"Kumpa ei ois olemassa aikuisia, niin lapset sais leikkii koko ajan!": 4-5 -vuotiaiden lasten kokemuksia pitkäkestoisista leikeistä päväkodissa

Tutkimuksemme tarkastelee pitkäkestoisia leikkejä päiväkodissa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia pitkäkestoisia leikkejä lapset leikkivät päiväkodissa, miten niitä voidaan tukea sekä millaisia esteitä niihin liittyy. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla 4-5 -vuotiaita la...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kronström, Siiri, Tammilehto, Essi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58184
_version_ 1828193212604350464
author Kronström, Siiri Tammilehto, Essi
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kronström, Siiri Tammilehto, Essi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kronström, Siiri Tammilehto, Essi Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kronström, Siiri
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksemme tarkastelee pitkäkestoisia leikkejä päiväkodissa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia pitkäkestoisia leikkejä lapset leikkivät päiväkodissa, miten niitä voidaan tukea sekä millaisia esteitä niihin liittyy. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla 4-5 -vuotiaita lapsia kahdessa Jyväskylän päiväkodissa. Tutkimukseen osallistui yhteensä 8 lasta. Aineisto analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tulokset osoittivat, että päiväkodin pitkäkestoisista leikeistä vallitsevimpana olivat erilaiset roolileikit. Pitkäkestoista leikkiä mahdollistavia tekijöitä olivat leikin mahdollistava ja sitä tukeva aikuinen, päiväkodin puitteet sekä lasten mahdollisuus vaikuttaa leikkiä koskeviin päätöksiin. Sen sijaan pitkäkestoista leikkiä rajoittavia tekijöitä olivat aikuisen määräysvalta, päiväkodin puutteelliset puitteet, toiset lapset sekä päiväkodin aikataulutus. Merkittävin rajoittava tekijä oli kuitenkin aikuisen määräysvalta, sillä kasvattajan suhtautuminen leikkiin heijastaa sitä, mikä leikin asema päiväkodissa on. Tiivistäen voimme todeta, että päiväkodin pitkäkestoisia leikkejä mahdollistavat ja rajoittavat monet eri tekijät. Tulee kuitenkin muistaa, että lapset ovat erilaisia leikkijöitä, sillä toisten lasten pitäessä pidempikestoisista leikeistä, toiset lapset leikkivät ennemmin lyhyempiä leikkejä. Aikuisen tulisi kuitenkin tukea ja antaa jokaiselle lapselle mahdollisuus myös pidempikestoiseen leikkiin, sillä se kehittää lapsen pitkäjänteisyyttä ja kykyä rikastaa leikkiä lasta motivoivaksi.
first_indexed 2019-08-19T08:21:19Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Kronstr\u00f6m, Siiri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tammilehto, Essi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-29T06:31:54Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-29T06:31:54Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58184", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksemme tarkastelee pitk\u00e4kestoisia leikkej\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodissa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia pitk\u00e4kestoisia leikkej\u00e4 lapset leikkiv\u00e4t p\u00e4iv\u00e4kodissa, miten niit\u00e4 voidaan tukea sek\u00e4 millaisia esteit\u00e4 niihin liittyy. \r\nTutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla 4-5 -vuotiaita lapsia kahdessa Jyv\u00e4skyl\u00e4n p\u00e4iv\u00e4kodissa. Tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 8 lasta. Aineisto analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4en aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. \r\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodin pitk\u00e4kestoisista leikeist\u00e4 vallitsevimpana olivat erilaiset roolileikit. Pitk\u00e4kestoista leikki\u00e4 mahdollistavia tekij\u00f6it\u00e4 olivat leikin mahdollistava ja sit\u00e4 tukeva aikuinen, p\u00e4iv\u00e4kodin puitteet sek\u00e4 lasten mahdollisuus vaikuttaa leikki\u00e4 koskeviin p\u00e4\u00e4t\u00f6ksiin. Sen sijaan pitk\u00e4kestoista leikki\u00e4 rajoittavia tekij\u00f6it\u00e4 olivat aikuisen m\u00e4\u00e4r\u00e4ysvalta, p\u00e4iv\u00e4kodin puutteelliset puitteet, toiset lapset sek\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodin aikataulutus. Merkitt\u00e4vin rajoittava tekij\u00e4 oli kuitenkin aikuisen m\u00e4\u00e4r\u00e4ysvalta, sill\u00e4 kasvattajan suhtautuminen leikkiin heijastaa sit\u00e4, mik\u00e4 leikin asema p\u00e4iv\u00e4kodissa on. \r\nTiivist\u00e4en voimme todeta, ett\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodin pitk\u00e4kestoisia leikkej\u00e4 mahdollistavat ja rajoittavat monet eri tekij\u00e4t. Tulee kuitenkin muistaa, ett\u00e4 lapset ovat erilaisia leikkij\u00f6it\u00e4, sill\u00e4 toisten lasten pit\u00e4ess\u00e4 pidempikestoisista leikeist\u00e4, toiset lapset leikkiv\u00e4t ennemmin lyhyempi\u00e4 leikkej\u00e4. Aikuisen tulisi kuitenkin tukea ja antaa jokaiselle lapselle mahdollisuus my\u00f6s pidempikestoiseen leikkiin, sill\u00e4 se kehitt\u00e4\u00e4 lapsen pitk\u00e4j\u00e4nteisyytt\u00e4 ja kyky\u00e4 rikastaa leikki\u00e4 lasta motivoivaksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2018-05-29T06:31:54Z\r\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-29T06:31:54Z (GMT). No. of bitstreams: 0\r\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "54", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pitk\u00e4kestoinen leikki", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Kumpa ei ois olemassa aikuisia, niin lapset sais leikkii koko ajan!\": 4-5 -vuotiaiden lasten kokemuksia pitk\u00e4kestoisista leikeist\u00e4 p\u00e4v\u00e4kodissa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805292857", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "leikit (tuotokset)", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58184
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:29Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c7918ebc-7588-47f6-ac92-c7b26bf5c67a\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201805292857.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kronström, Siiri Tammilehto, Essi "Kumpa ei ois olemassa aikuisia, niin lapset sais leikkii koko ajan!": 4-5 -vuotiaiden lasten kokemuksia pitkäkestoisista leikeistä päväkodissa pitkäkestoinen leikki Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 lapset (ikäryhmät) leikit (tuotokset)
title "Kumpa ei ois olemassa aikuisia, niin lapset sais leikkii koko ajan!": 4-5 -vuotiaiden lasten kokemuksia pitkäkestoisista leikeistä päväkodissa
title_full "Kumpa ei ois olemassa aikuisia, niin lapset sais leikkii koko ajan!": 4-5 -vuotiaiden lasten kokemuksia pitkäkestoisista leikeistä päväkodissa
title_fullStr "Kumpa ei ois olemassa aikuisia, niin lapset sais leikkii koko ajan!": 4-5 -vuotiaiden lasten kokemuksia pitkäkestoisista leikeistä päväkodissa "Kumpa ei ois olemassa aikuisia, niin lapset sais leikkii koko ajan!": 4-5 -vuotiaiden lasten kokemuksia pitkäkestoisista leikeistä päväkodissa
title_full_unstemmed "Kumpa ei ois olemassa aikuisia, niin lapset sais leikkii koko ajan!": 4-5 -vuotiaiden lasten kokemuksia pitkäkestoisista leikeistä päväkodissa "Kumpa ei ois olemassa aikuisia, niin lapset sais leikkii koko ajan!": 4-5 -vuotiaiden lasten kokemuksia pitkäkestoisista leikeistä päväkodissa
title_short "Kumpa ei ois olemassa aikuisia, niin lapset sais leikkii koko ajan!": 4-5 -vuotiaiden lasten kokemuksia pitkäkestoisista leikeistä päväkodissa
title_sort kumpa ei ois olemassa aikuisia niin lapset sais leikkii koko ajan 4 5 vuotiaiden lasten kokemuksia pitkäkestoisista leikeistä päväkodissa
title_txtP "Kumpa ei ois olemassa aikuisia, niin lapset sais leikkii koko ajan!": 4-5 -vuotiaiden lasten kokemuksia pitkäkestoisista leikeistä päväkodissa
topic pitkäkestoinen leikki Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 lapset (ikäryhmät) leikit (tuotokset)
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus lapset (ikäryhmät) leikit (tuotokset) pitkäkestoinen leikki
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58184 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805292857
work_keys_str_mv AT kronströmsiiri kumpaeioisolemassaaikuisianiinlapsetsaisleikkiikokoajan45vuotiaidenlastenkokemuks