Nuorten vapaa-ajan lukeminen: matkalla arvoteksteistä kokonaislukemiseen

Lukeminen on pitkään käsitetty pääasiassa kirjallisuuden ja lehtien lukemisena. Kuitenkin lukemisen tavat, tekstimaailma sekä lukutaidolle asetetut vaatimukset ovat jatkuvassa muutoksessa. Nuorten sähköisten viestimien parissa käytetty aika on lisääntynyt koko 2000-luvun ajan, ja sosiaalista mediaa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kangas, Hanna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58219
_version_ 1826225756639854592
author Kangas, Hanna
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kangas, Hanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kangas, Hanna Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kangas, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Lukeminen on pitkään käsitetty pääasiassa kirjallisuuden ja lehtien lukemisena. Kuitenkin lukemisen tavat, tekstimaailma sekä lukutaidolle asetetut vaatimukset ovat jatkuvassa muutoksessa. Nuorten sähköisten viestimien parissa käytetty aika on lisääntynyt koko 2000-luvun ajan, ja sosiaalista mediaa käyttävät lähes kaikki nuoret. Sosiaalisessa mediassa kuten verkossakin luetaan ja tuotetaan paljon tekstejä. Kaunokirjallisuuden lukemisen vähentyessä arvellaan lukemiseen käytetyn kokonaisajan jopa kasvaneen, jos siihen otetaan mukaan näytöltä ja ruudulta tapahtuva lukeminen. Kuitenkin etenkin poikien vähentynyt kirjallisuuden lukeminen on syytä ottaa vakavasti, koska sillä voi olla jopa yhteiskunnallisia vaikutuksia. Tutkielman tarkoituksena on kyselyn avulla kartoittaa, millaisia ovat nuorten vapaa-ajan lukemisen sisällöt ja kuinka aktiivista lukeminen on. Tavoitteena on tutkia myös sitä, kuinka lukeminen jakaantuu perinteisten painotuotteiden ja sähköisen lukemisen kesken. Nuorten lukemisesta on olemassa paljon tutkimustietoa (mm. PISA-tutkimukset 2000-luvulla), joihin peilaten voidaan arvioida lukemisessa tapahtuneita muutoksia. Tutkimuksen aineisto koostuu maalaiskaupungin peruskoulun viimeistä luokkaa käyville oppilaille tehdyn kyselyn vastauksista. Tämän tutkimuksen perusteella voi todeta, että nuoret lukijat suosivat kaunokirjallisuutta edelleen painotuotteina, mutta tietokirjallisuuden ja sanomalehtien lukemisessa verkon merkitys kasvaa. Iltapäivälehtiä luetaan pääosin verkossa. Valtaosa nuorista ei ole valmis luopumaan painetuista kirjoista ja lehdistä kokonaan. Etenkin painetun kirjan arvostus on edelleen korkea siitä huolimatta, että varsinkin kirjallisuuden lukeminen on laskussa. Kirja on miellyttävä esine, ja pelkästään näytöltä tapahtuvaa lukemista pidetään rasittavana. Vaikka tutkimusaineiston nuorille on luettu paljon heidän lapsuudessaan, ei lukemisella näyttäisi olevan positiivista yhteyttä ainakaan tyttöjen lukemisaktiivisuuteen, poikien osalta asia vaatisi jatkoselvittelyä (vrt. tämän tutkimuksen pieni aineisto). Lukemiseen nuoria kannustavat parhaiten tekstit, joita he voivat itse valita. Tämän tutkimuksen mukaan tytöt ovat aktiivisempia sekä kirjallisuuden sekä lehtien lukijoita kuin pojat. Myös tyttöjen lukemisen lajiskaala on laveampi kuin poikien. Sosiaalista mediaa käyttävät lähes kaikki nuoret, ja käyttöaste on korkea sekä tytöillä sekä pojilla. Suosituimpia sovelluksia ovat ne, joiden kautta ollaan vuorovaikutuksessa ystävien kanssa (mm. Facebook ja Snapchat).
first_indexed 2019-08-19T08:21:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Karkulehto, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ahvenj\u00e4rvi, Kaisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kangas, Hanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-30T09:53:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-30T09:53:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58219", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lukeminen on pitk\u00e4\u00e4n k\u00e4sitetty p\u00e4\u00e4asiassa kirjallisuuden ja lehtien lukemisena. Kuitenkin lukemisen tavat, tekstimaailma sek\u00e4 lukutaidolle asetetut vaatimukset ovat jatkuvassa muutoksessa. Nuorten s\u00e4hk\u00f6isten viestimien parissa k\u00e4ytetty aika on lis\u00e4\u00e4ntynyt koko 2000-luvun ajan, ja sosiaalista mediaa k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t l\u00e4hes kaikki nuoret. Sosiaalisessa mediassa kuten verkossakin luetaan ja tuotetaan paljon tekstej\u00e4. Kaunokirjallisuuden lukemisen v\u00e4hentyess\u00e4 arvellaan lukemiseen k\u00e4ytetyn kokonaisajan jopa kasvaneen, jos siihen otetaan mukaan n\u00e4yt\u00f6lt\u00e4 ja ruudulta tapahtuva lukeminen. Kuitenkin etenkin poikien v\u00e4hentynyt kirjallisuuden lukeminen on syyt\u00e4 ottaa vakavasti, koska sill\u00e4 voi olla jopa yhteiskunnallisia vaikutuksia.\nTutkielman tarkoituksena on kyselyn avulla kartoittaa, millaisia ovat nuorten vapaa-ajan lukemisen sis\u00e4ll\u00f6t ja kuinka aktiivista lukeminen on. Tavoitteena on tutkia my\u00f6s sit\u00e4, kuinka lukeminen jakaantuu perinteisten painotuotteiden ja s\u00e4hk\u00f6isen lukemisen kesken. Nuorten lukemisesta on olemassa paljon tutkimustietoa (mm. PISA-tutkimukset 2000-luvulla), joihin peilaten voidaan arvioida lukemisessa tapahtuneita muutoksia. Tutkimuksen aineisto koostuu maalaiskaupungin peruskoulun viimeist\u00e4 luokkaa k\u00e4yville oppilaille tehdyn kyselyn vastauksista.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen perusteella voi todeta, ett\u00e4 nuoret lukijat suosivat kaunokirjallisuutta edelleen painotuotteina, mutta tietokirjallisuuden ja sanomalehtien lukemisessa verkon merkitys kasvaa. Iltap\u00e4iv\u00e4lehti\u00e4 luetaan p\u00e4\u00e4osin verkossa. Valtaosa nuorista ei ole valmis luopumaan painetuista kirjoista ja lehdist\u00e4 kokonaan. Etenkin painetun kirjan arvostus on edelleen korkea siit\u00e4 huolimatta, ett\u00e4 varsinkin kirjallisuuden lukeminen on laskussa. Kirja on miellytt\u00e4v\u00e4 esine, ja pelk\u00e4st\u00e4\u00e4n n\u00e4yt\u00f6lt\u00e4 tapahtuvaa lukemista pidet\u00e4\u00e4n rasittavana. Vaikka tutkimusaineiston nuorille on luettu paljon heid\u00e4n lapsuudessaan, ei lukemisella n\u00e4ytt\u00e4isi olevan positiivista yhteytt\u00e4 ainakaan tytt\u00f6jen lukemisaktiivisuuteen, poikien osalta asia vaatisi jatkoselvittely\u00e4 (vrt. t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen pieni aineisto). Lukemiseen nuoria kannustavat parhaiten tekstit, joita he voivat itse valita.\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen mukaan tyt\u00f6t ovat aktiivisempia sek\u00e4 kirjallisuuden sek\u00e4 lehtien lukijoita kuin pojat. My\u00f6s tytt\u00f6jen lukemisen lajiskaala on laveampi kuin poikien. Sosiaalista mediaa k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t l\u00e4hes kaikki nuoret, ja k\u00e4ytt\u00f6aste on korkea sek\u00e4 tyt\u00f6ill\u00e4 sek\u00e4 pojilla. Suosituimpia sovelluksia ovat ne, joiden kautta ollaan vuorovaikutuksessa yst\u00e4vien kanssa (mm. Facebook ja Snapchat).", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2018-05-30T09:53:14Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-30T09:53:14Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "71", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nuorten lukeminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "painetut ja s\u00e4hk\u00f6iset tekstit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Nuorten vapaa-ajan lukeminen: matkalla arvoteksteist\u00e4 kokonaislukemiseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805302894", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kirjallisuus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Literature", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "304", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen media", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen (toiminta)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutottumukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen (toiminta)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukuharrastus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58219
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:55Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1bd88eae-c55b-47cb-af95-2540864df5fe\/download","text":"URN_NBN_fi_jyu-201805302894.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kangas, Hanna Nuorten vapaa-ajan lukeminen: matkalla arvoteksteistä kokonaislukemiseen nuorten lukeminen painetut ja sähköiset tekstit Kirjallisuus Literature 304 sosiaalinen media lukeminen (toiminta) nuoret lukutottumukset lukuharrastus
title Nuorten vapaa-ajan lukeminen: matkalla arvoteksteistä kokonaislukemiseen
title_full Nuorten vapaa-ajan lukeminen: matkalla arvoteksteistä kokonaislukemiseen
title_fullStr Nuorten vapaa-ajan lukeminen: matkalla arvoteksteistä kokonaislukemiseen Nuorten vapaa-ajan lukeminen: matkalla arvoteksteistä kokonaislukemiseen
title_full_unstemmed Nuorten vapaa-ajan lukeminen: matkalla arvoteksteistä kokonaislukemiseen Nuorten vapaa-ajan lukeminen: matkalla arvoteksteistä kokonaislukemiseen
title_short Nuorten vapaa-ajan lukeminen: matkalla arvoteksteistä kokonaislukemiseen
title_sort nuorten vapaa ajan lukeminen matkalla arvoteksteistä kokonaislukemiseen
title_txtP Nuorten vapaa-ajan lukeminen: matkalla arvoteksteistä kokonaislukemiseen
topic nuorten lukeminen painetut ja sähköiset tekstit Kirjallisuus Literature 304 sosiaalinen media lukeminen (toiminta) nuoret lukutottumukset lukuharrastus
topic_facet 304 Kirjallisuus Literature lukeminen (toiminta) lukuharrastus lukutottumukset nuoret nuorten lukeminen painetut ja sähköiset tekstit sosiaalinen media
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58219 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805302894
work_keys_str_mv AT kangashanna nuortenvapaaajanlukeminenmatkallaarvoteksteistäkokonaislukemiseen