Teaching and testing vocabulary in Finnish upper secondary school: teacher practices

Sanaston hallinta on perustavanlaatuinen osa kielitaitoa, ja se edeltää ja ennakoi osaamista kaikilla kielitaidon osa-alueilla (esim. kirjoittaminen, puhuminen, lukeminen ja kuunteleminen). Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia sitä, mitä sanan osaamisen osa-alueita (esim. ääntäminen, kirjoitusa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kekki, Jarkko
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58199
_version_ 1826225717150482432
author Kekki, Jarkko
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kekki, Jarkko Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kekki, Jarkko Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kekki, Jarkko
datasource_str_mv jyx
description Sanaston hallinta on perustavanlaatuinen osa kielitaitoa, ja se edeltää ja ennakoi osaamista kaikilla kielitaidon osa-alueilla (esim. kirjoittaminen, puhuminen, lukeminen ja kuunteleminen). Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia sitä, mitä sanan osaamisen osa-alueita (esim. ääntäminen, kirjoitusasu, kollokaatiot) lukion englanninopettajat arvostavat, mitä he testaavat sanakokeissa, ja mistä syistä opettajat pitävät sanakokeita. Koska näitä asioita ei juuri ole tutkittu Suomessa, tutkimuksen tarkoituksena on tuoda uutta tietoa asiasta ja ennen kaikkea toimia suunnanantajana jatkotutkimukselle. Tutkielmaa varten haastateltiin yhdeksää lukion 1. vuosikurssilla opettavaa englanninopettajaa. Opettajilta kysyttiin haastatteluissa heidän käsityksistään ja toimintatavoistaan sanaston ja sanakokeiden suhteen. Aineisto analysoitiin käyttämällä ainestolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksen tulokset osoittavat sen, että ylioppilaskirjoitukset hallitsevat lukio-opetusta ensimmäisistä kursseista lähtien, ja opettajien valitsemat metodit ja sisällöt ovat sellaisia, että ne harjoittaisivat mahdollisimman hyvin kirjoituksia varten. Toisaalta opettajilla on hyvin erilaisia tapoja opettaa sanastoa, ja sanakokeiden muoto vaihtelee suuresti opettajasta toiseen, sikäli mikäli opettaja niitä pitää. Tuloksista ilmenee myös, että opettajat pitävät sanaston laajuutta tärkeämpänä kuin sanaston syvyyttä tai sanastojen välisiä verkostoja. Lisäksi kiteytynyt kieli (formulaic language) on opettajille vieras käsitteenä, sekä osittain myös ilmiönä. Sen painoarvo opetuksessa ja testauksessa on erittäin vähäinen lukion ensimmäisellä vuosikurssilla.
first_indexed 2024-09-11T08:49:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kekki, Jarkko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-29T08:52:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-29T08:52:11Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58199", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sanaston hallinta on perustavanlaatuinen osa kielitaitoa, ja se edelt\u00e4\u00e4 ja ennakoi osaamista kaikilla kielitaidon osa-alueilla (esim. kirjoittaminen, puhuminen, lukeminen ja kuunteleminen). \nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli tutkia sit\u00e4, mit\u00e4 sanan osaamisen osa-alueita (esim. \u00e4\u00e4nt\u00e4minen, kirjoitusasu, kollokaatiot) lukion englanninopettajat arvostavat, mit\u00e4 he testaavat sanakokeissa, ja mist\u00e4 syist\u00e4 opettajat pit\u00e4v\u00e4t sanakokeita. Koska n\u00e4it\u00e4 asioita ei juuri ole tutkittu Suomessa, tutkimuksen tarkoituksena on tuoda uutta tietoa asiasta ja ennen kaikkea toimia suunnanantajana jatkotutkimukselle. \n\nTutkielmaa varten haastateltiin yhdeks\u00e4\u00e4 lukion 1. vuosikurssilla opettavaa englanninopettajaa. Opettajilta kysyttiin haastatteluissa heid\u00e4n k\u00e4sityksist\u00e4\u00e4n ja toimintatavoistaan sanaston ja sanakokeiden suhteen. Aineisto analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 ainestol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. \n\nTutkimuksen tulokset osoittavat sen, ett\u00e4 ylioppilaskirjoitukset hallitsevat lukio-opetusta ensimm\u00e4isist\u00e4 kursseista l\u00e4htien, ja opettajien valitsemat metodit ja sis\u00e4ll\u00f6t ovat sellaisia, ett\u00e4 ne harjoittaisivat mahdollisimman hyvin kirjoituksia varten. Toisaalta opettajilla on hyvin erilaisia tapoja opettaa sanastoa, ja sanakokeiden muoto vaihtelee suuresti opettajasta toiseen, sik\u00e4li mik\u00e4li opettaja niit\u00e4 pit\u00e4\u00e4. \n\nTuloksista ilmenee my\u00f6s, ett\u00e4 opettajat pit\u00e4v\u00e4t sanaston laajuutta t\u00e4rke\u00e4mp\u00e4n\u00e4 kuin sanaston syvyytt\u00e4 tai sanastojen v\u00e4lisi\u00e4 verkostoja. Lis\u00e4ksi kiteytynyt kieli (formulaic language) on opettajille vieras k\u00e4sitteen\u00e4, sek\u00e4 osittain my\u00f6s ilmi\u00f6n\u00e4. Sen painoarvo opetuksessa ja testauksessa on eritt\u00e4in v\u00e4h\u00e4inen lukion ensimm\u00e4isell\u00e4 vuosikurssilla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2018-05-29T08:52:11Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-29T08:52:11Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "99", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vocabulary teaching", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vocabulary testing", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "assessment", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "formulaic sequences", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vocabulary knowledge", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lexical competence", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Teaching and testing vocabulary in Finnish upper secondary school: teacher practices", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805292871", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sanavarasto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sanat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teaching and instruction", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "language learning", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vocabulary (knowledge)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "words", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58199
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:21Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/443da534-d4c5-4125-8147-b385cf1cc768\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201805292871.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kekki, Jarkko Teaching and testing vocabulary in Finnish upper secondary school: teacher practices EFL vocabulary teaching vocabulary testing assessment formulaic sequences vocabulary knowledge lexical competence Englannin kieli English 301 opetus englannin kieli kielen oppiminen sanavarasto sanat teaching and instruction English language language learning vocabulary (knowledge) words
title Teaching and testing vocabulary in Finnish upper secondary school: teacher practices
title_full Teaching and testing vocabulary in Finnish upper secondary school: teacher practices
title_fullStr Teaching and testing vocabulary in Finnish upper secondary school: teacher practices Teaching and testing vocabulary in Finnish upper secondary school: teacher practices
title_full_unstemmed Teaching and testing vocabulary in Finnish upper secondary school: teacher practices Teaching and testing vocabulary in Finnish upper secondary school: teacher practices
title_short Teaching and testing vocabulary in Finnish upper secondary school: teacher practices
title_sort teaching and testing vocabulary in finnish upper secondary school teacher practices
title_txtP Teaching and testing vocabulary in Finnish upper secondary school: teacher practices
topic EFL vocabulary teaching vocabulary testing assessment formulaic sequences vocabulary knowledge lexical competence Englannin kieli English 301 opetus englannin kieli kielen oppiminen sanavarasto sanat teaching and instruction English language language learning vocabulary (knowledge) words
topic_facet 301 EFL Englannin kieli English English language assessment englannin kieli formulaic sequences kielen oppiminen language learning lexical competence opetus sanat sanavarasto teaching and instruction vocabulary (knowledge) vocabulary knowledge vocabulary teaching vocabulary testing words
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58199 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805292871
work_keys_str_mv AT kekkijarkko teachingandtestingvocabularyinfinnishuppersecondaryschoolteacherpractices