Verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutus kuluttajan ostopäätökseen

Nykypäivän kaupankäynti laajenee enenevissä määrin kivijalkaliikkeistä verkkokauppoihin. Verkko-ostaminen on kasvattanut suosiotaan suuresti ja mahdollistaa ostamisen ympäri maailman. Samaan aikaan verkkokauppojen tuotevalikoimat laajenevat, mikä voi hankaloittaa kuluttajien asiointia verkkokaupoiss...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Junkkarinen, Anni
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58228
_version_ 1826225798263078912
author Junkkarinen, Anni
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Junkkarinen, Anni Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Junkkarinen, Anni Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Junkkarinen, Anni
datasource_str_mv jyx
description Nykypäivän kaupankäynti laajenee enenevissä määrin kivijalkaliikkeistä verkkokauppoihin. Verkko-ostaminen on kasvattanut suosiotaan suuresti ja mahdollistaa ostamisen ympäri maailman. Samaan aikaan verkkokauppojen tuotevalikoimat laajenevat, mikä voi hankaloittaa kuluttajien asiointia verkkokaupoissa, sillä haluttujen tuotteiden löytäminen voi olla vaikeampaa. Tähän ongelmaan ratkaisuksi on kehitetty suosittelujärjestelmiä, jotka ehdottavat kuluttajalle tuotteita tai palveluita, josta tämä voisi mahdollisesti olla kiinnostunut. Tässä tutkielmassa otettiin selvää kirjallisuuskatsauksen keinoin, vaikuttavatko verkkokauppojen suosittelujärjestelmät kuluttajan ostopäätökseen. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että suosittelujärjestelmillä on useita positiivisia vaikutuksia kuluttajan ostopäätöksen syntymiseen. Tärkeimpiä havaittuja tekijöitä ostopäätöksen syntymiselle suosittelujärjestelmän avuin olivat informaatiotulvan vähentäminen, luottamuksen tunne sekä myynnin edistäminen. Suosittelujärjestelmien vaikutusta kuluttajan ostopäätökseen on tärkeä tutkia, sillä suosittelujärjestelmien toiminnassa on yhä jonkin verran puutteita, mutta myös paljon mahdollisuuksia etenkin tulevaisuuden teknologioita hyödyntäen. Today's trading is increasingly expanding from traditional shops to e-commerce. E-commerce has greatly increased popularity and makes purchasing around the world possible. At the same time, product range in online stores is expanding, which can make it difficult for consumers, because wanted products might be more difficult to find. For this problem, recommendation systems have been developed that suggest the products or services that might be interest to consumer. This paper made it clear by means of a literature review whether the e-commerce recommendation systems affect the consumer's purchase decision. The results of the research showed that recommendation systems have several positive effects on the consumer's purchase decision. The most important factors found in the purchase decision-making process as a result of the recommendation system were the reduction of information loss, the feeling of trust and sales promotion. It is important to examine the impact of recommendation systems on the purchasing decision of the consumer, as there are still some problems in the use of recommendation systems, but also a great deal of potential, especially in the use of future technologies.
first_indexed 2019-08-19T08:21:47Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Palonen, Teija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Junkkarinen, Anni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-31T05:16:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-31T05:16:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58228", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Nykyp\u00e4iv\u00e4n kaupank\u00e4ynti laajenee eneneviss\u00e4 m\u00e4\u00e4rin kivijalkaliikkeist\u00e4 verkkokauppoihin. Verkko-ostaminen on kasvattanut suosiotaan suuresti ja mahdollistaa ostamisen ymp\u00e4ri maailman. Samaan aikaan verkkokauppojen tuotevalikoimat laajenevat, mik\u00e4 voi hankaloittaa kuluttajien asiointia verkkokaupoissa, sill\u00e4 haluttujen tuotteiden l\u00f6yt\u00e4minen voi olla vaikeampaa. T\u00e4h\u00e4n ongelmaan ratkaisuksi on kehitetty suositteluj\u00e4rjestelmi\u00e4, jotka ehdottavat kuluttajalle tuotteita tai palveluita, josta t\u00e4m\u00e4 voisi mahdollisesti olla kiinnostunut. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa otettiin selv\u00e4\u00e4 kirjallisuuskatsauksen keinoin, vaikuttavatko verkkokauppojen suositteluj\u00e4rjestelm\u00e4t kuluttajan ostop\u00e4\u00e4t\u00f6kseen. Tutkimustuloksista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 suositteluj\u00e4rjestelmill\u00e4 on useita positiivisia vaikutuksia kuluttajan ostop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen syntymiseen. T\u00e4rkeimpi\u00e4 havaittuja tekij\u00f6it\u00e4 ostop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen syntymiselle suositteluj\u00e4rjestelm\u00e4n avuin olivat informaatiotulvan v\u00e4hent\u00e4minen, luottamuksen tunne sek\u00e4 myynnin edist\u00e4minen. Suositteluj\u00e4rjestelmien vaikutusta kuluttajan ostop\u00e4\u00e4t\u00f6kseen on t\u00e4rke\u00e4 tutkia, sill\u00e4 suositteluj\u00e4rjestelmien toiminnassa on yh\u00e4 jonkin verran puutteita, mutta my\u00f6s paljon mahdollisuuksia etenkin tulevaisuuden teknologioita hy\u00f6dynt\u00e4en.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Today's trading is increasingly expanding from traditional shops to e-commerce. E-commerce has greatly increased popularity and makes purchasing around the world possible. At the same time, product range in online stores is expanding, which can make it difficult for consumers, because wanted products might be more difficult to find. For this problem, recommendation systems have been developed that suggest the products or services that might be interest to consumer. This paper made it clear by means of a literature review whether the e-commerce recommendation systems affect the consumer's purchase decision. The results of the research showed that recommendation systems have several positive effects on the consumer's purchase decision. The most important factors found in the purchase decision-making process as a result of the recommendation system were the reduction of information loss, the feeling of trust and sales promotion. It is important to examine the impact of recommendation systems on the purchasing decision of the consumer, as there are still some problems in the use of recommendation systems, but also a great deal of potential, especially in the use of future technologies.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2018-05-31T05:16:51Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-31T05:16:51Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "28", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ostop\u00e4\u00e4t\u00f6s", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Verkkokauppojen suositteluj\u00e4rjestelmien vaikutus kuluttajan ostop\u00e4\u00e4t\u00f6kseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805312925", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suositteluj\u00e4rjestelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkokauppa (verkkoliiketoiminta)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58228
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:06Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Junkkarinen, Anni Verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutus kuluttajan ostopäätökseen ostopäätös Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 suosittelujärjestelmät verkkokauppa (verkkoliiketoiminta)
title Verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutus kuluttajan ostopäätökseen
title_full Verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutus kuluttajan ostopäätökseen
title_fullStr Verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutus kuluttajan ostopäätökseen Verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutus kuluttajan ostopäätökseen
title_full_unstemmed Verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutus kuluttajan ostopäätökseen Verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutus kuluttajan ostopäätökseen
title_short Verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutus kuluttajan ostopäätökseen
title_sort verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutus kuluttajan ostopäätökseen
title_txtP Verkkokauppojen suosittelujärjestelmien vaikutus kuluttajan ostopäätökseen
topic ostopäätös Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 suosittelujärjestelmät verkkokauppa (verkkoliiketoiminta)
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede ostopäätös suosittelujärjestelmät verkkokauppa (verkkoliiketoiminta)
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58228 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805312925
work_keys_str_mv AT junkkarinenanni verkkokauppojensuosittelujärjestelmienvaikutuskuluttajanostopäätökseen