Kohtaamisia ja kipupisteitä: Kasvatusyhteistyö varhaiskasvatuksessa monikulttuuristen perheiden kanssa

Luoma Päivi ja Mättö Taina 2018. Kohtaamisia ja kipupisteitä. Kasvatusyhteistyö monikulttuuristen perheiden kanssa. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta. Jyväskylän yliopisto. 81 sivua. Tässä erityispedagogiikan pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan l...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Luoma, Päivi, Mättö, Taina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58227
_version_ 1826225709915308032
author Luoma, Päivi Mättö, Taina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Luoma, Päivi Mättö, Taina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Luoma, Päivi Mättö, Taina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Luoma, Päivi
datasource_str_mv jyx
description Luoma Päivi ja Mättö Taina 2018. Kohtaamisia ja kipupisteitä. Kasvatusyhteistyö monikulttuuristen perheiden kanssa. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta. Jyväskylän yliopisto. 81 sivua. Tässä erityispedagogiikan pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan lastentarhanopettajien kokemuksia kasvatusyhteistyöstä monikulttuuristen perheiden kanssa. Tarkoituksena on selvittää, mitä kulttuurisensitiivisyys ja interkulttuurinen kompetenssi tarkoittavat kasvatusyhteistyössä ja minkälaisia valmiuksia ne edellyttävät lastentarhanopettajalta. Kasvatusyhteistyö monikulttuuristen perheiden kanssa on vielä suhteellisen uusi asia varhaiskasvatuksessa. Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa etelä-suomalaista lastentarhanopettajaa kahdessa ryhmähaastattelussa. Aineisto analysoitiin käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimustuloksissa keskeisiksi tekijöiksi onnistuneessa kasvatusyhteistyössä osoittautuivat lastentarhanopettajan sitoutuneisuus, positiivinen kiinnostus erilaisuutta ja erilaisia kulttuureja kohtaan sekä halu oppia uutta. Tiedostava asenne, tietoinen toiminta monikulttuurisessa yhteistyössä sekä kyky reflek-toivaan työotteeseen vahvistavat lastentarhanopettajan kulttuurisensitiivisyyttä ja interkulttuurista kompetenssia. Tutkimuksen perusteella voidaan pitää tärkeänä, että lastentarhanopettaja saa työnsä tueksi riittävästi koulutusta ja hänel-lä on mahdollisuus käydä reflektiivistä pohdintaa työyhteisössään. Lisäksi tarvitaan tahtoa ja herkkyyttä kohdata erilaisuutta sekä kykyä pohtia omia arvoja ja kasvatuskäsityksiä. Oppimisen tulee tapahtua myös ajattelun ja tunteiden tasolla. Asiasanat: Kasvatusyhteistyö, varhaiskasvatus, monikulttuurisuus, kulttuurisensitiivisyys, interkulttuurinen kompetenssi, reflektiivinen työote
first_indexed 2024-09-11T08:52:14Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sume, Helena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Luoma, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4tt\u00f6, Taina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-31T05:08:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-31T05:08:51Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58227", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Luoma P\u00e4ivi ja M\u00e4tt\u00f6 Taina 2018. Kohtaamisia ja kipupisteit\u00e4. Kasvatusyhteisty\u00f6 monikulttuuristen perheiden kanssa. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. 81 sivua.\nT\u00e4ss\u00e4 erityispedagogiikan pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan lastentarhanopettajien kokemuksia kasvatusyhteisty\u00f6st\u00e4 monikulttuuristen perheiden kanssa. Tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 kulttuurisensitiivisyys ja interkulttuurinen kompetenssi tarkoittavat kasvatusyhteisty\u00f6ss\u00e4 ja mink\u00e4laisia valmiuksia ne edellytt\u00e4v\u00e4t lastentarhanopettajalta. Kasvatusyhteisty\u00f6 monikulttuuristen perheiden kanssa on viel\u00e4 suhteellisen uusi asia varhaiskasvatuksessa.\nLaadullisen tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla kahdeksaa etel\u00e4-suomalaista lastentarhanopettajaa kahdessa ryhm\u00e4haastattelussa. Aineisto analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\nTutkimustuloksissa keskeisiksi tekij\u00f6iksi onnistuneessa kasvatusyhteisty\u00f6ss\u00e4 osoittautuivat lastentarhanopettajan sitoutuneisuus, positiivinen kiinnostus erilaisuutta ja erilaisia kulttuureja kohtaan sek\u00e4 halu oppia uutta. Tiedostava asenne, tietoinen toiminta monikulttuurisessa yhteisty\u00f6ss\u00e4 sek\u00e4 kyky reflek-toivaan ty\u00f6otteeseen vahvistavat lastentarhanopettajan kulttuurisensitiivisyytt\u00e4 ja interkulttuurista kompetenssia. Tutkimuksen perusteella voidaan pit\u00e4\u00e4 t\u00e4rke\u00e4n\u00e4, ett\u00e4 lastentarhanopettaja saa ty\u00f6ns\u00e4 tueksi riitt\u00e4v\u00e4sti koulutusta ja h\u00e4nel-l\u00e4 on mahdollisuus k\u00e4yd\u00e4 reflektiivist\u00e4 pohdintaa ty\u00f6yhteis\u00f6ss\u00e4\u00e4n. Lis\u00e4ksi tarvitaan tahtoa ja herkkyytt\u00e4 kohdata erilaisuutta sek\u00e4 kyky\u00e4 pohtia omia arvoja ja kasvatusk\u00e4sityksi\u00e4. Oppimisen tulee tapahtua my\u00f6s ajattelun ja tunteiden tasolla.\nAsiasanat: Kasvatusyhteisty\u00f6, varhaiskasvatus, monikulttuurisuus, kulttuurisensitiivisyys, interkulttuurinen kompetenssi, reflektiivinen ty\u00f6ote", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2018-05-31T05:08:50Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-31T05:08:51Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "81", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Kasvatusyhteisty\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kulttuurisensitiivisyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "interkulttuurinen kompetenssi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "reflektiivinen ty\u00f6ote", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kohtaamisia ja kipupisteit\u00e4: Kasvatusyhteisty\u00f6 varhaiskasvatuksessa monikulttuuristen perheiden kanssa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805312924", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikulttuurisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kohtaaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58227
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:46Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4c7eecdd-7c62-479b-82db-6c36be2c14ae\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201805312924.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Luoma, Päivi Mättö, Taina Kohtaamisia ja kipupisteitä: Kasvatusyhteistyö varhaiskasvatuksessa monikulttuuristen perheiden kanssa Kasvatusyhteistyö kulttuurisensitiivisyys interkulttuurinen kompetenssi reflektiivinen työote Erityispedagogiikka Special Education 101 varhaiskasvatus monikulttuurisuus kohtaaminen
title Kohtaamisia ja kipupisteitä: Kasvatusyhteistyö varhaiskasvatuksessa monikulttuuristen perheiden kanssa
title_full Kohtaamisia ja kipupisteitä: Kasvatusyhteistyö varhaiskasvatuksessa monikulttuuristen perheiden kanssa
title_fullStr Kohtaamisia ja kipupisteitä: Kasvatusyhteistyö varhaiskasvatuksessa monikulttuuristen perheiden kanssa Kohtaamisia ja kipupisteitä: Kasvatusyhteistyö varhaiskasvatuksessa monikulttuuristen perheiden kanssa
title_full_unstemmed Kohtaamisia ja kipupisteitä: Kasvatusyhteistyö varhaiskasvatuksessa monikulttuuristen perheiden kanssa Kohtaamisia ja kipupisteitä: Kasvatusyhteistyö varhaiskasvatuksessa monikulttuuristen perheiden kanssa
title_short Kohtaamisia ja kipupisteitä: Kasvatusyhteistyö varhaiskasvatuksessa monikulttuuristen perheiden kanssa
title_sort kohtaamisia ja kipupisteitä kasvatusyhteistyö varhaiskasvatuksessa monikulttuuristen perheiden kanssa
title_txtP Kohtaamisia ja kipupisteitä: Kasvatusyhteistyö varhaiskasvatuksessa monikulttuuristen perheiden kanssa
topic Kasvatusyhteistyö kulttuurisensitiivisyys interkulttuurinen kompetenssi reflektiivinen työote Erityispedagogiikka Special Education 101 varhaiskasvatus monikulttuurisuus kohtaaminen
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Kasvatusyhteistyö Special Education interkulttuurinen kompetenssi kohtaaminen kulttuurisensitiivisyys monikulttuurisuus reflektiivinen työote varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58227 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805312924
work_keys_str_mv AT luomapäivi kohtaamisiajakipupisteitäkasvatusyhteistyövarhaiskasvatuksessamonikulttuuristenperhei