Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia ilmiölähtöisestä opetuksesta

Karppela, Martti. 2018 Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia ilmiölähtöisestä opetuksesta. Kasvatustieteen pro-gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten luokanopettajaopiskelijat ymmärtävät ilmiölähtöisen oppimise...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Karppela, Martti
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58173
_version_ 1828193089991213056
author Karppela, Martti
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Karppela, Martti Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Karppela, Martti Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Karppela, Martti
datasource_str_mv jyx
description Karppela, Martti. 2018 Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia ilmiölähtöisestä opetuksesta. Kasvatustieteen pro-gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten luokanopettajaopiskelijat ymmärtävät ilmiölähtöisen oppimisen käsitteen ja miten ilmiölähtöistä opetusta on toteutettu Jyväskylän yliopiston opettajankoulutuslaitoksella. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään myös, millaisia valmiuksia luokanopettajaopiskelijoilla on soveltaa ilmiölähtöistä opetusta työelämässä. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkittaviksi valikoitui kahdeksan opintojensa loppupuolella olevaa luokanopettajaopiskelijaa Jyväskylän yliopistosta. Analyysimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Analyysissä aineisto litteroitiin kirjalliseen muotoon, jonka jälkeen aineisto teemoiteltiin tutkimuskysymysten mukaisesti. Tämän jälkeen aineistoa jaettiin teemojen sisällä eri alakategorioihin. Näistä alakategorioista pyrin löytämään yhtäläisyyksiä ja eroja, joista raportoin tulosluvussa tutkimuskysymysten mukaisesti. Tutkittavat määrittelivät useimmin ilmiölähtöisen opetuksen olevan oppiainerajoja rikkovaa ja oppilaslähtöistä opetusta. Määrittelyt olivat pääosin melko samanlaisia, mutta pieniä erojakin löytyi. Tutkittavat olivat törmänneet ilmiölähtöiseen opetukseen eniten opintojen maisterivaiheen kursseilla ilmiö 1, 2 ja 3. Näistä kursseista ilmiökurssit 1 ja 2 olivat haastateltavilla toteutettu samankaltaisesti. Tutkittavien yleinen asenne ilmiölähtöistä opetusta kohtaan oli melko positiivinen ja kaikki haastateltavat kuvailivat sitä, miten he aikovat soveltaa ilmiölähtöistä oppimista työelämässä. Ilmiölähtöisen opetuksen soveltamiseen peruskoulussa koettiin liittyvän myös haasteita, joita ovat koulukulttuuri sekä koulun rakenteet. Jyväskylän opettajankoulutuslaitoksen ilmiölähtöinen opetus näkyi pääosin positiivisessa valossa ja jatkossa on mielenkiintoista seurata, mihin tutkimus ja keskustelu ilmiölähtöisestä opetuksesta etenee.
first_indexed 2019-08-19T08:21:12Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Naukkarinen, Aimo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Karppela, Martti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-28T11:50:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-28T11:50:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58173", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Karppela, Martti. 2018 Luokanopettajaopiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia ilmi\u00f6l\u00e4ht\u00f6isest\u00e4 opetuksesta. Kasvatustieteen pro-gradu -tutkielma. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. \nTutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten luokanopettajaopiskelijat ymm\u00e4rt\u00e4v\u00e4t ilmi\u00f6l\u00e4ht\u00f6isen oppimisen k\u00e4sitteen ja miten ilmi\u00f6l\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 opetusta on toteutettu Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston opettajankoulutuslaitoksella. Tutkimuksessa pyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n my\u00f6s, millaisia valmiuksia luokanopettajaopiskelijoilla on soveltaa ilmi\u00f6l\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 opetusta ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4.\nTutkimus on luonteeltaan laadullinen ja aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Tutkittaviksi valikoitui kahdeksan opintojensa loppupuolella olevaa luokanopettajaopiskelijaa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistosta. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. Analyysiss\u00e4 aineisto litteroitiin kirjalliseen muotoon, jonka j\u00e4lkeen aineisto teemoiteltiin tutkimuskysymysten mukaisesti. T\u00e4m\u00e4n j\u00e4lkeen aineistoa jaettiin teemojen sis\u00e4ll\u00e4 eri alakategorioihin. N\u00e4ist\u00e4 alakategorioista pyrin l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n yht\u00e4l\u00e4isyyksi\u00e4 ja eroja, joista raportoin tulosluvussa tutkimuskysymysten mukaisesti.\nTutkittavat m\u00e4\u00e4ritteliv\u00e4t useimmin ilmi\u00f6l\u00e4ht\u00f6isen opetuksen olevan oppiainerajoja rikkovaa ja oppilasl\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 opetusta. M\u00e4\u00e4rittelyt olivat p\u00e4\u00e4osin melko samanlaisia, mutta pieni\u00e4 erojakin l\u00f6ytyi. Tutkittavat olivat t\u00f6rm\u00e4nneet ilmi\u00f6l\u00e4ht\u00f6iseen opetukseen eniten opintojen maisterivaiheen kursseilla ilmi\u00f6 1, 2 ja 3. N\u00e4ist\u00e4 kursseista ilmi\u00f6kurssit 1 ja 2 olivat haastateltavilla toteutettu samankaltaisesti. Tutkittavien yleinen asenne ilmi\u00f6l\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 opetusta kohtaan oli melko positiivinen ja kaikki haastateltavat kuvailivat sit\u00e4, miten he aikovat soveltaa ilmi\u00f6l\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 oppimista ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4. Ilmi\u00f6l\u00e4ht\u00f6isen opetuksen soveltamiseen peruskoulussa koettiin liittyv\u00e4n my\u00f6s haasteita, joita ovat koulukulttuuri sek\u00e4 koulun rakenteet. Jyv\u00e4skyl\u00e4n opettajankoulutuslaitoksen ilmi\u00f6l\u00e4ht\u00f6inen opetus n\u00e4kyi p\u00e4\u00e4osin positiivisessa valossa ja jatkossa on mielenkiintoista seurata, mihin tutkimus ja keskustelu ilmi\u00f6l\u00e4ht\u00f6isest\u00e4 opetuksesta etenee.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2018-05-28T11:50:28Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-28T11:50:28Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "70", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luokanopettajaopiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia ilmi\u00f6l\u00e4ht\u00f6isest\u00e4 opetuksesta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805282843", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uudistukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ilmi\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6llinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimistyylit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetustaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "eheytt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58173
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:07Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f2260fc7-ee52-402f-8fa0-02fe5328c442\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201805282843.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Karppela, Martti Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia ilmiölähtöisestä opetuksesta Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 uudistukset opiskelijat luokanopettajat opettajat opettajankoulutus opetussuunnitelmat ilmiöt yhteisöllinen oppiminen oppimistyylit opetustaito eheyttäminen oppiminen
title Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia ilmiölähtöisestä opetuksesta
title_full Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia ilmiölähtöisestä opetuksesta
title_fullStr Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia ilmiölähtöisestä opetuksesta Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia ilmiölähtöisestä opetuksesta
title_full_unstemmed Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia ilmiölähtöisestä opetuksesta Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia ilmiölähtöisestä opetuksesta
title_short Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia ilmiölähtöisestä opetuksesta
title_sort luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia ilmiölähtöisestä opetuksesta
title_txtP Luokanopettajaopiskelijoiden käsityksiä ja kokemuksia ilmiölähtöisestä opetuksesta
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 uudistukset opiskelijat luokanopettajat opettajat opettajankoulutus opetussuunnitelmat ilmiöt yhteisöllinen oppiminen oppimistyylit opetustaito eheyttäminen oppiminen
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education eheyttäminen ilmiöt luokanopettajat opettajankoulutus opettajat opetussuunnitelmat opetustaito opiskelijat oppiminen oppimistyylit uudistukset yhteisöllinen oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58173 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805282843
work_keys_str_mv AT karppelamartti luokanopettajaopiskelijoidenkäsityksiäjakokemuksiailmiölähtöisestäopetuksesta