Les stratégies de communication dans la série de manuels J’aime

Tutkielman tavoitteena oli saada selville, millä tavalla erilaiset viestintästrategiat ovat esillä uuden opetussuunnitelman mukaisessa ranskan B2/B3 -kielen oppikirjasarjassa J’aime. Samanaikaisesti tutkimuksessa tarkasteltiin, missä määrin oppikirjat tukevat oppilaan kommunikatiivisen kielitaidon k...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Boren, Kaisa
Other Authors: Faculty of Humanities and Social Sciences, Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fra
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58244
_version_ 1828193090057273344
author Boren, Kaisa
author2 Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Boren, Kaisa Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Boren, Kaisa Faculty of Humanities and Social Sciences Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Kieli- ja viestintätieteiden laitos University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Boren, Kaisa
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tavoitteena oli saada selville, millä tavalla erilaiset viestintästrategiat ovat esillä uuden opetussuunnitelman mukaisessa ranskan B2/B3 -kielen oppikirjasarjassa J’aime. Samanaikaisesti tutkimuksessa tarkasteltiin, missä määrin oppikirjat tukevat oppilaan kommunikatiivisen kielitaidon kehittymistä. Kieltenopetuksen keskeisenä tavoitteena on ollut jo pitkään viestinnällinen suullinen kielitaito. Tällaisen kielitaidon kehittyminen edellyttää tietoa erilaisista viestintästrategioista. Siksi on perusteltua ottaa selvää siitä, millä tavalla oppikirjat huomioivat tämän näkökulman. Tutkielman ensimmäisessä osassa tarkasteltiin viestinnällisen kielitaidon määritelmää ja sen osa-alueita (kieliopillista, sosiolingvistista, strategista ja vuorovaikutuksellista) eri teorioita ja Eurooppalaista viitekehystä hyödyntäen. Ensimmäisenä tutkittiin, millä tavalla oppikirjojen sisältö tukee viestinnällisen kielitaidon kehittymistä. Kirjoitetuista dialogeista huomattiin, että ne sisältävät runsaasti erilaisiin konteksteihin sidonnaisia viestintästrategioita ja toimivat siten mallina keskustelulle, joka käydään ranskaksi. Suullisten viestinnällisten harjoitusten tarkoituksena oli saada oppilaat keskustelemaan, näyttelemään, reagoimaan, haastattelemaan, kertomaan sekä kysymään ja vastaamaan. Toiseksi haluttiin selvittää, millaisia viestintästrategioita oppikirjoissa esiintyy. Eurooppalaisen viitekehyksen pohjalta strategiat jaettiin vuorovaikutusstrategioihin ja kompensaatiostrategioihin. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että oppikirjat tuovat monipuolisesti esille erilaisia vuorovaikutusstrategioita ja asettavat niiden oppimiselle selkeitä tavoitteita. Kirjoissa esiintyy runsaasti suullisia tehtäviä, jotka mahdollistavat strategioiden harjoittelemisen. J’aime-sarjan ensimmäisessä osassa korostuu dialogisten tekstien osuus ja siten J’aime 1 antaa perusteet viestinnällisen kielitaidon kehittymiselle. Vuorovaikutusstrategioiden oppimista aletaan painottaa enemmän J’aime 2 ja J’aime 3 -kirjoissa; esimerkiksi puheenvuorotteluun liittyvien keskustelutaitojen tärkeyttä korostetaan sarjan kolmannessa oppikirjassa. Kompensaatiostrategioita oppikirjoissa esiintyy hyvin vähän eikä niitä juurikaan harjoitella. Kirjojen tekijät kuitenkin kannustavat oppilaita kompensoimaan puuttuvaa kielitaitoa kiertoilmausten sekä ilmeiden ja eleiden avulla.
first_indexed 2024-09-11T08:49:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kalmbach, Jean-Michel", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Boren, Kaisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-31T07:26:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-31T07:26:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58244", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tavoitteena oli saada selville, mill\u00e4 tavalla erilaiset viestint\u00e4strategiat ovat esill\u00e4 uuden opetussuunnitelman mukaisessa ranskan B2/B3 -kielen oppikirjasarjassa J\u2019aime. Samanaikaisesti tutkimuksessa tarkasteltiin, miss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin oppikirjat tukevat oppilaan kommunikatiivisen kielitaidon kehittymist\u00e4. Kieltenopetuksen keskeisen\u00e4 tavoitteena on ollut jo pitk\u00e4\u00e4n viestinn\u00e4llinen suullinen kielitaito. T\u00e4llaisen kielitaidon kehittyminen edellytt\u00e4\u00e4 tietoa erilaisista viestint\u00e4strategioista. Siksi on perusteltua ottaa selv\u00e4\u00e4 siit\u00e4, mill\u00e4 tavalla oppikirjat huomioivat t\u00e4m\u00e4n n\u00e4k\u00f6kulman. Tutkielman ensimm\u00e4isess\u00e4 osassa tarkasteltiin viestinn\u00e4llisen kielitaidon m\u00e4\u00e4ritelm\u00e4\u00e4 ja sen osa-alueita (kieliopillista, sosiolingvistista, strategista ja vuorovaikutuksellista) eri teorioita ja Eurooppalaista viitekehyst\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en. \n\nEnsimm\u00e4isen\u00e4 tutkittiin, mill\u00e4 tavalla oppikirjojen sis\u00e4lt\u00f6 tukee viestinn\u00e4llisen kielitaidon kehittymist\u00e4. Kirjoitetuista dialogeista huomattiin, ett\u00e4 ne sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4t runsaasti erilaisiin konteksteihin sidonnaisia viestint\u00e4strategioita ja toimivat siten mallina keskustelulle, joka k\u00e4yd\u00e4\u00e4n ranskaksi. Suullisten viestinn\u00e4llisten harjoitusten tarkoituksena oli saada oppilaat keskustelemaan, n\u00e4yttelem\u00e4\u00e4n, reagoimaan, haastattelemaan, kertomaan sek\u00e4 kysym\u00e4\u00e4n ja vastaamaan. Toiseksi haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, millaisia viestint\u00e4strategioita oppikirjoissa esiintyy. Eurooppalaisen viitekehyksen pohjalta strategiat jaettiin vuorovaikutusstrategioihin ja kompensaatiostrategioihin. \n\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 oppikirjat tuovat monipuolisesti esille erilaisia vuorovaikutusstrategioita ja asettavat niiden oppimiselle selkeit\u00e4 tavoitteita. Kirjoissa esiintyy runsaasti suullisia teht\u00e4vi\u00e4, jotka mahdollistavat strategioiden harjoittelemisen. J\u2019aime-sarjan ensimm\u00e4isess\u00e4 osassa korostuu dialogisten tekstien osuus ja siten J\u2019aime 1 antaa perusteet viestinn\u00e4llisen kielitaidon kehittymiselle. Vuorovaikutusstrategioiden oppimista aletaan painottaa enemm\u00e4n J\u2019aime 2 ja J\u2019aime 3 -kirjoissa; esimerkiksi puheenvuorotteluun liittyvien keskustelutaitojen t\u00e4rkeytt\u00e4 korostetaan sarjan kolmannessa oppikirjassa. Kompensaatiostrategioita oppikirjoissa esiintyy hyvin v\u00e4h\u00e4n eik\u00e4 niit\u00e4 juurikaan harjoitella. Kirjojen tekij\u00e4t kuitenkin kannustavat oppilaita kompensoimaan puuttuvaa kielitaitoa kiertoilmausten sek\u00e4 ilmeiden ja eleiden avulla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Kaisa Boren (kahebor) on 2018-05-31 07:26:17.218568. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2018-05-31T07:26:21Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201805312941.pdf: 1349716 bytes, checksum: ede53697ce6dbe731f5b9c66644724f1 (MD5)\nlicense.html: 4819 bytes, checksum: 3dc8bc6f4c0ed699da266d93cfea5ffa (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-31T07:26:21Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201805312941.pdf: 1349716 bytes, checksum: ede53697ce6dbe731f5b9c66644724f1 (MD5)\nlicense.html: 4819 bytes, checksum: 3dc8bc6f4c0ed699da266d93cfea5ffa (MD5)\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "66", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fra", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ranskan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vieraat kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suullinen kielitaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Les strat\u00e9gies de communication dans la s\u00e9rie de manuels J\u2019aime", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805312941", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romance Philology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romaaninen filologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2018-05-31T07:26:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "307", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58244
language fra
last_indexed 2025-03-31T20:02:58Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7ec0d7c7-c273-4060-bf42-28db6390eaee\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201805312941.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Boren, Kaisa Les stratégies de communication dans la série de manuels J’aime ranskan kieli vieraat kielet suullinen kielitaito kielen oppiminen opetus Romance Philology Romaaninen filologia 307
title Les stratégies de communication dans la série de manuels J’aime
title_full Les stratégies de communication dans la série de manuels J’aime
title_fullStr Les stratégies de communication dans la série de manuels J’aime Les stratégies de communication dans la série de manuels J’aime
title_full_unstemmed Les stratégies de communication dans la série de manuels J’aime Les stratégies de communication dans la série de manuels J’aime
title_short Les stratégies de communication dans la série de manuels J’aime
title_sort les stratégies de communication dans la série de manuels j aime
title_txtP Les stratégies de communication dans la série de manuels J’aime
topic ranskan kieli vieraat kielet suullinen kielitaito kielen oppiminen opetus Romance Philology Romaaninen filologia 307
topic_facet 307 Romaaninen filologia Romance Philology kielen oppiminen opetus ranskan kieli suullinen kielitaito vieraat kielet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58244 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805312941
work_keys_str_mv AT borenkaisa lesstrategiesdecommunicationdanslaseriedemanuelsjaime