La vente de la téléphonie mobile de Nokia à Microsoft en 2014 Analyse de la subjectivité des adjectifs dans un corpus d’articles de Le Monde et de Le Figaro

Nokian matkapuhelinliiketoiminnan myynti Microsoftille herätti runsaasti huomiota suomalaisissa ja kansainvälisissä medioissa syyskuussa 2013. 5,44 miljardin euron arvoisella yrityskaupalla oli suuri symbolinen merkitys Suomessa, sillä sen nähtiin päättävän yhden menestyksen aikakauden suomalaisessa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Toivonen, Saara
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fra
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58179
_version_ 1828193089995407360
author Toivonen, Saara
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Toivonen, Saara Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Toivonen, Saara Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Toivonen, Saara
datasource_str_mv jyx
description Nokian matkapuhelinliiketoiminnan myynti Microsoftille herätti runsaasti huomiota suomalaisissa ja kansainvälisissä medioissa syyskuussa 2013. 5,44 miljardin euron arvoisella yrityskaupalla oli suuri symbolinen merkitys Suomessa, sillä sen nähtiin päättävän yhden menestyksen aikakauden suomalaisessa yrityshistoriassa. Kauppa vietiin päätökseen keväällä 2014. Tutkin työssäni Le Monde ja Le Figaro ‐sanomalehtien artikkeleissa esiintyvien adjektiivien subjektiivisuutta. Aineisto koostuu 35 artikkelista, jotka on julkaistu 3.9.2013 ja 24.3.2014 välisenä aikana. Artikkelien aiheet liittyvät Nokia‐kauppaan, Nokiaan ja sen avainhenkilöihin, Microsoftiin ja teknologia‐alaan. Aineisto sisältää 376 adjektiivia, jotka esiintyvät 861 kertaa. Analyysi pohjautuu Catherine Kerbrat‐Orecchionin subjektiivisuusteoriaan, jonka mukaan adjektiivit voidaan jakaa niiden merkityksen mukaan objektiivisiin ja subjektiivisiin adjektiiveihin. Subjektiiviset adjektiivit jakautuvat edelleen affektiivisiin ja evaluatiivisiin adjektiiveihin. Näistä jälkimmäiset jaetaan vielä aksiologisiin ja ei‐aksiologisiin. Semanttisen kategorisoinnin ohella adjektiivit luokiteltiin sen mukaan missä sanomalehdessä ne esiintyvät. Lisäksi adjektiivit jaettiin 13 eri temaattiseen luokkaan sen mukaan mihin ne viittaavat. Työn tulokset osoittavat, että 45,1 % korpuksen adjektiiveista on objektiivisia ja 54,9 % subjektiivisia. Tuloksista selviää, että objektiivisten osuus on suurempi Le Figaro ‐lehden artikkeleissa, kun taas subjektiivisten osuudessa ei ilmene merkittäviä eroja eri sanomalehtien välillä. Tulokset osoittavat eri temaattisten ryhmien välillä olevan paljon vaihtelua subjektiivisuudessa. Subjektiivisten adjektiivien määrä on merkittävä ottaen huomioon korpuksen journalistisen viitekehyksen.
first_indexed 2019-08-19T08:21:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Toivonen, Saara", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-29T05:30:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-29T05:30:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58179", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Nokian matkapuhelinliiketoiminnan myynti Microsoftille her\u00e4tti runsaasti huomiota suomalaisissa ja kansainv\u00e4lisiss\u00e4 medioissa syyskuussa 2013. 5,44 miljardin euron arvoisella yrityskaupalla oli suuri symbolinen merkitys Suomessa, sill\u00e4 sen n\u00e4htiin p\u00e4\u00e4tt\u00e4v\u00e4n yhden menestyksen aikakauden suomalaisessa yrityshistoriassa. Kauppa vietiin p\u00e4\u00e4t\u00f6kseen kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2014.\n\nTutkin ty\u00f6ss\u00e4ni Le Monde ja Le Figaro \u2010sanomalehtien artikkeleissa esiintyvien adjektiivien subjektiivisuutta. Aineisto koostuu 35 artikkelista, jotka on julkaistu 3.9.2013 ja 24.3.2014 v\u00e4lisen\u00e4 aikana. Artikkelien aiheet liittyv\u00e4t Nokia\u2010kauppaan, Nokiaan ja sen avainhenkil\u00f6ihin, Microsoftiin ja teknologia\u2010alaan. Aineisto sis\u00e4lt\u00e4\u00e4\n376 adjektiivia, jotka esiintyv\u00e4t 861 kertaa.\n\nAnalyysi pohjautuu Catherine Kerbrat\u2010Orecchionin subjektiivisuusteoriaan, jonka mukaan adjektiivit voidaan jakaa niiden merkityksen mukaan objektiivisiin ja subjektiivisiin adjektiiveihin. Subjektiiviset adjektiivit jakautuvat edelleen affektiivisiin ja evaluatiivisiin adjektiiveihin. N\u00e4ist\u00e4 j\u00e4lkimm\u00e4iset jaetaan viel\u00e4\naksiologisiin ja ei\u2010aksiologisiin. Semanttisen kategorisoinnin ohella adjektiivit luokiteltiin sen mukaan miss\u00e4 sanomalehdess\u00e4 ne esiintyv\u00e4t. Lis\u00e4ksi adjektiivit jaettiin 13 eri temaattiseen luokkaan sen mukaan mihin ne viittaavat.\n\nTy\u00f6n tulokset osoittavat, ett\u00e4 45,1 % korpuksen adjektiiveista on objektiivisia ja 54,9 % subjektiivisia. Tuloksista selvi\u00e4\u00e4, ett\u00e4 objektiivisten osuus on suurempi Le Figaro \u2010lehden artikkeleissa, kun taas subjektiivisten osuudessa ei ilmene merkitt\u00e4vi\u00e4 eroja eri sanomalehtien v\u00e4lill\u00e4. Tulokset osoittavat eri temaattisten ryhmien v\u00e4lill\u00e4 olevan paljon vaihtelua subjektiivisuudessa. Subjektiivisten adjektiivien m\u00e4\u00e4r\u00e4 on merkitt\u00e4v\u00e4 ottaen huomioon korpuksen journalistisen viitekehyksen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2018-05-29T05:30:53Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-29T05:30:54Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "78", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fra", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "La vente de la t\u00e9l\u00e9phonie mobile de Nokia \u00e0 Microsoft en 2014 : Analyse de la subjectivit\u00e9 des adjectifs dans un corpus d\u2019articles de Le Monde et de Le Figaro", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805292851", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romaaninen filologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romance Philology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "307", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "journalismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yrityskaupat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "subjektiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "adjektiivit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58179
language fra
last_indexed 2025-03-31T20:02:12Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/d37f842e-4f34-4d52-8816-56751a070f65\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201805292851.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Toivonen, Saara La vente de la téléphonie mobile de Nokia à Microsoft en 2014 : Analyse de la subjectivité des adjectifs dans un corpus d’articles de Le Monde et de Le Figaro Romaaninen filologia Romance Philology 307 journalismi yrityskaupat subjektiivisuus adjektiivit
title La vente de la téléphonie mobile de Nokia à Microsoft en 2014 : Analyse de la subjectivité des adjectifs dans un corpus d’articles de Le Monde et de Le Figaro
title_full La vente de la téléphonie mobile de Nokia à Microsoft en 2014 : Analyse de la subjectivité des adjectifs dans un corpus d’articles de Le Monde et de Le Figaro
title_fullStr La vente de la téléphonie mobile de Nokia à Microsoft en 2014 : Analyse de la subjectivité des adjectifs dans un corpus d’articles de Le Monde et de Le Figaro La vente de la téléphonie mobile de Nokia à Microsoft en 2014 : Analyse de la subjectivité des adjectifs dans un corpus d’articles de Le Monde et de Le Figaro
title_full_unstemmed La vente de la téléphonie mobile de Nokia à Microsoft en 2014 : Analyse de la subjectivité des adjectifs dans un corpus d’articles de Le Monde et de Le Figaro La vente de la téléphonie mobile de Nokia à Microsoft en 2014 : Analyse de la subjectivité des adjectifs dans un corpus d’articles de Le Monde et de Le Figaro
title_short La vente de la téléphonie mobile de Nokia à Microsoft en 2014
title_sort la vente de la téléphonie mobile de nokia à microsoft en 2014 analyse de la subjectivité des adjectifs dans un corpus d articles de le monde et de le figaro
title_sub Analyse de la subjectivité des adjectifs dans un corpus d’articles de Le Monde et de Le Figaro
title_txtP La vente de la téléphonie mobile de Nokia à Microsoft en 2014 : Analyse de la subjectivité des adjectifs dans un corpus d’articles de Le Monde et de Le Figaro
topic Romaaninen filologia Romance Philology 307 journalismi yrityskaupat subjektiivisuus adjektiivit
topic_facet 307 Romaaninen filologia Romance Philology adjektiivit journalismi subjektiivisuus yrityskaupat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58179 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805292851
work_keys_str_mv AT toivonensaara laventedelatelephoniemobiledenokiaamicrosoften2014analysedelasubjectivitedesadject