Sprachliche Identitäten der Deutsch- und Schwedischstudentinnen

Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia kieli-identiteettejä saksan- ja ruotsinopiskelijoilla on liittyen heidän opiskelemiinsa kieliin ja miten näitä identiteettejä muodostetaan vuorovaikutuksessa. Työssä tarkastellaan yliopisto-opiskelijoiden käsityksiä omasta kielitaidosta ja itsestä...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ikonen, Kaisa
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:deu
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58208
_version_ 1826225771175215104
author Ikonen, Kaisa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ikonen, Kaisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ikonen, Kaisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ikonen, Kaisa
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, millaisia kieli-identiteettejä saksan- ja ruotsinopiskelijoilla on liittyen heidän opiskelemiinsa kieliin ja miten näitä identiteettejä muodostetaan vuorovaikutuksessa. Työssä tarkastellaan yliopisto-opiskelijoiden käsityksiä omasta kielitaidosta ja itsestään kielenkäyttäjinä, heidän tunteitaan opiskeltua kieltä ja sen käyttöä kohtaan sekä heidän kaksi- ja monikielisyyttään. Opiskelijoiden kieli-identiteetti voi olla merkittävä resurssi tulevaisuuden työelämässä. Erityisesti tulevat kieltenopettajat tarvitsevat vahvaa kieli-identiteettiä työssään kielen ja kulttuurin välittäjinä ja oppilaita kielten opiskeluun motivoidessaan (Kautonen 2014, 8), mutta myös kieliasiantuntijat voivat työssään välittää kieli- ja kulttuuriosaamistaan eteenpäin ja vahva kieli-identiteetti voi tukea heidän ammatillista identiteettiään. Työn tutkimuskysymykset ovat: 1) Millaisia kieli-identiteettejä opiskelijoilla on liittyen heidän opiskelemiinsa kieliin ja miten he ilmaisevat näitä identiteettejä haastattelussa? 2) Mistä resursseista (esimerkiksi opiskelu, kokemukset kohdemaassa, kielitaidon parantuminen) kieli-identiteetit koostuvat? 3) Millaisia vaatimuksia, tunteita ja käsityksiä kieli-identiteetin eri osa-alueisiin liitetään? Tutkimuksen aineisto koostuu kahdesta fokusryhmähaastattelusta, joihin osallistui yhteensä kuusi opiskelijaa. Analyysissä sovellettiin laadullista, teoriasidonnaista sisällönanalyysia ja tämän lisäksi osaa esimerkeistä tarkasteltiin tarkemmin kielellisen analyysin keinoin. Tutkimuksen tavoitteena ei ole tuottaa yleistettäviä tuloksia, vaan kuvata tutkittavaa ilmiötä kontekstissaan. Lähtökohtana on, että identiteettiä tuotetaan ja se tulee näkyväksi vuorovaikutuksessa kielen avulla. Näin ollen identiteettiä voidaan tutkia tarkastelemalla, kuinka opiskelijat muodostavat identiteettiään haastattelussa. Työssä hyödynnetään erilaisia identiteettikäsityksiä tarkasteltaessa identiteetin pysyvyyttä ja yhtenäisyyttä sekä toisaalta muuttuvaa ja moninaista luonnetta. Opiskelijat muodostivat haastattelussa moninaisia kieli-identiteettejä. Kieli-identiteetin vahvuus vaihteli sen eri osa-alueiden välillä. Kaikki informantit kuvasivat jotakin kielitaidon osa-aluetta vahvuutenaan ja uskoivat pärjäävänsä kielitaidollaan myös työelämässä. Kielenkäyttämiseen ja erityisesti puhumiseen liitettiin vaihtelevia tunteita (mm. pelko, vaikeus ja rohkeus). Informanttien mukaan opiskelu ja oleskelu kohdemaassa olivat tukeneet heidän kieli-identiteettiään. Opiskelijoiden käsitykset kaksi- ja monikielisyydestä olivat osittain hyvin perinteisiä. Kaikki informantit identifioivat itsensä yksikieliseksi ja tätä identiteettiä kuvattiin pysyvänä ja voimakkaana. Osa informanteista koki itsensä myös kaksi- tai monikieliseksi ja tämä identiteetti näyttäytyi keskusteluissa ennen kaikkea tilanteisena.
first_indexed 2024-09-11T08:52:19Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Dlaske, Kati", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Palviainen, \u00c5sa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ikonen, Kaisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-29T09:17:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-29T09:17:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58208", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia kieli-identiteettej\u00e4 saksan- ja ruotsinopiskelijoilla on liittyen heid\u00e4n opiskelemiinsa kieliin ja miten n\u00e4it\u00e4 identiteettej\u00e4 muodostetaan vuorovaikutuksessa. Ty\u00f6ss\u00e4 tarkastellaan yliopisto-opiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 omasta kielitaidosta ja itsest\u00e4\u00e4n kielenk\u00e4ytt\u00e4jin\u00e4, heid\u00e4n tunteitaan opiskeltua kielt\u00e4 ja sen k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 kohtaan sek\u00e4 heid\u00e4n kaksi- ja monikielisyytt\u00e4\u00e4n.\nOpiskelijoiden kieli-identiteetti voi olla merkitt\u00e4v\u00e4 resurssi tulevaisuuden ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4. Erityisesti tulevat kieltenopettajat tarvitsevat vahvaa kieli-identiteetti\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n kielen ja kulttuurin v\u00e4litt\u00e4jin\u00e4 ja oppilaita kielten opiskeluun motivoidessaan (Kautonen 2014, 8), mutta my\u00f6s kieliasiantuntijat voivat ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n v\u00e4litt\u00e4\u00e4 kieli- ja kulttuuriosaamistaan eteenp\u00e4in ja vahva kieli-identiteetti voi tukea heid\u00e4n ammatillista identiteetti\u00e4\u00e4n.\nTy\u00f6n tutkimuskysymykset ovat: 1) Millaisia kieli-identiteettej\u00e4 opiskelijoilla on liittyen heid\u00e4n opiskelemiinsa kieliin ja miten he ilmaisevat n\u00e4it\u00e4 identiteettej\u00e4 haastattelussa? 2) Mist\u00e4 resursseista (esimerkiksi opiskelu, kokemukset kohdemaassa, kielitaidon parantuminen) kieli-identiteetit koostuvat? 3) Millaisia vaatimuksia, tunteita ja k\u00e4sityksi\u00e4 kieli-identiteetin eri osa-alueisiin liitet\u00e4\u00e4n?\nTutkimuksen aineisto koostuu kahdesta fokusryhm\u00e4haastattelusta, joihin osallistui yhteens\u00e4 kuusi opiskelijaa. Analyysiss\u00e4 sovellettiin laadullista, teoriasidonnaista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia ja t\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi osaa esimerkeist\u00e4 tarkasteltiin tarkemmin kielellisen analyysin keinoin.\nTutkimuksen tavoitteena ei ole tuottaa yleistett\u00e4vi\u00e4 tuloksia, vaan kuvata tutkittavaa ilmi\u00f6t\u00e4 kontekstissaan. L\u00e4ht\u00f6kohtana on, ett\u00e4 identiteetti\u00e4 tuotetaan ja se tulee n\u00e4kyv\u00e4ksi vuorovaikutuksessa kielen avulla. N\u00e4in ollen identiteetti\u00e4 voidaan tutkia tarkastelemalla, kuinka opiskelijat muodostavat identiteetti\u00e4\u00e4n haastattelussa. Ty\u00f6ss\u00e4 hy\u00f6dynnet\u00e4\u00e4n erilaisia identiteettik\u00e4sityksi\u00e4 tarkasteltaessa identiteetin pysyvyytt\u00e4 ja yhten\u00e4isyytt\u00e4 sek\u00e4 toisaalta muuttuvaa ja moninaista luonnetta.\nOpiskelijat muodostivat haastattelussa moninaisia kieli-identiteettej\u00e4. Kieli-identiteetin vahvuus vaihteli sen eri osa-alueiden v\u00e4lill\u00e4. Kaikki informantit kuvasivat jotakin kielitaidon osa-aluetta vahvuutenaan ja uskoivat p\u00e4rj\u00e4\u00e4v\u00e4ns\u00e4 kielitaidollaan my\u00f6s ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4. Kielenk\u00e4ytt\u00e4miseen ja erityisesti puhumiseen liitettiin vaihtelevia tunteita (mm. pelko, vaikeus ja rohkeus). Informanttien mukaan opiskelu ja oleskelu kohdemaassa olivat tukeneet heid\u00e4n kieli-identiteetti\u00e4\u00e4n. Opiskelijoiden k\u00e4sitykset kaksi- ja monikielisyydest\u00e4 olivat osittain hyvin perinteisi\u00e4. Kaikki informantit identifioivat itsens\u00e4 yksikieliseksi ja t\u00e4t\u00e4 identiteetti\u00e4 kuvattiin pysyv\u00e4n\u00e4 ja voimakkaana. Osa informanteista koki itsens\u00e4 my\u00f6s kaksi- tai monikieliseksi ja t\u00e4m\u00e4 identiteetti n\u00e4ytt\u00e4ytyi keskusteluissa ennen kaikkea tilanteisena.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2018-05-29T09:17:48Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-29T09:17:48Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "95", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Identit\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sprachliche Identit\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Sprachstudium", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Zweisprachigkeit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Mehrsprachigkeit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Inhaltsanalyse", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Fokusgruppeninterview", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sprachliche Identit\u00e4ten der Deutsch- und Schwedischstudentinnen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805292883", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "308", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kaksikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielellinen identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58208
language deu
last_indexed 2025-02-18T10:56:47Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/35f3c622-a46c-4b51-bcf6-b026185b4939\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201805292883.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ikonen, Kaisa Sprachliche Identitäten der Deutsch- und Schwedischstudentinnen Identität sprachliche Identität Sprachstudium Zweisprachigkeit Mehrsprachigkeit Inhaltsanalyse Fokusgruppeninterview Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 monikielisyys kaksikielisyys kielellinen identiteetti identiteetti
title Sprachliche Identitäten der Deutsch- und Schwedischstudentinnen
title_full Sprachliche Identitäten der Deutsch- und Schwedischstudentinnen
title_fullStr Sprachliche Identitäten der Deutsch- und Schwedischstudentinnen Sprachliche Identitäten der Deutsch- und Schwedischstudentinnen
title_full_unstemmed Sprachliche Identitäten der Deutsch- und Schwedischstudentinnen Sprachliche Identitäten der Deutsch- und Schwedischstudentinnen
title_short Sprachliche Identitäten der Deutsch- und Schwedischstudentinnen
title_sort sprachliche identitäten der deutsch und schwedischstudentinnen
title_txtP Sprachliche Identitäten der Deutsch- und Schwedischstudentinnen
topic Identität sprachliche Identität Sprachstudium Zweisprachigkeit Mehrsprachigkeit Inhaltsanalyse Fokusgruppeninterview Saksan kieli ja kulttuuri German Language and Culture 308 monikielisyys kaksikielisyys kielellinen identiteetti identiteetti
topic_facet 308 Fokusgruppeninterview German Language and Culture Identität Inhaltsanalyse Mehrsprachigkeit Saksan kieli ja kulttuuri Sprachstudium Zweisprachigkeit identiteetti kaksikielisyys kielellinen identiteetti monikielisyys sprachliche Identität
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58208 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805292883
work_keys_str_mv AT ikonenkaisa sprachlicheidentitätenderdeutschundschwedischstudentinnen