”Uuden opettelua, uutta inspiraatiota” Vaasan kaupungin opettajien käsitykset tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytöstä

Kankainen, Meiju ja Strengell, Tomi. 2018. ”Uuden opettelua, uutta inspiraa- tiota” Vaasan kaupungin opettajien käsitykset tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytöstä. Jyväskylän yliopisto / Yliopistokeskus Chydenius. Luokanopettajien aikuiskoulutus. 141 sivua. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on s...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Kankainen, Meiju, Strengell, Tomi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58243
_version_ 1826225719224565760
author Kankainen, Meiju Strengell, Tomi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kankainen, Meiju Strengell, Tomi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kankainen, Meiju Strengell, Tomi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kankainen, Meiju
datasource_str_mv jyx
description Kankainen, Meiju ja Strengell, Tomi. 2018. ”Uuden opettelua, uutta inspiraa- tiota” Vaasan kaupungin opettajien käsitykset tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytöstä. Jyväskylän yliopisto / Yliopistokeskus Chydenius. Luokanopettajien aikuiskoulutus. 141 sivua. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää opettajien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian pedagogisesta opetuskäytöstä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista (2014) ja siellä esitetyistä tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytön tavoitteista. Tutkimuksen teoriaosuudessa perehdytään opettajan toimijuuden eri tasoihin sekä Koehlerin ja Mishran (2006) kehittämään TPACK-malliin ja opettajan teknolo- giasuhteen muodostumiseen. Tutkimusaineisto on kerätty puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla, joka sisältää myös avoimia kysymyksiä. Kysely on lähetetty sähköisesti Vaasan kaupungin suomenkielisen perusopetuksen piirissä työskenteleville opettajille ja siihen vastasi yhteensä 120 ala- ja yläkoulun opettajaa. Aineiston analyysi on toteutettu määrällisiä analyysimenetelmiä ja fenomenografiaa hyödyntäen, joita vertaamalla ja yhdistämällä on muodostettu tutkittavasta ilmiöstä mahdolli- simman laaja kokonaiskuva. Saatujen tutkimustulosten mukaan opettajat kokevat omaavansa melko hyvät teknologiset perustaidot. Opettajat käyttävät tieto- ja viestintäteknologiaa kuitenkin enemmän oman opetuksensa tukena kuin apuvälineenä ja useimmille heistä on haastavaa yhdistää tieto- ja viestintäteknologia pedagogisesti opetuk- sen sisälle. Tutkimukseen vastanneiden opettajien mukaan tieto- ja viestintä- teknologian opetuskäyttöön vaikuttavat haasteet ovat ajanpuute ja tekniset ongelmat. Tulevaisuudessa opettajat toivovat lisää yhteisöllistä teknologiakoulutusta, joka olisi kohdennettu opettajien taitotasojen mukaisesti.
first_indexed 2019-08-19T08:21:06Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Valli, Raine", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Meril\u00e4inen, Merja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kankainen, Meiju", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Strengell, Tomi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-31T07:26:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-31T07:26:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58243", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Kankainen, Meiju ja Strengell, Tomi. 2018. \u201dUuden opettelua, uutta inspiraa- tiota\u201d Vaasan kaupungin opettajien k\u00e4sitykset tieto- ja viestint\u00e4teknologian\nopetusk\u00e4yt\u00f6st\u00e4. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto / Yliopistokeskus Chydenius. Luokanopettajien aikuiskoulutus. 141 sivua.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4 opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 tieto- ja viestint\u00e4teknologian pedagogisesta opetusk\u00e4yt\u00f6st\u00e4. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista (2014) ja siell\u00e4 esitetyist\u00e4 tieto- ja viestint\u00e4teknologian opetusk\u00e4yt\u00f6n tavoitteista. Tutkimuksen teoriaosuudessa perehdyt\u00e4\u00e4n opettajan toimijuuden eri tasoihin sek\u00e4 Koehlerin ja Mishran (2006) kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n TPACK-malliin ja opettajan teknolo- giasuhteen muodostumiseen.\nTutkimusaineisto on ker\u00e4tty puolistrukturoidun kyselylomakkeen avulla, joka sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 my\u00f6s avoimia kysymyksi\u00e4. Kysely on l\u00e4hetetty s\u00e4hk\u00f6isesti Vaasan kaupungin suomenkielisen perusopetuksen piiriss\u00e4 ty\u00f6skenteleville opettajille ja siihen vastasi yhteens\u00e4 120 ala- ja yl\u00e4koulun opettajaa. Aineiston analyysi on toteutettu m\u00e4\u00e4r\u00e4llisi\u00e4 analyysimenetelmi\u00e4 ja fenomenografiaa hy\u00f6dynt\u00e4en, joita vertaamalla ja yhdist\u00e4m\u00e4ll\u00e4 on muodostettu tutkittavasta ilmi\u00f6st\u00e4 mahdolli- simman laaja kokonaiskuva.\nSaatujen tutkimustulosten mukaan opettajat kokevat omaavansa melko hyv\u00e4t teknologiset perustaidot. Opettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t tieto- ja viestint\u00e4teknologiaa kuitenkin enemm\u00e4n oman opetuksensa tukena kuin apuv\u00e4lineen\u00e4 ja useimmille heist\u00e4 on haastavaa yhdist\u00e4\u00e4 tieto- ja viestint\u00e4teknologia pedagogisesti opetuk- sen sis\u00e4lle. Tutkimukseen vastanneiden opettajien mukaan tieto- ja viestint\u00e4- teknologian opetusk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n vaikuttavat haasteet ovat ajanpuute ja tekniset ongelmat. Tulevaisuudessa opettajat toivovat lis\u00e4\u00e4 yhteis\u00f6llist\u00e4 teknologiakoulutusta, joka olisi kohdennettu opettajien taitotasojen mukaisesti.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2018-05-31T07:26:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-31T07:26:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "141", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tieto- ja viestint\u00e4teknologian opetusk\u00e4ytt\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajan toimijuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "TPACK", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teknologiasuhde", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "teknologis-pedagoginen ymm\u00e4rrys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dUuden opettelua, uutta inspiraatiota\u201d : Vaasan kaupungin opettajien k\u00e4sitykset tieto- ja viestint\u00e4teknologian opetusk\u00e4yt\u00f6st\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805312942", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tieto- ja viestint\u00e4tekniikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusteknologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58243
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:04Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3d7558e8-c700-4b3b-998a-aa5be61ef2b4\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201805312942.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kankainen, Meiju Strengell, Tomi ”Uuden opettelua, uutta inspiraatiota” : Vaasan kaupungin opettajien käsitykset tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytöstä tieto- ja viestintäteknologian opetuskäyttö opettajan toimijuus TPACK teknologiasuhde teknologis-pedagoginen ymmärrys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 toimijuus opettajat tieto- ja viestintätekniikka opetusteknologia
title ”Uuden opettelua, uutta inspiraatiota” : Vaasan kaupungin opettajien käsitykset tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytöstä
title_full ”Uuden opettelua, uutta inspiraatiota” : Vaasan kaupungin opettajien käsitykset tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytöstä
title_fullStr ”Uuden opettelua, uutta inspiraatiota” : Vaasan kaupungin opettajien käsitykset tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytöstä ”Uuden opettelua, uutta inspiraatiota” : Vaasan kaupungin opettajien käsitykset tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytöstä
title_full_unstemmed ”Uuden opettelua, uutta inspiraatiota” : Vaasan kaupungin opettajien käsitykset tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytöstä ”Uuden opettelua, uutta inspiraatiota” : Vaasan kaupungin opettajien käsitykset tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytöstä
title_short ”Uuden opettelua, uutta inspiraatiota”
title_sort uuden opettelua uutta inspiraatiota vaasan kaupungin opettajien käsitykset tieto ja viestintäteknologian opetuskäytöstä
title_sub Vaasan kaupungin opettajien käsitykset tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytöstä
title_txtP ”Uuden opettelua, uutta inspiraatiota” : Vaasan kaupungin opettajien käsitykset tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytöstä
topic tieto- ja viestintäteknologian opetuskäyttö opettajan toimijuus TPACK teknologiasuhde teknologis-pedagoginen ymmärrys Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 toimijuus opettajat tieto- ja viestintätekniikka opetusteknologia
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus TPACK Teacher Education opettajan toimijuus opettajat opetusteknologia teknologiasuhde teknologis-pedagoginen ymmärrys tieto- ja viestintätekniikka tieto- ja viestintäteknologian opetuskäyttö toimijuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58243 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805312942
work_keys_str_mv AT kankainenmeiju uudenopetteluauuttainspiraatiotavaasankaupunginopettajienkäsityksettietojaviestin