Vakuutusasiakkaan kosto verkossa

Suomalaiset vakuutusyhtiöt ovat joutuneet viime vuosina useasti kuluttajien aiheuttaman negatiivisen julkisuuden kohteeksi. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää minkälaiset tekijät johtavat asiakkaan kostamaan vakuutusyhtiölle verkossa negatiivisen sisällöntuotannon kautta. Tavoitteena on lisäksi se...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Toivonen, Lotta
Other Authors: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58247
_version_ 1828193090060419072
author Toivonen, Lotta
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Toivonen, Lotta Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Toivonen, Lotta Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Toivonen, Lotta
datasource_str_mv jyx
description Suomalaiset vakuutusyhtiöt ovat joutuneet viime vuosina useasti kuluttajien aiheuttaman negatiivisen julkisuuden kohteeksi. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää minkälaiset tekijät johtavat asiakkaan kostamaan vakuutusyhtiölle verkossa negatiivisen sisällöntuotannon kautta. Tavoitteena on lisäksi selvittää, miten yritysten on mahdollista ehkäistä kuluttajien aiheuttaman negatiivisen julkisuuden uhkaa. Aihealueesta löytyy melko vähän aiempaa tutkimusta. Vaikka negatiivista kuluttajakäyttäytymistä on tutkittu aiemmin, aihetta ei ole tarkasteltu juurikaan negatiivisen sisällöntuotannon kontekstissa. Tutkimuksessa hyödynnettiin asiakkaan kostamiseen ja suusanalliseen viestintään liittyvää kirjallisuutta. Tutkimusongelmaan etsittiin vastausta kvantitatiivisella kyselytutkimuksella, jolla selvitettiin negatiiviseen sisällöntuotantoon osallistuneiden yksilöiden psykologista prosessia sekä palvelun normalisointiin liittyviä erityispiirteitä. Rakenneyhtälömallin kausaalisuhteiden perusteella tehtiin tutkimuskysymyksiin liittyvät johtopäätökset. Empiirinen tutkimus tuki suurelta osin teorian pohjalta muodostettuja hypoteeseja. Tutkimuksessa selvisi, että yksilön päätelmät yrityksen motiiveista on päätekijä, joka vaikuttaa yksilön emootioihin ja kognitioihin ja tätä kautta kostohalun syntymiseen sekä osallistumiseen negatiiviseen sisällöntuotantoon. Vaikuttamalla yksilön käsitykseen palvelun normalisoinnin oikeudenmukaisuudesta, yrityksen on mahdollista ehkäistä ajautumista negatiiviseen sisällöntuotantoon. Tutkimus tunnisti, että kostaminen ja julkisuuden aiheuttaminen ovat tärkeimpiä ajureita negatiivisen sisällöntuotannon taustalla. Lisäksi tutkimus osoitti, että yksilö voi samanaikaisesti osallistua negatiiviseen sisällöntuotantoon sekä päättää asiakassuhteensa yrityksen kanssa.
first_indexed 2024-09-11T08:52:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Munnukka, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Uusitalo, Outi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Toivonen, Lotta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-31T08:40:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-31T08:40:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58247", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Suomalaiset vakuutusyhti\u00f6t ovat joutuneet viime vuosina useasti kuluttajien aiheuttaman negatiivisen julkisuuden kohteeksi. Tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4 mink\u00e4laiset tekij\u00e4t johtavat asiakkaan kostamaan vakuutusyhti\u00f6lle verkossa negatiivisen sis\u00e4ll\u00f6ntuotannon kautta. Tavoitteena on lis\u00e4ksi selvitt\u00e4\u00e4, miten yritysten on mahdollista ehk\u00e4ist\u00e4 kuluttajien aiheuttaman negatiivisen julkisuuden uhkaa.\n\nAihealueesta l\u00f6ytyy melko v\u00e4h\u00e4n aiempaa tutkimusta. Vaikka negatiivista kuluttajak\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 on tutkittu aiemmin, aihetta ei ole tarkasteltu juurikaan negatiivisen sis\u00e4ll\u00f6ntuotannon kontekstissa. Tutkimuksessa hy\u00f6dynnettiin asiakkaan kostamiseen ja suusanalliseen viestint\u00e4\u00e4n liittyv\u00e4\u00e4 kirjallisuutta. Tutkimusongelmaan etsittiin vastausta kvantitatiivisella kyselytutkimuksella, jolla selvitettiin negatiiviseen sis\u00e4ll\u00f6ntuotantoon osallistuneiden yksil\u00f6iden psykologista prosessia sek\u00e4 palvelun normalisointiin liittyvi\u00e4 erityispiirteit\u00e4. Rakenneyht\u00e4l\u00f6mallin kausaalisuhteiden perusteella tehtiin tutkimuskysymyksiin liittyv\u00e4t johtop\u00e4\u00e4t\u00f6kset. \n\nEmpiirinen tutkimus tuki suurelta osin teorian pohjalta muodostettuja hypoteeseja. Tutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 yksil\u00f6n p\u00e4\u00e4telm\u00e4t yrityksen motiiveista on p\u00e4\u00e4tekij\u00e4, joka vaikuttaa yksil\u00f6n emootioihin ja kognitioihin ja t\u00e4t\u00e4 kautta kostohalun syntymiseen sek\u00e4 osallistumiseen negatiiviseen sis\u00e4ll\u00f6ntuotantoon. Vaikuttamalla yksil\u00f6n k\u00e4sitykseen palvelun normalisoinnin oikeudenmukaisuudesta, yrityksen on mahdollista ehk\u00e4ist\u00e4 ajautumista negatiiviseen sis\u00e4ll\u00f6ntuotantoon. Tutkimus tunnisti, ett\u00e4 kostaminen ja julkisuuden aiheuttaminen ovat t\u00e4rkeimpi\u00e4 ajureita negatiivisen sis\u00e4ll\u00f6ntuotannon taustalla. Lis\u00e4ksi tutkimus osoitti, ett\u00e4 yksil\u00f6 voi samanaikaisesti osallistua negatiiviseen sis\u00e4ll\u00f6ntuotantoon sek\u00e4 p\u00e4\u00e4tt\u00e4\u00e4 asiakassuhteensa yrityksen kanssa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2018-05-31T08:40:55Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-31T08:40:55Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "79", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Asiakkaan kosto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "negatiivinen sis\u00e4ll\u00f6ntuotanto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "negatiivinen suusanallinen viestint\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "palvelun normalisointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vakuutusasiakkaan kosto verkossa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805312945", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Markkinointi", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Marketing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "business", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "student", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20423", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakkaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vakuutusala", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58247
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:29Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/87363fd1-59cc-411a-83bf-00a33abad9e2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201805312945.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Toivonen, Lotta Vakuutusasiakkaan kosto verkossa Asiakkaan kosto negatiivinen sisällöntuotanto negatiivinen suusanallinen viestintä palvelun normalisointi Markkinointi Marketing 20423 asiakkaat vakuutusala
title Vakuutusasiakkaan kosto verkossa
title_full Vakuutusasiakkaan kosto verkossa
title_fullStr Vakuutusasiakkaan kosto verkossa Vakuutusasiakkaan kosto verkossa
title_full_unstemmed Vakuutusasiakkaan kosto verkossa Vakuutusasiakkaan kosto verkossa
title_short Vakuutusasiakkaan kosto verkossa
title_sort vakuutusasiakkaan kosto verkossa
title_txtP Vakuutusasiakkaan kosto verkossa
topic Asiakkaan kosto negatiivinen sisällöntuotanto negatiivinen suusanallinen viestintä palvelun normalisointi Markkinointi Marketing 20423 asiakkaat vakuutusala
topic_facet 20423 Asiakkaan kosto Marketing Markkinointi asiakkaat negatiivinen sisällöntuotanto negatiivinen suusanallinen viestintä palvelun normalisointi vakuutusala
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58247 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805312945
work_keys_str_mv AT toivonenlotta vakuutusasiakkaankostoverkossa