”Kun se nyt on sallittua juosta ja humputtaa, niin sitä asennoituu niin, että saapi männä" tutkimus lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen yhteydessä olevista tekijöistä varhaiskasvatuksessa

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät varhaiskasvatuksessa ovat yhteydessä lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen. Tätä tutkittiin selvittämällä päiväkodin kasvattajien ajatuksia siitä, mitkä tekijät edistävät fyysisen aktiivisuuden lisäämistä ja mitkä tekijät estävät tai han...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Piiroinen, Reetta
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58232
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät varhaiskasvatuksessa ovat yhteydessä lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen. Tätä tutkittiin selvittämällä päiväkodin kasvattajien ajatuksia siitä, mitkä tekijät edistävät fyysisen aktiivisuuden lisäämistä ja mitkä tekijät estävät tai hankaloittavat sitä. Tutkimus on laadullinen ja siinä on hyödynnetty toimintatutkimuksen keskeisimpiä piirteitä. Tutkimuksen aineisto on kerätty haastattelemalla, havainnoimalla ja lomakkeilla. Tutkimukseen osallistui kuusi kasvattajaa yhdestä päiväkodista. Analyysi on toteutettu teoriaohjaavana sisällönanalyysina, jossa painottuu aineistolähtöisyys. Tutkimuksessa selvisi, että kasvattajien mukaan lasten fyysisen aktiivisuuden lisäämiseen yhteydessä olevat tekijät ovat osa fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista ympäristöä. Fyysisestä ympäristöstä kasvattajat toivat esiin tilat, välineet ja ajan. Psyykkisen ympäristön tekijöistä mainittiin kasvattajan oma ajattelu ja lapsen luonne ja kiinnostuksen kohteet. Sosiaalisesta ympäristöstä fyysiseen aktiivisuuteen ovat yhteydessä vanhemmat, päiväkotiyhteisö, muutoksen toteuttaminen, kasvattajan toiminta ja työn realiteetit sekä kasvattajan ja lapsen välinen toiminta. Kaikki tekijät osaltaan joko mahdollistavat tai estävät fyysisen aktiivisuuden lisäämistä riippuen siitä, miten ne toteutuvat päiväkotiryhmässä. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että etenkin kasvattajien asennemuutos mahdollistaa fyysisen aktiivisuuden lisäämistä. Suurin este sille on kasvattajien jaksaminen. Tärkeää olisi selvittää, voiko rajallisia resursseja kohdistaa etenkin vähän liikkuvien lasten aktiivisuuden lisäämiseen vai aiheuttaisiko se haittaa toisille lapsille.