuluttajat suhtautuvat vastuullisuuteen, ja mit\u00e4 he ajattelevat Snellmanin Lihanjalostuksen tuotteiden vastuullisuudesta. Tarkoituksena on tarkastella, tuoko vastuullisuus lis\u00e4arvoa yrityksen br\u00e4ndiin, ja kuinka kuluttajat arvottavat vastuullisuuden osana ostop\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4\u00e4n. \n \nTutkittavaa aihetta on j\u00e4sennelty teemojen yhteiskuntavastuu, vastuullinen kuluttaminen, elintarviketeollisuuden yhteiskuntavastuu sek\u00e4 br\u00e4ndi-identiteetin ja br\u00e4ndi-imagon kautta. \n \nTutkimuksen analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 on k\u00e4ytetty teoriaohjaavaa sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. Tutkimuksen aineiston muodostaa kuluttaja- ja asiantuntijahaastattelut. Kuluttajahaastatteluita on kymmenen ja asiantuntijahaastatteluita kaksi. \n \nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 yhteiskuntavastuu laajana k\u00e4sitteen\u00e4 on hankala m\u00e4\u00e4ritell\u00e4, niin yritysten kuin kuluttajien toimesta. Sosiaalisen vastuun teemat olivat helpoimpia yhteiskuntavastuuta m\u00e4\u00e4ritelt\u00e4ess\u00e4. Kuluttajat mielt\u00e4v\u00e4t yhteiskuntavastuun elintarviketeollisuudessa ruuan puhtautena, henkil\u00f6st\u00f6n hyvinvointina ja paikallisen hyvinvoinnin tukemisena. Tutkielman tuloksista voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 vastuullisuudella ei n\u00e4hd\u00e4 olevan merkityst\u00e4 ostop\u00e4\u00e4t\u00f6st\u00e4 tehdess\u00e4. Vastuullisuus on kuitenkin nouseva trendi nuorten kuluttajien keskuudessa. Vastuullisuuden n\u00e4hd\u00e4\u00e4n muodostavan lis\u00e4arvon yrityksen tuotteisiin, ja sit\u00e4 my\u00f6den my\u00f6s Snellmanin br\u00e4ndiin. Snellman pyrkii vastuulliseen br\u00e4ndi-identiteettiin luomalla mielikuvaa laadukkaista ja lis\u00e4aineettomista tuotteista. Erityisesti sidosryhmien hyv\u00e4 kohtelu sek\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6vastuu ja el\u00e4inten hyvinvointi n\u00e4hd\u00e4\u00e4n Snellmanilla t\u00e4rke\u00e4n\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2018-05-31T09:19:32Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-31T09:19:32Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "101", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yhteiskuntavastuu elintarviketeollisuudessa. Case Snellman: Yrityksen ja kuluttajien n\u00e4kemyksi\u00e4 vastuullisuudesta.", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805312960", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Social Sciences and Philosophy", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yhteiskuntapolitiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Social Policy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "209", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yritysvastuu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "elintarvikeketjut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vastuullisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteiskuntavastuu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "elintarviketuotanto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lihateollisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "l\u00e4hiruoka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "br\u00e4ndit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58253
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:18Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/92798848-a6b0-437f-8fc6-774ce12bcf55\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201805312960.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kiikkala, Meri Yhteiskuntavastuu elintarviketeollisuudessa. Case Snellman: Yrityksen ja kuluttajien näkemyksiä vastuullisuudesta. Yhteiskuntapolitiikka Social Policy 209 yritysvastuu elintarvikeketjut vastuullisuus yhteiskuntavastuu elintarviketuotanto lihateollisuus lähiruoka brändit
title Yhteiskuntavastuu elintarviketeollisuudessa. Case Snellman: Yrityksen ja kuluttajien näkemyksiä vastuullisuudesta.
title_full Yhteiskuntavastuu elintarviketeollisuudessa. Case Snellman: Yrityksen ja kuluttajien näkemyksiä vastuullisuudesta.
title_fullStr Yhteiskuntavastuu elintarviketeollisuudessa. Case Snellman: Yrityksen ja kuluttajien näkemyksiä vastuullisuudesta. Yhteiskuntavastuu elintarviketeollisuudessa. Case Snellman: Yrityksen ja kuluttajien näkemyksiä vastuullisuudesta.
title_full_unstemmed Yhteiskuntavastuu elintarviketeollisuudessa. Case Snellman: Yrityksen ja kuluttajien näkemyksiä vastuullisuudesta. Yhteiskuntavastuu elintarviketeollisuudessa. Case Snellman: Yrityksen ja kuluttajien näkemyksiä vastuullisuudesta.
title_short Yhteiskuntavastuu elintarviketeollisuudessa. Case Snellman: Yrityksen ja kuluttajien näkemyksiä vastuullisuudesta.
title_sort yhteiskuntavastuu elintarviketeollisuudessa case snellman yrityksen ja kuluttajien näkemyksiä vastuullisuudesta
title_txtP Yhteiskuntavastuu elintarviketeollisuudessa. Case Snellman: Yrityksen ja kuluttajien näkemyksiä vastuullisuudesta.
topic Yhteiskuntapolitiikka Social Policy 209 yritysvastuu elintarvikeketjut vastuullisuus yhteiskuntavastuu elintarviketuotanto lihateollisuus lähiruoka brändit
topic_facet 209 Social Policy Yhteiskuntapolitiikka brändit elintarvikeketjut elintarviketuotanto lihateollisuus lähiruoka vastuullisuus yhteiskuntavastuu yritysvastuu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58253 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805312960
work_keys_str_mv AT kiikkalameri yhteiskuntavastuuelintarviketeollisuudessacasesnellmanyrityksenjakuluttajiennäkemyk