Musiikin käyttö oppimisvaikeuksien ja ADHD:n kuntoutuksessa

Tutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka musiikki voi toimia kuntouttavana ja oppimista tukevana tekijänä, oppimisvaikeuksista sekä ADHD:stä kärsivien lasten kohdalla. Musiikkiterapiaa käytetään näiden vaikeuksien hoitamisessa, ja sitä voidaan pitää yhtenä vaikuttavana tekijänä lapsen hyvinvoin...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Rytkönen, Aino
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2018
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58174
_version_ 1828193212601204736
author Rytkönen, Aino
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rytkönen, Aino Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rytkönen, Aino Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rytkönen, Aino
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoituksena on selvittää, kuinka musiikki voi toimia kuntouttavana ja oppimista tukevana tekijänä, oppimisvaikeuksista sekä ADHD:stä kärsivien lasten kohdalla. Musiikkiterapiaa käytetään näiden vaikeuksien hoitamisessa, ja sitä voidaan pitää yhtenä vaikuttavana tekijänä lapsen hyvinvoinnin kannalta. Tutkielmassani kuntoutuksella tarkoitetaan tapoja, joilla pyritään auttamaan lasta selviytymään koulumaailmassa sekä muussa arjessa. Tutkimukseni on laadultaan kvalitatiivinen tapaustutkimus, jossa tutkimusmenetelmänä käytän fenomenologishermeneuttista lähestymistapaa. Tutkimukseni koostuu kahdesta kerätystä aineistosta: viiden, toteuttamani musiikillisen istunnon analysoinnista sekä yhdestä musiikkiterapeutin teemahaastattelusta. Musiikilliset istunnot pidettiin 8-vuotiaalle lapselle, jolla on ADHD ja oppimisvaikeuksia. Istunnoissa hyödynnettiin musiikillisia elementtejä, kuten laulamista ja rumpujen soittoa. Näillä pyrittiin kehittämään lapsen kognitiivisia taitoja, jota mitattiin lukunopeuden kehityksellä. Teemahaastattelun tavoitteena oli puolestaan luoda laajempaa ymmärrystä musiikkiterapian käyttövoimasta lyhytkestoisten musiikillisten istuntojen aikana sekä selvittää, oliko musiikillisilla istunnoilla lapsen vaikeuksia huojentavia sekä oppimista tukevia seuraamuksia. Tutkimustulokseni antoivat viitteitä musiikin hyödyllisyydestä oppimisvaikeuksien tueksi. Tutkittavan lapsen lukunopeus oli nopeutunut istuntojen aikana, ja lukeminen oli sujuvampaa kuin alussa. Istuntojen vähäisyyden vuoksi ei kuitenkaan voida todeta, kehittyikö lapsen lukunopeus pysyvämmin, mutta aiheesta toteuttamani teehaastattelun mukaan, kyseessä saattoi olla ainakin hetkellinen kehitys. Haastattelussa kävi myös selkeästi ilmi, miten musiikilla voidaan kuntouttaa lapsen kielellisiä valmiuksia, motoristen taitojen harjoittamisen kautta. Musiikilla voidaan siis vaikuttaa lapsen kognitiivisten taitojen kehitykseen sekä hyödyntää erilaisia musiikillisia elementtejä, kuntouttaessa ja tukiessa lasten oppimisvaikeuksien, ja keskittymishäiriöiden kirjoa.
first_indexed 2019-08-19T08:21:34Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Rytk\u00f6nen, Aino", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-28T11:57:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-28T11:57:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58174", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, kuinka musiikki voi toimia kuntouttavana ja oppimista tukevana tekij\u00e4n\u00e4,\noppimisvaikeuksista sek\u00e4 ADHD:st\u00e4 k\u00e4rsivien lasten kohdalla. Musiikkiterapiaa k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n n\u00e4iden vaikeuksien\nhoitamisessa, ja sit\u00e4 voidaan pit\u00e4\u00e4 yhten\u00e4 vaikuttavana tekij\u00e4n\u00e4 lapsen hyvinvoinnin kannalta. Tutkielmassani kuntoutuksella\ntarkoitetaan tapoja, joilla pyrit\u00e4\u00e4n auttamaan lasta selviytym\u00e4\u00e4n koulumaailmassa sek\u00e4 muussa arjessa.\nTutkimukseni on laadultaan kvalitatiivinen tapaustutkimus, jossa tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4yt\u00e4n fenomenologishermeneuttista\nl\u00e4hestymistapaa. Tutkimukseni koostuu kahdesta ker\u00e4tyst\u00e4 aineistosta: viiden, toteuttamani musiikillisen\nistunnon analysoinnista sek\u00e4 yhdest\u00e4 musiikkiterapeutin teemahaastattelusta. Musiikilliset istunnot pidettiin\n8-vuotiaalle lapselle, jolla on ADHD ja oppimisvaikeuksia. Istunnoissa hy\u00f6dynnettiin musiikillisia elementtej\u00e4,\nkuten laulamista ja rumpujen soittoa. N\u00e4ill\u00e4 pyrittiin kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n lapsen kognitiivisia taitoja, jota mitattiin lukunopeuden\nkehityksell\u00e4. Teemahaastattelun tavoitteena oli puolestaan luoda laajempaa ymm\u00e4rryst\u00e4 musiikkiterapian\nk\u00e4ytt\u00f6voimasta lyhytkestoisten musiikillisten istuntojen aikana sek\u00e4 selvitt\u00e4\u00e4, oliko musiikillisilla istunnoilla lapsen\nvaikeuksia huojentavia sek\u00e4 oppimista tukevia seuraamuksia.\nTutkimustulokseni antoivat viitteit\u00e4 musiikin hy\u00f6dyllisyydest\u00e4 oppimisvaikeuksien tueksi. Tutkittavan lapsen lukunopeus\noli nopeutunut istuntojen aikana, ja lukeminen oli sujuvampaa kuin alussa. Istuntojen v\u00e4h\u00e4isyyden vuoksi\nei kuitenkaan voida todeta, kehittyik\u00f6 lapsen lukunopeus pysyv\u00e4mmin, mutta aiheesta toteuttamani teehaastattelun\nmukaan, kyseess\u00e4 saattoi olla ainakin hetkellinen kehitys. Haastattelussa k\u00e4vi my\u00f6s selke\u00e4sti ilmi, miten musiikilla\nvoidaan kuntouttaa lapsen kielellisi\u00e4 valmiuksia, motoristen taitojen harjoittamisen kautta. Musiikilla voidaan siis\nvaikuttaa lapsen kognitiivisten taitojen kehitykseen sek\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 erilaisia musiikillisia elementtej\u00e4, kuntouttaessa\nja tukiessa lasten oppimisvaikeuksien, ja keskittymish\u00e4iri\u00f6iden kirjoa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2018-05-28T11:57:37Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-28T11:57:37Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "40", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Musiikin k\u00e4ytt\u00f6 oppimisvaikeuksien ja ADHD:n kuntoutuksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805282844", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musiikkitiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Musicology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3051", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisvaikeudet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ADHD", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "soittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "keskittymiskyky", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motoriset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kognitiivinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikkiterapia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58174
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:10Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ae40513e-d7bb-47da-a62a-de2b95bb93ab\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201805282844.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rytkönen, Aino Musiikin käyttö oppimisvaikeuksien ja ADHD:n kuntoutuksessa Musiikkitiede Musicology 3051 oppimisvaikeudet ADHD soittaminen keskittymiskyky motoriset taidot kognitiivinen kehitys musiikkiterapia
title Musiikin käyttö oppimisvaikeuksien ja ADHD:n kuntoutuksessa
title_full Musiikin käyttö oppimisvaikeuksien ja ADHD:n kuntoutuksessa
title_fullStr Musiikin käyttö oppimisvaikeuksien ja ADHD:n kuntoutuksessa Musiikin käyttö oppimisvaikeuksien ja ADHD:n kuntoutuksessa
title_full_unstemmed Musiikin käyttö oppimisvaikeuksien ja ADHD:n kuntoutuksessa Musiikin käyttö oppimisvaikeuksien ja ADHD:n kuntoutuksessa
title_short Musiikin käyttö oppimisvaikeuksien ja ADHD:n kuntoutuksessa
title_sort musiikin käyttö oppimisvaikeuksien ja adhd n kuntoutuksessa
title_txtP Musiikin käyttö oppimisvaikeuksien ja ADHD:n kuntoutuksessa
topic Musiikkitiede Musicology 3051 oppimisvaikeudet ADHD soittaminen keskittymiskyky motoriset taidot kognitiivinen kehitys musiikkiterapia
topic_facet 3051 ADHD Musicology Musiikkitiede keskittymiskyky kognitiivinen kehitys motoriset taidot musiikkiterapia oppimisvaikeudet soittaminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58174 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805282844
work_keys_str_mv AT rytkönenaino musiikinkäyttöoppimisvaikeuksienjaadhdnkuntoutuksessa