"Ne oli semmosia kartonkikötöstelyjä, mutta ne oli niistä tosi ylpeitä": lastentarhanopettajien käsityksiä lasten osallisuudesta toiminnan suunnittelussa

Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millaisia käsityksiä lastentarhanopettajilla on lasten osallisuudesta ja miten nämä käsitykset toteutuvat toiminnan suunnittelussa. Selvitimme lisäksi, millaisia mahdollisuuksia ja haasteita lasten osallisuuden huomioimiseen liittyy. Tutkimuksemme on laadu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Saari, Hennariikka, Vasankari, Essi
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58193
Kuvaus
Yhteenveto:Tämän tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millaisia käsityksiä lastentarhanopettajilla on lasten osallisuudesta ja miten nämä käsitykset toteutuvat toiminnan suunnittelussa. Selvitimme lisäksi, millaisia mahdollisuuksia ja haasteita lasten osallisuuden huomioimiseen liittyy. Tutkimuksemme on laadullinen fenomenografinen tutkimus. Aineistonkeruumenetelmänä olemme käyttäneet puolistrukturoitua teemahaastattelua. Informantteina tutkimuksessamme oli kuusi lastentarhanopettajaa viidestä eri päiväkodista, viideltä eri paikkakunnalta. Analyysi on toteutettu aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimuksessamme selvisi, että lastentarhanopettajien käsitykset lasten osallisuudesta olivat laajoja ja moniulotteisia. Osallisuuden käsitteeseen liitettiin yhteisöllisyys, sekä aktiivinen ja passiivinen osallisuus. Kasvattaja nähtiin osallisuuden mahdollistajana. Toiminnan suunnittelussa aikuiset huomioivat lasten osallisuuden suoran ja epäsuoran vaikuttamisen kautta. Tutkimuksemme mukaan lasten osallisuuden huomioiminen koetaan varhaiskasvatuksessa enemmän mahdollisuutena kuin haasteena. Tutkimuksemme perusteella voidaan päätellä, että lasten osallisuuden huomioiminen toiminnan suunnittelussa vaatii varhaiskasvattajalta laajaa oman toiminnan tarkastelua ja reflektointia osallisuuden näkökulmasta. Lasten osallisuus varhaiskasvatustoiminnan suunnittelussa tapahtuu usein niin, etteivät lapset itse tiedosta olevansa osallisia. Tarvitaan siis lisää tutkimustietoa siitä, miten lasten tietoisuutta omasta osallisuudestaan voitaisiin lisätä.