Oppilaiden kokemuksia oppimistilasta ja työskentelystä uudistetussa avoimessa oppimisympäristössä

Tutkielmassa selvitettiin, millaisia ovat oppilaiden kokemukset oppimistilasta ja työskentelystä uudistetussa avoimessa oppimisympäristössä. Tutkimus toteutettiin yhden koulun kahdella luokka-asteella haastattelemalla syksyllä 2016 ja keväällä 2017 kolmas- ja viidesluokkalaisia oppilaita. Kolmasluok...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kemppainen, Heidi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58237
_version_ 1826225709917405184
author Kemppainen, Heidi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kemppainen, Heidi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kemppainen, Heidi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kemppainen, Heidi
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassa selvitettiin, millaisia ovat oppilaiden kokemukset oppimistilasta ja työskentelystä uudistetussa avoimessa oppimisympäristössä. Tutkimus toteutettiin yhden koulun kahdella luokka-asteella haastattelemalla syksyllä 2016 ja keväällä 2017 kolmas- ja viidesluokkalaisia oppilaita. Kolmasluokkalaisista haastateltiin 25 oppilasta ja viidesluokkalaisista 16 oppilasta. Osa haastatteluista tehtiin parihaastatteluina. Aineisto analysoitiin käyttämällä teoriasidonnaista sisällönanalyysiä. Tulosten mukaan uuden oppimisympäristön miellyttävyys ja siellä viihtyminen olivat oppilaille tärkeitä tekijöitä. Fyysisellä oppimisympäristöllä oli myös merkitystä työskentelylle: oppilaiden kuvauksissa uudessa oppimisympäristössä nousi esiin useita erilaisia oppimiseen liittyviä työskentelytapoja ja oppilaat kokivat voivansa vaikuttaa työskentelymuodon ja –paikan valintaan. Uusi oppimisympäristö tarjosi oppilaiden mukaan vaihtelevia tiloja muun muassa ryhmätyöskentelyyn. Oppimisympäristön avoimuus oli kuitenkin haasteellinen ympäristön koetun rauhallisuuden kannalta. Oppilaat nostivat esille meluisuuden vähentämisen ja rauhallisten työskentelypaikkojen lisäämisen yhtenä oppimisympäristön kehittämiskohteena. Uusien sähköisten oppivälineiden käyttö jakoi mielipiteitä. Ne olivat oppilaista hyödyllisiä ja motivoivia työvälineitä, mutta niiden rinnalle toivottiin myös perinteisiä opiskeluvälineitä kuten kirjoja. Tutkimustulokset antavat suuntaa oppimisympäristöjen kehittämistyölle. Oppilaille oppimisympäristöllä oli suuri merkitys ja heillä oli paljon ajatuksia siitä, millaisen he toivovat oman oppimisympäristönsä olevan. Oppilaat tulisikin jatkossa ottaa huomioon aktiivisina toimijoina, jotka voivat mielipiteillään ja toiminnallaan vaikuttaa myös oppimisympäristönsä suunnitteluun.
first_indexed 2019-08-19T08:21:40Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Poikkeus, Anna-Maija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kemppainen, Heidi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-31T06:47:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-31T06:47:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58237", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassa selvitettiin, millaisia ovat oppilaiden kokemukset oppimistilasta ja ty\u00f6skentelyst\u00e4 uudistetussa avoimessa oppimisymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4. Tutkimus toteutettiin yhden koulun kahdella luokka-asteella haastattelemalla syksyll\u00e4 2016 ja kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2017 kolmas- ja viidesluokkalaisia oppilaita. Kolmasluokkalaisista haastateltiin 25 oppilasta ja viidesluokkalaisista 16 oppilasta. Osa haastatteluista tehtiin parihaastatteluina. Aineisto analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 teoriasidonnaista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. \nTulosten mukaan uuden oppimisymp\u00e4rist\u00f6n miellytt\u00e4vyys ja siell\u00e4 viihtyminen olivat oppilaille t\u00e4rkeit\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4. Fyysisell\u00e4 oppimisymp\u00e4rist\u00f6ll\u00e4 oli my\u00f6s merkityst\u00e4 ty\u00f6skentelylle: oppilaiden kuvauksissa uudessa oppimisymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 nousi esiin useita erilaisia oppimiseen liittyvi\u00e4 ty\u00f6skentelytapoja ja oppilaat kokivat voivansa vaikuttaa ty\u00f6skentelymuodon ja \u2013paikan valintaan. Uusi oppimisymp\u00e4rist\u00f6 tarjosi oppilaiden mukaan vaihtelevia tiloja muun muassa ryhm\u00e4ty\u00f6skentelyyn. Oppimisymp\u00e4rist\u00f6n avoimuus oli kuitenkin haasteellinen ymp\u00e4rist\u00f6n koetun rauhallisuuden kannalta. Oppilaat nostivat esille meluisuuden v\u00e4hent\u00e4misen ja rauhallisten ty\u00f6skentelypaikkojen lis\u00e4\u00e4misen yhten\u00e4 oppimisymp\u00e4rist\u00f6n kehitt\u00e4miskohteena. Uusien s\u00e4hk\u00f6isten oppiv\u00e4lineiden k\u00e4ytt\u00f6 jakoi mielipiteit\u00e4. Ne olivat oppilaista hy\u00f6dyllisi\u00e4 ja motivoivia ty\u00f6v\u00e4lineit\u00e4, mutta niiden rinnalle toivottiin my\u00f6s perinteisi\u00e4 opiskeluv\u00e4lineit\u00e4 kuten kirjoja.\n Tutkimustulokset antavat suuntaa oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen kehitt\u00e4misty\u00f6lle. Oppilaille oppimisymp\u00e4rist\u00f6ll\u00e4 oli suuri merkitys ja heill\u00e4 oli paljon ajatuksia siit\u00e4, millaisen he toivovat oman oppimisymp\u00e4rist\u00f6ns\u00e4 olevan. Oppilaat tulisikin jatkossa ottaa huomioon aktiivisina toimijoina, jotka voivat mielipiteill\u00e4\u00e4n ja toiminnallaan vaikuttaa my\u00f6s oppimisymp\u00e4rist\u00f6ns\u00e4 suunnitteluun.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2018-05-31T06:47:21Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-31T06:47:21Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "104", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "avoin oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fyysinen oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6skentelyn tavat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lasten kokemukset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilaiden kokemuksia oppimistilasta ja ty\u00f6skentelyst\u00e4 uudistetussa avoimessa oppimisymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805312935", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58237
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:48Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f27872fb-f8c4-433f-9eb4-e2460f9816fa\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201805312935.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kemppainen, Heidi Oppilaiden kokemuksia oppimistilasta ja työskentelystä uudistetussa avoimessa oppimisympäristössä avoin oppimisympäristö fyysinen oppimisympäristö työskentelyn tavat lasten kokemukset Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 alakoulu oppimisympäristö
title Oppilaiden kokemuksia oppimistilasta ja työskentelystä uudistetussa avoimessa oppimisympäristössä
title_full Oppilaiden kokemuksia oppimistilasta ja työskentelystä uudistetussa avoimessa oppimisympäristössä
title_fullStr Oppilaiden kokemuksia oppimistilasta ja työskentelystä uudistetussa avoimessa oppimisympäristössä Oppilaiden kokemuksia oppimistilasta ja työskentelystä uudistetussa avoimessa oppimisympäristössä
title_full_unstemmed Oppilaiden kokemuksia oppimistilasta ja työskentelystä uudistetussa avoimessa oppimisympäristössä Oppilaiden kokemuksia oppimistilasta ja työskentelystä uudistetussa avoimessa oppimisympäristössä
title_short Oppilaiden kokemuksia oppimistilasta ja työskentelystä uudistetussa avoimessa oppimisympäristössä
title_sort oppilaiden kokemuksia oppimistilasta ja työskentelystä uudistetussa avoimessa oppimisympäristössä
title_txtP Oppilaiden kokemuksia oppimistilasta ja työskentelystä uudistetussa avoimessa oppimisympäristössä
topic avoin oppimisympäristö fyysinen oppimisympäristö työskentelyn tavat lasten kokemukset Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 alakoulu oppimisympäristö
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu avoin oppimisympäristö fyysinen oppimisympäristö lasten kokemukset oppimisympäristö työskentelyn tavat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58237 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805312935
work_keys_str_mv AT kemppainenheidi oppilaidenkokemuksiaoppimistilastajatyöskentelystäuudistetussaavoimessaoppimisym