Minimax ja alfa-beta-karsinta

Vuoropohjaisia pelejä pelaavien ohjelmien pitää pystyä suunnittelemaan siirtonsa. Tutkielmassa perehdytään minmax-alrogitmin ja alfa-beta-karsinnan toimintaan, perehtymällä niistä tuotettuun kirjallisuuteen. Tutkielmassa on tarkoitus selvittää, ovatko minimax- ja alfa-beta-algoritmit tehokkaita vuor...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Karhunen, Jaakko
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58204
Description
Summary:Vuoropohjaisia pelejä pelaavien ohjelmien pitää pystyä suunnittelemaan siirtonsa. Tutkielmassa perehdytään minmax-alrogitmin ja alfa-beta-karsinnan toimintaan, perehtymällä niistä tuotettuun kirjallisuuteen. Tutkielmassa on tarkoitus selvittää, ovatko minimax- ja alfa-beta-algoritmit tehokkaita vuoropohjaisten pelien tekoälyn päätöksenteossa. Niiden toimintaan ja rakenteeseen perehdytään shakkia esimerkkinä käyttäen. Algoritmit ovat toimivia tarkoituksessaan, ja niiden avulla tekoäly pystyy suunnittelemaan siirtonsa hyvin. Programs playing turn-based games need to be able to plan their moves. This study will examine minimax- and alpha-beta-algorithms by reading up on the literature written about them. The study's purpose is to investigate, are minimax and alpha-beta-algorithms efficient in the decision making of turn-based games artificial intelligence. Their functions and structure is examined by using chess as an example. The algorithms are functional for this purpose, and with their help the ai can plan its moves well.