Elektronisen musiikin tekijöiden käsityksiä omasta tekijyydestään

Tässä tutkielmassa tarkasteltiin elektronisen musiikin tekijyyttä tekijöiden omasta näkökulmasta. Elektronisen musiikin tekijyys suhteutettiin länsimaiseen taide- ja populaarimusiikin tekijyyteen. Perinteisen tekijyyskäsityksen mukaan tekijä on taideteoksen alkuperäinen ja itsenäinen luova aikaansaa...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kopo, Sakari
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58209
_version_ 1828193212617981952
author Kopo, Sakari
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kopo, Sakari Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kopo, Sakari Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kopo, Sakari
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa tarkasteltiin elektronisen musiikin tekijyyttä tekijöiden omasta näkökulmasta. Elektronisen musiikin tekijyys suhteutettiin länsimaiseen taide- ja populaarimusiikin tekijyyteen. Perinteisen tekijyyskäsityksen mukaan tekijä on taideteoksen alkuperäinen ja itsenäinen luova aikaansaaja. Tekijä on yksi henkilö ja vastuussa teoksesta. Myöhemmin tekijyyskäsite on pirstaloitunut kollektiiviseksi tekijyydeksi, jossa tekijöitä voi olla monia. Tekijä ja samalla tekijyyden käsite hälvenee, kun tekijä alkaa peitellä omaa tekijyyttään, eikä yleisölle ole aina varmaa, kuka on teoksen takana. Elektronisen musiikin tekijöiden omat käsitykset tekijyydestään kuvaavat elektronisen musiikin tekijyyttä suoraan, joten tutkielman tutkimus perustuu tekijöiden haastattelemiseen. Aineisto hankittiin haastattelemalla kolmea suomalaista elektronisen musiikin tekijää, joista yksi toimii soolona ja kaksi muodostavat duon. Haastattelut olivat teemahaastatteluja, jotka analysoitiin fenomenografisen tutkimusstrategian analyysitavan mukaisesti koodaamalla litteroitu haastatteluaineisto ja muodostamalla koodeista laajempia teemoja. Tutkimus osoitti, että haastattelemani elektronisen musiikin tekijät tavoittelevat tekijyyden piilottelua ja heidän musiikin tekeminen on taidelähtöistä. Tekijät eivät tee musiikkia yhteistyössä muiden musiikin tekijöiden kanssa, mutta saattavat tehdä toisten artistien kappaleista remixejä, jolloin sekä tekijä kenen teosta versioidaan, että versioiva tekijä saavat uuteen teokseen nimensä. Tällainen uudelleenversioiminen on elektronisen musiikin yhteisöllistä tekijyyttä. Tekijät käyttävät äänilähteinä elektronisia tietokoneohjelmia, elektronisia instrumentteja sekä miksereiden ja vahvistimien käytöstä kuuluvia häiriöääniä. Äänimateriaali ei sisällä ihmiselle tuttuja perinteisiä akustisten soittimien ääniä, eikä ihmisääntä, jolloin musiikki etääntyy inhimillisyydestä. Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että haastattelemani elektronisen musiikin tekijät pyrkivät piilotettuun tekijyyteen ja samalla tekevät musiikkia taidelähtöisesti. Aineistoni musiikin tekijät edustavat kokeellisen elektronisen musiikin genreä
first_indexed 2019-08-19T08:21:16Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rautio, Riitta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kopo, Sakari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-29T09:19:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-29T09:19:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58209", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tarkasteltiin elektronisen musiikin tekijyytt\u00e4 tekij\u00f6iden omasta n\u00e4k\u00f6kulmasta. Elektronisen musiikin tekijyys suhteutettiin l\u00e4nsimaiseen taide- ja populaarimusiikin tekijyyteen. Perinteisen tekijyysk\u00e4sityksen mukaan tekij\u00e4 on taideteoksen alkuper\u00e4inen ja itsen\u00e4inen luova aikaansaaja. Tekij\u00e4 on yksi henkil\u00f6 ja vastuussa teoksesta. My\u00f6hemmin tekijyysk\u00e4site on pirstaloitunut kollektiiviseksi tekijyydeksi, jossa tekij\u00f6it\u00e4 voi olla monia. Tekij\u00e4 ja samalla tekijyyden k\u00e4site h\u00e4lvenee, kun tekij\u00e4 alkaa peitell\u00e4 omaa tekijyytt\u00e4\u00e4n, eik\u00e4 yleis\u00f6lle ole aina varmaa, kuka on teoksen takana. Elektronisen musiikin tekij\u00f6iden omat k\u00e4sitykset tekijyydest\u00e4\u00e4n kuvaavat elektronisen musiikin tekijyytt\u00e4 suoraan, joten tutkielman tutkimus perustuu tekij\u00f6iden haastattelemiseen.\n\nAineisto hankittiin haastattelemalla kolmea suomalaista elektronisen musiikin tekij\u00e4\u00e4, joista yksi toimii soolona ja kaksi muodostavat duon. Haastattelut olivat teemahaastatteluja, jotka analysoitiin fenomenografisen tutkimusstrategian analyysitavan mukaisesti koodaamalla litteroitu haastatteluaineisto ja muodostamalla koodeista laajempia teemoja. Tutkimus osoitti, ett\u00e4 haastattelemani elektronisen musiikin tekij\u00e4t tavoittelevat tekijyyden piilottelua ja heid\u00e4n musiikin tekeminen on taidel\u00e4ht\u00f6ist\u00e4. Tekij\u00e4t eiv\u00e4t tee musiikkia yhteisty\u00f6ss\u00e4 muiden musiikin tekij\u00f6iden kanssa, mutta saattavat tehd\u00e4 toisten artistien kappaleista remixej\u00e4, jolloin sek\u00e4 tekij\u00e4 kenen teosta versioidaan, ett\u00e4 versioiva tekij\u00e4 saavat uuteen teokseen nimens\u00e4. T\u00e4llainen uudelleenversioiminen on elektronisen musiikin yhteis\u00f6llist\u00e4 tekijyytt\u00e4. Tekij\u00e4t k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t \u00e4\u00e4nil\u00e4htein\u00e4 elektronisia tietokoneohjelmia, elektronisia instrumentteja sek\u00e4 miksereiden ja vahvistimien k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 kuuluvia h\u00e4iri\u00f6\u00e4\u00e4ni\u00e4. \u00c4\u00e4nimateriaali ei sis\u00e4ll\u00e4 ihmiselle tuttuja perinteisi\u00e4 akustisten soittimien \u00e4\u00e4ni\u00e4, eik\u00e4 ihmis\u00e4\u00e4nt\u00e4, jolloin musiikki et\u00e4\u00e4ntyy inhimillisyydest\u00e4.\n\nTutkimuksen perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 haastattelemani elektronisen musiikin tekij\u00e4t pyrkiv\u00e4t piilotettuun tekijyyteen ja samalla tekev\u00e4t musiikkia taidel\u00e4ht\u00f6isesti. Aineistoni musiikin tekij\u00e4t edustavat kokeellisen elektronisen musiikin genre\u00e4", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2018-05-29T09:19:59Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-29T09:19:59Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "37", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tekij\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "elektroninen musiikki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fenomenografinen analyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Elektronisen musiikin tekij\u00f6iden k\u00e4sityksi\u00e4 omasta tekijyydest\u00e4\u00e4n", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805292884", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkitiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musicology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3051", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tekijyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58209
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:20Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/61458e26-0008-4627-8f13-e5fb604ae231\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201805292884.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kopo, Sakari Elektronisen musiikin tekijöiden käsityksiä omasta tekijyydestään tekijä elektroninen musiikki fenomenografinen analyysi Musiikkitiede Musicology 3051 tekijyys
title Elektronisen musiikin tekijöiden käsityksiä omasta tekijyydestään
title_full Elektronisen musiikin tekijöiden käsityksiä omasta tekijyydestään
title_fullStr Elektronisen musiikin tekijöiden käsityksiä omasta tekijyydestään Elektronisen musiikin tekijöiden käsityksiä omasta tekijyydestään
title_full_unstemmed Elektronisen musiikin tekijöiden käsityksiä omasta tekijyydestään Elektronisen musiikin tekijöiden käsityksiä omasta tekijyydestään
title_short Elektronisen musiikin tekijöiden käsityksiä omasta tekijyydestään
title_sort elektronisen musiikin tekijöiden käsityksiä omasta tekijyydestään
title_txtP Elektronisen musiikin tekijöiden käsityksiä omasta tekijyydestään
topic tekijä elektroninen musiikki fenomenografinen analyysi Musiikkitiede Musicology 3051 tekijyys
topic_facet 3051 Musicology Musiikkitiede elektroninen musiikki fenomenografinen analyysi tekijyys tekijä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58209 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805292884
work_keys_str_mv AT koposakari elektronisenmusiikintekijöidenkäsityksiäomastatekijyydestään