Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package

Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden välisten rajojen rikkomiseen sekä monipuolisiin opetusmetodeihin, mikä tarjoa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tolvanen, Nina
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58210
Description
Summary:Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden välisten rajojen rikkomiseen sekä monipuolisiin opetusmetodeihin, mikä tarjoaa paljon mielenkiintoisia mahdollisuuksia kieltenopettamiseen. Tässä materiaalipaketissa englantia opetetaan yhdessä kuvaamataiteen kanssa muun muassa yhteisopettajuuden keinoin. Työ koostuu teoriaosasta, jossa käydään läpi uuden OPS:in keskeisin sisältö tavoitteineen ja sitä tukevat opetusmenetelmät, sekä oppimateriaalista, joka koostuu seitsemästä työn teoriaosan mukaisesta tehtäväkokonaisuudesta. Teoriapohjaksi valikoituivat Content and language integrated learning, toiminnallisuus (learning by doing), tehtäväpohjainen kielenoppiminen ja -opetus (task-based language learning and teaching) sekä yhteisopettajuus (co-teaching), jotka sopivat erittäin hyvin yhteen OPS:in käsitykseen oppijasta aktiivisena toimijana rakentamassa tietoa vuorovaikutuksessa muiden kanssa. Uusi OPS velvoittaa vähintään yhteen monialaiseen oppimiskokonaisuuteen lukuvuodessa ja tämä materiaalipaketti on tarkoitettu muokattavaksi inspiraation sytyttäjäksi opettajille, jotka näitä kokonaisuuksia suunnittelevat. Tehtäväkokonaisuuksissa on hyödynnetty kaikkia laaja-alaisia kompetensseja sekä mahdollisimman monipuolisia menetelmiä niin englannin kuin kuvataiteenkin osalta. Kaikki tehtävät sisältävät runsaasti keskustelua.