Pk-yritysten prosessit ja informaatio liiketoimintatiedon hallinnassa

On varmaa, että data ei maailmasta lopu – on myös selvää, että tiedolla johtaminen johtaa parempiin tuloksiin yrityksen liiketoiminnallisissa tavoitteissa. Tiedon hyödyntämisessä auttavat oikeat prosessit, informaatio ja työkalut. Tutkimuksen aiheena oli liiketoimintatiedon hallinnan prosessien ja i...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kannisto, Heini-Marja
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58192
_version_ 1826225754761854976
author Kannisto, Heini-Marja
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kannisto, Heini-Marja Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kannisto, Heini-Marja Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kannisto, Heini-Marja
datasource_str_mv jyx
description On varmaa, että data ei maailmasta lopu – on myös selvää, että tiedolla johtaminen johtaa parempiin tuloksiin yrityksen liiketoiminnallisissa tavoitteissa. Tiedon hyödyntämisessä auttavat oikeat prosessit, informaatio ja työkalut. Tutkimuksen aiheena oli liiketoimintatiedon hallinnan prosessien ja informaation selvittäminen ja tavoitteena oli kerätä tietoa pk-yritysten liiketoimintatiedon hallinnan kehittämiseen. Tutkimuksella selvitettiin millaisia prosesseja tiedonkeruussa, jakamisessa ja sen hyödyntämisessä oli jo käytössä, mitä informaatiota kerättiin ja mitkä olivat liiketoimintatiedon hallintajärjestelmien menestystekijät. Tämän tutkimuksen avulla saatiin tieto, millainen liiketoimintatiedon hallintajärjestelmän sisältö palvelisi suomalaisia pk-yrityksiä parhaiten. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta. Empiirinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina. Haastattelut analysoitiin kolmen teeman avulla, mitkä olivat prosessit, informaatio ja järjestelmät. Haastatteluteemat muodostuivat Steven Alterin työjärjestelmäviitekehyksen kategorioista. Sekä empiirisessä tutkimuksessa, että kirjallisuusosiossa pyrittiin löytämään vastaukset tutkimuskysymyksiin: ”Mitä prosesseja ja informaatiota liiketoimintatiedon hallinta pitää sisällään?” ja ”Mitkä menestystekijät auttavat liiketoimintatiedon hallintajärjestelmien kehittämisessä?”. Tutkimustulos esitetään kolmivaiheisena: informaation, prosessien ja liiketoimintatiedon hallintajärjestelmän menestystekijöiden näkökulmasta. (1) Liiketoimintatiedon hallinnan tarvitsema informaatio pkyrityksessä tulee olla saatavilla ja reaaliaikaista, hyödyllistä, selkeästi ja yksinkertaisesti esitettyä, testattua, talletettua tai varastoitua, koko organisaation yhtenäisten prosessien mukaan tuotettua, ennustettavaa sekä vastuutettua. (2) Kun myös liiketoimintatiedon hallinnan prosessit, joita koko organisaatio noudattaa, on kunnossa, saadaan datasta yritykselle hyödyllistä viisautta määrittelemällä halutunlaiset ja yrityksen strategiaa tukevat mittarit. (3) Liiketoimintatiedon hallintajärjestelmien tulee olla helppokäyttöisiä ja selkeitä. Datan tulee olla integroituna järjestelmään automaattisesti eri lähdejärjestelmistä ja siihen tulee olla helppo pääsy. Nämä kaikki kolme teemaa johtaa laadukkaaseen ja luotettavaan informaatioon, mikä tutkimusten valossa antaa etulyöntiaseman kilpailijoihin sekä mahdollisuuden ajatella pidemmälle kuin asiakas. It is certain that data will not be out of the world - it is also clear that leading information leads to better results in the company's business objectives. Utilizing information will help you with the right processes, information and tools. The aim of the research was to define the processes and information on business information management and to gather information on the development of business information management for SMEs. The research investigated what kind of processes were used in data collection, sharing and utilization, what information was collected and what were the success factors of business intelligence management systems. The purpose of this study was to find out what kind of business intelligence content would best serve Finnish SMEs. A qualitative research was used in the study. Empirical research was conducted as theme interviews. The interviews were analyzed using three themes, which were processes, information and systems. The interview themes consisted of Steven Alter's Work System Framework. Both in the empirical study and in the literature section, the aim was to find answers to research questions: "What are the processes and information in business intelligence?" And "What success factors help to develop business intelligence management systems?". The research results are presented in three phases: from the point of view of the information, process and business intelligence management system success factors. (1) The information required by business information management in an SME should be accessible and real-time, useful, clearly and uniquely presented, tested, stored, produced, predictable and responsive to the entire organization's unified processes. (2) When business information management processes, which the entire organization respects, are in good shape, it provides useful information for the company by identifying the type of indicators that support the company's strategy. (3) Business information management systems must be easy to use and clear. The data must be automatically integrated into the system from different source systems and be easily accessible. All these three themes lead to high quality and reliable information, which, in the light of studies, gives a competitive edge to the competitors and the ability to think beyond the customer.
first_indexed 2019-08-19T08:21:24Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Luoma, Eetu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kannisto, Heini-Marja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-29T08:11:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-29T08:11:13Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58192", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "On varmaa, ett\u00e4 data ei maailmasta lopu \u2013 on my\u00f6s selv\u00e4\u00e4, ett\u00e4 tiedolla johtaminen johtaa parempiin tuloksiin yrityksen liiketoiminnallisissa tavoitteissa. Tiedon hy\u00f6dynt\u00e4misess\u00e4 auttavat oikeat prosessit, informaatio ja ty\u00f6kalut. Tutkimuksen aiheena oli liiketoimintatiedon hallinnan prosessien ja informaation selvitt\u00e4minen ja tavoitteena oli ker\u00e4t\u00e4 tietoa pk-yritysten liiketoimintatiedon hallinnan kehitt\u00e4miseen. Tutkimuksella selvitettiin millaisia prosesseja tiedonkeruussa, jakamisessa ja sen hy\u00f6dynt\u00e4misess\u00e4 oli jo k\u00e4yt\u00f6ss\u00e4, mit\u00e4 informaatiota ker\u00e4ttiin ja mitk\u00e4 olivat liiketoimintatiedon hallintaj\u00e4rjestelmien menestystekij\u00e4t. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen avulla saatiin tieto, millainen liiketoimintatiedon hallintaj\u00e4rjestelm\u00e4n sis\u00e4lt\u00f6 palvelisi suomalaisia pk-yrityksi\u00e4 parhaiten. Tutkimuksessa k\u00e4ytettiin kvalitatiivista tutkimusotetta. Empiirinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluina. Haastattelut analysoitiin kolmen teeman avulla, mitk\u00e4 olivat prosessit, informaatio ja j\u00e4rjestelm\u00e4t. Haastatteluteemat muodostuivat Steven Alterin ty\u00f6j\u00e4rjestelm\u00e4viitekehyksen kategorioista. Sek\u00e4 empiirisess\u00e4 tutkimuksessa, ett\u00e4 kirjallisuusosiossa pyrittiin l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n vastaukset tutkimuskysymyksiin: \u201dMit\u00e4 prosesseja ja informaatiota liiketoimintatiedon hallinta pit\u00e4\u00e4 sis\u00e4ll\u00e4\u00e4n?\u201d ja \u201dMitk\u00e4 menestystekij\u00e4t auttavat liiketoimintatiedon hallintaj\u00e4rjestelmien kehitt\u00e4misess\u00e4?\u201d. Tutkimustulos esitet\u00e4\u00e4n kolmivaiheisena: informaation, prosessien ja liiketoimintatiedon hallintaj\u00e4rjestelm\u00e4n menestystekij\u00f6iden n\u00e4k\u00f6kulmasta. (1) Liiketoimintatiedon hallinnan tarvitsema informaatio pkyrityksess\u00e4 tulee olla saatavilla ja reaaliaikaista, hy\u00f6dyllist\u00e4, selke\u00e4sti ja yksinkertaisesti esitetty\u00e4, testattua, talletettua tai varastoitua, koko organisaation yhten\u00e4isten prosessien mukaan tuotettua, ennustettavaa sek\u00e4 vastuutettua. (2) Kun my\u00f6s liiketoimintatiedon hallinnan prosessit, joita koko organisaatio noudattaa, on kunnossa, saadaan datasta yritykselle hy\u00f6dyllist\u00e4 viisautta m\u00e4\u00e4rittelem\u00e4ll\u00e4 halutunlaiset ja yrityksen strategiaa tukevat mittarit. (3) Liiketoimintatiedon hallintaj\u00e4rjestelmien tulee olla helppok\u00e4ytt\u00f6isi\u00e4 ja selkeit\u00e4. Datan tulee olla integroituna j\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4n automaattisesti eri l\u00e4hdej\u00e4rjestelmist\u00e4 ja siihen tulee olla helppo p\u00e4\u00e4sy. N\u00e4m\u00e4 kaikki kolme teemaa johtaa laadukkaaseen ja luotettavaan informaatioon, mik\u00e4 tutkimusten valossa antaa etuly\u00f6ntiaseman kilpailijoihin sek\u00e4 mahdollisuuden ajatella pidemm\u00e4lle kuin asiakas.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "It is certain that data will not be out of the world - it is also clear that leading information leads to better results in the company's business objectives. Utilizing information will help you with the right processes, information and tools. The aim of the research was to define the processes and information on business information management and to gather information on the development of business information management for SMEs. The research investigated what kind of processes were used in data collection, sharing and utilization, what information was collected and what were the success factors of business intelligence management systems. The purpose of this study was to find out what kind of business intelligence content would best serve Finnish SMEs. A qualitative research was used in the study. Empirical research was conducted as theme interviews. The interviews were analyzed using three themes, which were processes, information and systems. The interview themes consisted of Steven Alter's Work System Framework. Both in the empirical study and in the literature section, the aim was to find answers to research questions: \"What are the processes and information in business intelligence?\" And \"What success factors help to develop business intelligence management systems?\". The research results are presented in three phases: from the point of view of the information, process and business intelligence management system success factors. (1) The information required by business information management in an SME should be accessible and real-time, useful, clearly and uniquely presented, tested, stored, produced, predictable and responsive to the entire organization's unified processes. (2) When business information management processes, which the entire organization respects, are in good shape, it provides useful information for the company by identifying the type of indicators that support the company's strategy. (3) Business information management systems must be easy to use and clear. The data must be automatically integrated into the system from different source systems and be easily accessible. All these three themes lead to high quality and reliable information, which, in the light of studies, gives a competitive edge to the competitors and the ability to think beyond the customer.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2018-05-29T08:11:13Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-29T08:11:13Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "57", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liiketoimintatiedon hallinta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liiketoimintaprosessit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "informaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "reporting", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "processes", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "information", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pk-yritysten prosessit ja informaatio liiketoimintatiedon hallinnassa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805292864", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "business intelligence", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietovarastot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tiedonhallinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "raportointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "raportit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58192
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:02Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/b2882ccd-2008-4481-b468-cdf49d41803c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201805292864.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kannisto, Heini-Marja Pk-yritysten prosessit ja informaatio liiketoimintatiedon hallinnassa liiketoimintatiedon hallinta liiketoimintaprosessit informaatio reporting processes information Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 business intelligence tietovarastot tiedonhallinta raportointi raportit
title Pk-yritysten prosessit ja informaatio liiketoimintatiedon hallinnassa
title_full Pk-yritysten prosessit ja informaatio liiketoimintatiedon hallinnassa
title_fullStr Pk-yritysten prosessit ja informaatio liiketoimintatiedon hallinnassa Pk-yritysten prosessit ja informaatio liiketoimintatiedon hallinnassa
title_full_unstemmed Pk-yritysten prosessit ja informaatio liiketoimintatiedon hallinnassa Pk-yritysten prosessit ja informaatio liiketoimintatiedon hallinnassa
title_short Pk-yritysten prosessit ja informaatio liiketoimintatiedon hallinnassa
title_sort pk yritysten prosessit ja informaatio liiketoimintatiedon hallinnassa
title_txtP Pk-yritysten prosessit ja informaatio liiketoimintatiedon hallinnassa
topic liiketoimintatiedon hallinta liiketoimintaprosessit informaatio reporting processes information Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 business intelligence tietovarastot tiedonhallinta raportointi raportit
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede business intelligence informaatio information liiketoimintaprosessit liiketoimintatiedon hallinta processes raportit raportointi reporting tiedonhallinta tietovarastot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58192 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805292864
work_keys_str_mv AT kannistoheinimarja pkyritystenprosessitjainformaatioliiketoimintatiedonhallinnassa