”Kun se nyt on sallittua juosta ja humputtaa, niin sitä asennoituu niin, että saapi männä" tutkimus lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen yhteydessä olevista tekijöistä varhaiskasvatuksessa

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät varhaiskasvatuksessa ovat yhteydessä lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen. Tätä tutkittiin selvittämällä päiväkodin kasvattajien ajatuksia siitä, mitkä tekijät edistävät fyysisen aktiivisuuden lisäämistä ja mitkä tekijät estävät tai han...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Piiroinen, Reetta
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58232
_version_ 1828193090037350400
author Piiroinen, Reetta
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Piiroinen, Reetta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Piiroinen, Reetta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Piiroinen, Reetta
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät varhaiskasvatuksessa ovat yhteydessä lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen. Tätä tutkittiin selvittämällä päiväkodin kasvattajien ajatuksia siitä, mitkä tekijät edistävät fyysisen aktiivisuuden lisäämistä ja mitkä tekijät estävät tai hankaloittavat sitä. Tutkimus on laadullinen ja siinä on hyödynnetty toimintatutkimuksen keskeisimpiä piirteitä. Tutkimuksen aineisto on kerätty haastattelemalla, havainnoimalla ja lomakkeilla. Tutkimukseen osallistui kuusi kasvattajaa yhdestä päiväkodista. Analyysi on toteutettu teoriaohjaavana sisällönanalyysina, jossa painottuu aineistolähtöisyys. Tutkimuksessa selvisi, että kasvattajien mukaan lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen yhteydessä olevat tekijät ovat osa fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista ympäristöä. Fyysisestä ympäristöstä kasvattajat toivat esiin tilat, välineet ja ajan. Psyykkisen ympäristön tekijöistä mainittiin kasvattajan oma ajattelu ja lapsen luonne ja kiinnostuksen kohteet. Sosiaalisesta ympäristöstä fyysiseen aktiivisuuteen ovat yhteydessä vanhemmat, päiväkotiyhteisö, muutoksen toteuttaminen, kasvattajan toiminta ja työn realiteetit sekä kasvattajan ja lapsen välinen toiminta. Kaikki tekijät osaltaan joko mahdollistavat tai estävät fyysisen aktiivisuuden lisäämistä riippuen siitä, miten ne toteutuvat päiväkotiryhmässä. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että etenkin kasvattajien asennemuutos mahdollistaa fyysisen aktiivisuuden lisäämistä. Suurin este sille on kasvattajien jaksaminen. Tärkeää olisi selvittää, voiko rajallisia resursseja kohdistaa etenkin vähän liikkuvien lasten aktiivisuuden lisäämiseen vai aiheuttaisiko se haittaa toisille lapsille.
first_indexed 2019-08-19T08:21:36Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Soini, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vuorisalo, Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Piiroinen, Reetta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-31T05:40:31Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-31T05:40:31Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58232", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, mitk\u00e4 tekij\u00e4t varhaiskasvatuksessa ovat yhteydess\u00e4 lasten fyysisen aktiivisuuden lis\u00e4\u00e4miseen. T\u00e4t\u00e4 tutkittiin selvitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodin kasvattajien ajatuksia siit\u00e4, mitk\u00e4 tekij\u00e4t edist\u00e4v\u00e4t fyysisen aktiivisuuden lis\u00e4\u00e4mist\u00e4 ja mitk\u00e4 tekij\u00e4t est\u00e4v\u00e4t tai hankaloittavat sit\u00e4.\r\nTutkimus on laadullinen ja siin\u00e4 on hy\u00f6dynnetty toimintatutkimuksen keskeisimpi\u00e4 piirteit\u00e4. Tutkimuksen aineisto on ker\u00e4tty haastattelemalla, havainnoimalla ja lomakkeilla. Tutkimukseen osallistui kuusi kasvattajaa yhdest\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodista. Analyysi on toteutettu teoriaohjaavana sis\u00e4ll\u00f6nanalyysina, jossa painottuu aineistol\u00e4ht\u00f6isyys.\r\nTutkimuksessa selvisi, ett\u00e4 kasvattajien mukaan lasten fyysisen aktiivisuuden lis\u00e4\u00e4miseen yhteydess\u00e4 olevat tekij\u00e4t ovat osa fyysist\u00e4, psyykkist\u00e4 ja sosiaalista ymp\u00e4rist\u00f6\u00e4. Fyysisest\u00e4 ymp\u00e4rist\u00f6st\u00e4 kasvattajat toivat esiin tilat, v\u00e4lineet ja ajan. Psyykkisen ymp\u00e4rist\u00f6n tekij\u00f6ist\u00e4 mainittiin kasvattajan oma ajattelu ja lapsen luonne ja kiinnostuksen kohteet. Sosiaalisesta ymp\u00e4rist\u00f6st\u00e4 fyysiseen aktiivisuuteen ovat yhteydess\u00e4 vanhemmat, p\u00e4iv\u00e4kotiyhteis\u00f6, muutoksen toteuttaminen, kasvattajan toiminta ja ty\u00f6n realiteetit sek\u00e4 kasvattajan ja lapsen v\u00e4linen toiminta. Kaikki tekij\u00e4t osaltaan joko mahdollistavat tai est\u00e4v\u00e4t fyysisen aktiivisuuden lis\u00e4\u00e4mist\u00e4 riippuen siit\u00e4, miten ne toteutuvat p\u00e4iv\u00e4kotiryhm\u00e4ss\u00e4.\r\nTutkimuksen perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 etenkin kasvattajien asennemuutos mahdollistaa fyysisen aktiivisuuden lis\u00e4\u00e4mist\u00e4. Suurin este sille on kasvattajien jaksaminen. T\u00e4rke\u00e4\u00e4 olisi selvitt\u00e4\u00e4, voiko rajallisia resursseja kohdistaa etenkin v\u00e4h\u00e4n liikkuvien lasten aktiivisuuden lis\u00e4\u00e4miseen vai aiheuttaisiko se haittaa toisille lapsille.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2018-05-31T05:40:31Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-31T05:40:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "86", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201dKun se nyt on sallittua juosta ja humputtaa, niin sit\u00e4 asennoituu niin, ett\u00e4 saapi m\u00e4nn\u00e4\" : tutkimus lasten fyysisen aktiivisuuden lis\u00e4\u00e4miseen yhteydess\u00e4 olevista tekij\u00f6ist\u00e4 varhaiskasvatuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805312929", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen ymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "psyykkinen ymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen ymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58232
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:16Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1f201e8b-ef32-410c-a412-be13a4384a6b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201805312929.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Piiroinen, Reetta ”Kun se nyt on sallittua juosta ja humputtaa, niin sitä asennoituu niin, että saapi männä" : tutkimus lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen yhteydessä olevista tekijöistä varhaiskasvatuksessa Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 lapset (ikäryhmät) sosiaalinen ympäristö psyykkinen ympäristö fyysinen ympäristö päiväkodit fyysinen aktiivisuus varhaiskasvatus
title ”Kun se nyt on sallittua juosta ja humputtaa, niin sitä asennoituu niin, että saapi männä" : tutkimus lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen yhteydessä olevista tekijöistä varhaiskasvatuksessa
title_full ”Kun se nyt on sallittua juosta ja humputtaa, niin sitä asennoituu niin, että saapi männä" : tutkimus lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen yhteydessä olevista tekijöistä varhaiskasvatuksessa
title_fullStr ”Kun se nyt on sallittua juosta ja humputtaa, niin sitä asennoituu niin, että saapi männä" : tutkimus lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen yhteydessä olevista tekijöistä varhaiskasvatuksessa ”Kun se nyt on sallittua juosta ja humputtaa, niin sitä asennoituu niin, että saapi männä" : tutkimus lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen yhteydessä olevista tekijöistä varhaiskasvatuksessa
title_full_unstemmed ”Kun se nyt on sallittua juosta ja humputtaa, niin sitä asennoituu niin, että saapi männä" : tutkimus lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen yhteydessä olevista tekijöistä varhaiskasvatuksessa ”Kun se nyt on sallittua juosta ja humputtaa, niin sitä asennoituu niin, että saapi männä" : tutkimus lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen yhteydessä olevista tekijöistä varhaiskasvatuksessa
title_short ”Kun se nyt on sallittua juosta ja humputtaa, niin sitä asennoituu niin, että saapi männä"
title_sort kun se nyt on sallittua juosta ja humputtaa niin sitä asennoituu niin että saapi männä tutkimus lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen yhteydessä olevista tekijöistä varhaiskasvatuksessa
title_sub tutkimus lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen yhteydessä olevista tekijöistä varhaiskasvatuksessa
title_txtP ”Kun se nyt on sallittua juosta ja humputtaa, niin sitä asennoituu niin, että saapi männä" : tutkimus lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen yhteydessä olevista tekijöistä varhaiskasvatuksessa
topic Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 lapset (ikäryhmät) sosiaalinen ympäristö psyykkinen ympäristö fyysinen ympäristö päiväkodit fyysinen aktiivisuus varhaiskasvatus
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus fyysinen aktiivisuus fyysinen ympäristö lapset (ikäryhmät) psyykkinen ympäristö päiväkodit sosiaalinen ympäristö varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58232 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805312929
work_keys_str_mv AT piiroinenreetta kunsenytonsallittuajuostajahumputtaaniinsitäasennoituuniinettäsaapimännätutkimus