Lapset tablettitietokoneiden käyttäjinä esiopetuksessa

Varhaiskasvatus ja esiopetus ovat pyrkineet vahvistamaan teknologiakasvatuksen asemaa opetuksessa yhteiskuntamme digitalisoitumisen myötä. Tablettitietokone on yksi keskeinen opetusväline, joka soveltuu helppokäyttöisyytensä ja liikuteltavuutensa myötä monipuoliseen esiopetustoimintaan. Tutkimukseni...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vuorela, Liisa
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58205
_version_ 1826225700749705216
author Vuorela, Liisa
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Vuorela, Liisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Vuorela, Liisa Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Vuorela, Liisa
datasource_str_mv jyx
description Varhaiskasvatus ja esiopetus ovat pyrkineet vahvistamaan teknologiakasvatuksen asemaa opetuksessa yhteiskuntamme digitalisoitumisen myötä. Tablettitietokone on yksi keskeinen opetusväline, joka soveltuu helppokäyttöisyytensä ja liikuteltavuutensa myötä monipuoliseen esiopetustoimintaan. Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, kuinka tabletit ovat osana esiopetuksen arkea lasten näkökulmasta. Tutkin sitä, millä tavoin lapset käyttävät tabletteja esiopetuksen aikana sekä mitkä tekijät mahdollistavat ja rajoittavat tablettitoimintaa. Lisäksi kartoitin lasten teknologisen toimijuuden muodostumista tabletin käytössä. Tutkimukseni oli laadullinen tapaustutkimus, jossa oli etnografisen tutkimusotteen piirteitä. Keräsin aineistoni keväällä 2015 havainnoimalla 26 lasta kahdessa esiopetusryhmässä yhteensä kymmenen päivän ajan sekä haastattelemalla 18 lasta tablettitoiminnasta. Toteutin haastattelut puolistrukturoituina pari- ja yksilöhaastatteluina. Analysoin tutkimusaineiston sisällönanalyysiä käyttäen. Lapset hahmottivat esiopetuksen tablettitoiminnan pääasiassa pelaamiseksi, jota täydensi muu tablettitoiminta. Pelaamisessa pidettiin merkityksellisenä yhteistoiminnallisuutta ja vuorottelua. Toimintaa mahdollistivat ja toisaalta rajoittivat käytettävissä olevat laitteet ja esiopetuksen toimintakulttuuri, kuten myös päiväkodin kasvattajien sekä lasten valta ja toiminta. Lapsilla oli erilaisia rooleja tablettitoiminnassa ja he kokivat olevansa taitavia tabletin käyttäjiä. Vaikka suurin osa lapsista koki esiopetuksen tablettitoiminnan innostavaksi ja motivoivaksi, tulisi esiopetuksen tablettitoiminnassa vahvistaa lasten osallisuutta ja luovuutta tukevia aktiviteetteja.
first_indexed 2019-08-19T08:21:21Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Koivula, Merja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vuorela, Liisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-29T09:14:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-29T09:14:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58205", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Varhaiskasvatus ja esiopetus ovat pyrkineet vahvistamaan teknologiakasvatuksen asemaa opetuksessa yhteiskuntamme digitalisoitumisen my\u00f6t\u00e4. Tablettitietokone on yksi keskeinen opetusv\u00e4line, joka soveltuu helppok\u00e4ytt\u00f6isyytens\u00e4 ja liikuteltavuutensa my\u00f6t\u00e4 monipuoliseen esiopetustoimintaan. Tutkimukseni tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka tabletit ovat osana esiopetuksen arkea lasten n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkin sit\u00e4, mill\u00e4 tavoin lapset k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t tabletteja esiopetuksen aikana sek\u00e4 mitk\u00e4 tekij\u00e4t mahdollistavat ja rajoittavat tablettitoimintaa. Lis\u00e4ksi kartoitin lasten teknologisen toimijuuden muodostumista tabletin k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4. Tutkimukseni oli laadullinen tapaustutkimus, jossa oli etnografisen tutkimusotteen piirteit\u00e4. Ker\u00e4sin aineistoni kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2015 havainnoimalla 26 lasta kahdessa esiopetusryhm\u00e4ss\u00e4 yhteens\u00e4 kymmenen p\u00e4iv\u00e4n ajan sek\u00e4 haastattelemalla 18 lasta tablettitoiminnasta. Toteutin haastattelut puolistrukturoituina pari- ja yksil\u00f6haastatteluina. Analysoin tutkimusaineiston sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en. Lapset hahmottivat esiopetuksen tablettitoiminnan p\u00e4\u00e4asiassa pelaamiseksi, jota t\u00e4ydensi muu tablettitoiminta. Pelaamisessa pidettiin merkityksellisen\u00e4 yhteistoiminnallisuutta ja vuorottelua. Toimintaa mahdollistivat ja toisaalta rajoittivat k\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4 olevat laitteet ja esiopetuksen toimintakulttuuri, kuten my\u00f6s p\u00e4iv\u00e4kodin kasvattajien sek\u00e4 lasten valta ja toiminta. Lapsilla oli erilaisia rooleja tablettitoiminnassa ja he kokivat olevansa taitavia tabletin k\u00e4ytt\u00e4ji\u00e4. Vaikka suurin osa lapsista koki esiopetuksen tablettitoiminnan innostavaksi ja motivoivaksi, tulisi esiopetuksen tablettitoiminnassa vahvistaa lasten osallisuutta ja luovuutta tukevia aktiviteetteja.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2018-05-29T09:14:41Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-29T09:14:41Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "105", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lapsen n\u00e4k\u00f6kulma", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lapset tablettitietokoneiden k\u00e4ytt\u00e4jin\u00e4 esiopetuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805292876", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "iPad", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esiopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tabletit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58205
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:54Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4a4c7578-3a15-460e-8f57-d860f41302b2\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201805292876.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vuorela, Liisa Lapset tablettitietokoneiden käyttäjinä esiopetuksessa lapsen näkökulma Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus lapset (ikäryhmät) iPad esiopetus tabletit
title Lapset tablettitietokoneiden käyttäjinä esiopetuksessa
title_full Lapset tablettitietokoneiden käyttäjinä esiopetuksessa
title_fullStr Lapset tablettitietokoneiden käyttäjinä esiopetuksessa Lapset tablettitietokoneiden käyttäjinä esiopetuksessa
title_full_unstemmed Lapset tablettitietokoneiden käyttäjinä esiopetuksessa Lapset tablettitietokoneiden käyttäjinä esiopetuksessa
title_short Lapset tablettitietokoneiden käyttäjinä esiopetuksessa
title_sort lapset tablettitietokoneiden käyttäjinä esiopetuksessa
title_txtP Lapset tablettitietokoneiden käyttäjinä esiopetuksessa
topic lapsen näkökulma Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus lapset (ikäryhmät) iPad esiopetus tabletit
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus esiopetus iPad lapsen näkökulma lapset (ikäryhmät) tabletit varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58205 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805292876
work_keys_str_mv AT vuorelaliisa lapsettablettitietokoneidenkäyttäjinäesiopetuksessa