”...ei se oppiaine oo niin tärkee, et aina löytyy aikaa sille ryhmäyttämiselle” luokanopettajien antamia merkityksiä opetusryhmän ryhmäyttämiselle

Hakkarainen, Tiina & Kämäräinen, Tiia. 2018. ”…ei se oppiaine oo niin tärkee, et aina löytyy aikaa sille ryhmäyttämiselle” - Luokanopettajien antamia merkityksiä opetusryhmän ryhmäyttämiselle. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 81 sivua + lähteet...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Hakkarainen, Tiina, Kämäräinen, Tiia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58233
_version_ 1826225723500658688
author Hakkarainen, Tiina Kämäräinen, Tiia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hakkarainen, Tiina Kämäräinen, Tiia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hakkarainen, Tiina Kämäräinen, Tiia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hakkarainen, Tiina
datasource_str_mv jyx
description Hakkarainen, Tiina & Kämäräinen, Tiia. 2018. ”…ei se oppiaine oo niin tärkee, et aina löytyy aikaa sille ryhmäyttämiselle” - Luokanopettajien antamia merkityksiä opetusryhmän ryhmäyttämiselle. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 81 sivua + lähteet ja liitteet. Koululuokat ovat oppilaille pitkäkestoisia ryhmiä, ja niiden kehittymistä ja toimintaa voidaan tukea tietoisella ohjaamisella. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä luokanopettajat ymmärtävät käsitteellä ryhmäytyminen sekä millaisia merkityksiä he antavat opetusryhmän ryhmäyttämiselle. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan, millaisia kokemuksia luokanopettajilla on ryhmäyttävästä toiminnasta ja miten luokanopettajat kuvailevat omaa rooliaan ryhmäyttäjänä. Tutkimusaineisto koostuu kahdeksan luokanopettajan teemahaastattelusta ja aineisto on analysoitu laadullisella sisällönanalyysilla. Tämän laadullisen tutkimuksen lähestymistapa on fenomenologis-hermeneuttinen. Tulosten mukaan luokanopettajat näkevät ryhmäyttämisen tärkeänä ilmiönä, joka opettajien tulisi huomioida omassa työssään. Opettajan rooli opetusryhmän ryhmäyttäjänä on merkittävä, ja ryhmäyttämiseen voidaan käyttää monipuolisesti erilaisia kasvatus- ja opetusmenetelmiä. Ryhmäyttäminen on jatkuvasti muutoksessa oleva prosessi ja jokainen ryhmä on erilainen, mikä asettaa ryhmäyttämiselle haasteita. Ryhmäyttämiseen tulisi kiinnittää enemmän huomiota peruskoulun arjessa, sillä vuorovaikutuksen merkitys sekä oppilaiden sosiaalisten taitojen tarve ovat lisääntyneet. Opettajat tarvitsisivat tukea ryhmäyttämistaitojen kehittämiseen, ja heille tulisi tarjota koulutusmahdollisuuksia erilaisten ryhmien ohjaamiseen. Myös opettajankoulutuksessa olisi tärkeää kehittää luokanopettajien ymmärrystä ryhmäilmiöistä.
first_indexed 2024-09-11T08:52:00Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kostiainen, Emma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "H\u00e4kkinen, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "P\u00f6ys\u00e4-Tarhonen, Johanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hakkarainen, Tiina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "K\u00e4m\u00e4r\u00e4inen, Tiia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-31T06:30:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-31T06:30:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58233", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Hakkarainen, Tiina & K\u00e4m\u00e4r\u00e4inen, Tiia. 2018. \u201d\u2026ei se oppiaine oo niin t\u00e4rkee, et aina l\u00f6ytyy aikaa sille ryhm\u00e4ytt\u00e4miselle\u201d - Luokanopettajien antamia merkityksi\u00e4 opetusryhm\u00e4n ryhm\u00e4ytt\u00e4miselle. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 81 sivua + l\u00e4hteet ja liitteet.\n\nKoululuokat ovat oppilaille pitk\u00e4kestoisia ryhmi\u00e4, ja niiden kehittymist\u00e4 ja toimintaa voidaan tukea tietoisella ohjaamisella. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 luokanopettajat ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4t k\u00e4sitteell\u00e4 ryhm\u00e4ytyminen sek\u00e4 millaisia merkityksi\u00e4 he antavat opetusryhm\u00e4n ryhm\u00e4ytt\u00e4miselle. Lis\u00e4ksi tutkimuksessa tarkastellaan, millaisia kokemuksia luokanopettajilla on ryhm\u00e4ytt\u00e4v\u00e4st\u00e4 toiminnasta ja miten luokanopettajat kuvailevat omaa rooliaan ryhm\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n\u00e4. Tutkimusaineisto koostuu kahdeksan luokanopettajan teemahaastattelusta ja aineisto on analysoitu laadullisella sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla. T\u00e4m\u00e4n laadullisen tutkimuksen l\u00e4hestymistapa on fenomenologis-hermeneuttinen.\nTulosten mukaan luokanopettajat n\u00e4kev\u00e4t ryhm\u00e4ytt\u00e4misen t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 ilmi\u00f6n\u00e4, joka opettajien tulisi huomioida omassa ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n. Opettajan rooli opetusryhm\u00e4n ryhm\u00e4ytt\u00e4j\u00e4n\u00e4 on merkitt\u00e4v\u00e4, ja ryhm\u00e4ytt\u00e4miseen voidaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 monipuolisesti erilaisia kasvatus- ja opetusmenetelmi\u00e4. Ryhm\u00e4ytt\u00e4minen on jatkuvasti muutoksessa oleva prosessi ja jokainen ryhm\u00e4 on erilainen, mik\u00e4 asettaa ryhm\u00e4ytt\u00e4miselle haasteita.\nRyhm\u00e4ytt\u00e4miseen tulisi kiinnitt\u00e4\u00e4 enemm\u00e4n huomiota peruskoulun arjessa, sill\u00e4 vuorovaikutuksen merkitys sek\u00e4 oppilaiden sosiaalisten taitojen tarve ovat lis\u00e4\u00e4ntyneet. Opettajat tarvitsisivat tukea ryhm\u00e4ytt\u00e4mistaitojen kehitt\u00e4miseen, ja heille tulisi tarjota koulutusmahdollisuuksia erilaisten ryhmien ohjaamiseen. My\u00f6s opettajankoulutuksessa olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 kehitt\u00e4\u00e4 luokanopettajien ymm\u00e4rryst\u00e4 ryhm\u00e4ilmi\u00f6ist\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2018-05-31T06:30:47Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-31T06:30:47Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "89", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ryhm\u00e4ytt\u00e4minen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ryhm\u00e4ytyminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201d\u2026ei se oppiaine oo niin t\u00e4rkee, et aina l\u00f6ytyy aikaa sille ryhm\u00e4ytt\u00e4miselle\u201d : luokanopettajien antamia merkityksi\u00e4 opetusryhm\u00e4n ryhm\u00e4ytt\u00e4miselle", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805312931", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kouluviihtyvyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4dynamiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ryhm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusryhm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58233
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:44Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e030e581-6b68-4251-bb7c-116ce6dd76fb\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201805312931.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hakkarainen, Tiina Kämäräinen, Tiia ”...ei se oppiaine oo niin tärkee, et aina löytyy aikaa sille ryhmäyttämiselle” : luokanopettajien antamia merkityksiä opetusryhmän ryhmäyttämiselle ryhmäyttäminen ryhmäytyminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kouluviihtyvyys luokanopettajat ryhmädynamiikka ryhmät opetusryhmät
title ”...ei se oppiaine oo niin tärkee, et aina löytyy aikaa sille ryhmäyttämiselle” : luokanopettajien antamia merkityksiä opetusryhmän ryhmäyttämiselle
title_full ”...ei se oppiaine oo niin tärkee, et aina löytyy aikaa sille ryhmäyttämiselle” : luokanopettajien antamia merkityksiä opetusryhmän ryhmäyttämiselle
title_fullStr ”...ei se oppiaine oo niin tärkee, et aina löytyy aikaa sille ryhmäyttämiselle” : luokanopettajien antamia merkityksiä opetusryhmän ryhmäyttämiselle ”...ei se oppiaine oo niin tärkee, et aina löytyy aikaa sille ryhmäyttämiselle” : luokanopettajien antamia merkityksiä opetusryhmän ryhmäyttämiselle
title_full_unstemmed ”...ei se oppiaine oo niin tärkee, et aina löytyy aikaa sille ryhmäyttämiselle” : luokanopettajien antamia merkityksiä opetusryhmän ryhmäyttämiselle ”...ei se oppiaine oo niin tärkee, et aina löytyy aikaa sille ryhmäyttämiselle” : luokanopettajien antamia merkityksiä opetusryhmän ryhmäyttämiselle
title_short ”...ei se oppiaine oo niin tärkee, et aina löytyy aikaa sille ryhmäyttämiselle”
title_sort ei se oppiaine oo niin tärkee et aina löytyy aikaa sille ryhmäyttämiselle luokanopettajien antamia merkityksiä opetusryhmän ryhmäyttämiselle
title_sub luokanopettajien antamia merkityksiä opetusryhmän ryhmäyttämiselle
title_txtP ”...ei se oppiaine oo niin tärkee, et aina löytyy aikaa sille ryhmäyttämiselle” : luokanopettajien antamia merkityksiä opetusryhmän ryhmäyttämiselle
topic ryhmäyttäminen ryhmäytyminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 kouluviihtyvyys luokanopettajat ryhmädynamiikka ryhmät opetusryhmät
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education kouluviihtyvyys luokanopettajat opetusryhmät ryhmädynamiikka ryhmät ryhmäyttäminen ryhmäytyminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58233 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805312931
work_keys_str_mv AT hakkarainentiina eiseoppiaineooniintärkeeetainalöytyyaikaasilleryhmäyttämiselleluokanopettajiena