Yhteenveto: | Hakkarainen, Tiina & Kämäräinen, Tiia. 2018. ”…ei se oppiaine oo niin tärkee, et aina löytyy aikaa sille ryhmäyttämiselle” - Luokanopettajien antamia merkityksiä opetusryhmän ryhmäyttämiselle. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 81 sivua + lähteet ja liitteet.
Koululuokat ovat oppilaille pitkäkestoisia ryhmiä, ja niiden kehittymistä ja toimintaa voidaan tukea tietoisella ohjaamisella. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä luokanopettajat ymmärtävät käsitteellä ryhmäytyminen sekä millaisia merkityksiä he antavat opetusryhmän ryhmäyttämiselle. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan, millaisia kokemuksia luokanopettajilla on ryhmäyttävästä toiminnasta ja miten luokanopettajat kuvailevat omaa rooliaan ryhmäyttäjänä. Tutkimusaineisto koostuu kahdeksan luokanopettajan teemahaastattelusta ja aineisto on analysoitu laadullisella sisällönanalyysilla. Tämän laadullisen tutkimuksen lähestymistapa on fenomenologis-hermeneuttinen.
Tulosten mukaan luokanopettajat näkevät ryhmäyttämisen tärkeänä ilmiönä, joka opettajien tulisi huomioida omassa työssään. Opettajan rooli opetusryhmän ryhmäyttäjänä on merkittävä, ja ryhmäyttämiseen voidaan käyttää monipuolisesti erilaisia kasvatus- ja opetusmenetelmiä. Ryhmäyttäminen on jatkuvasti muutoksessa oleva prosessi ja jokainen ryhmä on erilainen, mikä asettaa ryhmäyttämiselle haasteita.
Ryhmäyttämiseen tulisi kiinnittää enemmän huomiota peruskoulun arjessa, sillä vuorovaikutuksen merkitys sekä oppilaiden sosiaalisten taitojen tarve ovat lisääntyneet. Opettajat tarvitsisivat tukea ryhmäyttämistaitojen kehittämiseen, ja heille tulisi tarjota koulutusmahdollisuuksia erilaisten ryhmien ohjaamiseen. Myös opettajankoulutuksessa olisi tärkeää kehittää luokanopettajien ymmärrystä ryhmäilmiöistä.
|