Hyväksymis- ja omistautumisterapiaan perustuvan verkkointervention yhteydet nuorten elämään tyytyväisyyteen: itsetunto muuntavana tekijänä

Tämä tutkielma on osa TIKAPUU 2 -hanketta, jossa tutkitaan yhdeksäsluokkalaisten onnistuneeseen toisen asteen koulusiirtymään yhteydessä olevia tekijöitä. Tähän tutkimukseen valikoitui 203 yhdeksäsluokkalaista, joista 122 satunnaistettiin interventioryhmään ja 81 verrokkiryhmään. Tutkimus toteutetti...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Kainomaa, Henna, Pihlaja, Sofia
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Psykologian laitos, Department of Psychology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2018
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58163
_version_ 1826225717146288128
author Kainomaa, Henna Pihlaja, Sofia
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kainomaa, Henna Pihlaja, Sofia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kainomaa, Henna Pihlaja, Sofia Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Psykologian laitos Department of Psychology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kainomaa, Henna
datasource_str_mv jyx
description Tämä tutkielma on osa TIKAPUU 2 -hanketta, jossa tutkitaan yhdeksäsluokkalaisten onnistuneeseen toisen asteen koulusiirtymään yhteydessä olevia tekijöitä. Tähän tutkimukseen valikoitui 203 yhdeksäsluokkalaista, joista 122 satunnaistettiin interventioryhmään ja 81 verrokkiryhmään. Tutkimus toteutettiin syksyllä 2017 kahdessa keskisuomalaisessa kunnassa. Interventioryhmässä tutkittavat saivat viiden viikon tuetun hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuvan Nuorten KOMPASSI -verkkointervention, kun taas verrokkiryhmä ei osallistunut interventioon. Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvittää, lisäsikö hyväksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuva verkkointerventio nuorten psykologista joustavuutta ja elämään tyytyväisyyttä, ja välittikö lisääntynyt psykologinen joustavuus intervention vaikutuksia elämään tyytyväisyyteen. Lisäksi tarkastelimme, oliko Nuorten KOMPASSIN vaikuttavuus nuorten psykologiseen joustavuuteen ja elämään tyytyväisyyteen erilaista riippuen siitä, millainen nuoren itsetunnon taso oli yhdeksännen luokan alussa. Toistomittausten varianssianalyysin tulokseksi saimme, että interventio lisäsi nuorten elämään tyytyväisyyttä mutta ei psykologista joustavuutta yhdeksännen luokan syksyn aikana. Mediaatiotarkastelujen tulokset osoittivat, että psykologinen joustavuus ei välittänyt muutosta elämään tyytyväisyydessä. Hierarkkisen lineaarisen regressioanalyysin tulokset osoittivat, että itsetunto muunsi intervention vaikutuksia elämään tyytyväisyyteen. Niillä interventioon osallistuneilla nuorilla, joilla oli yhdeksännen luokan syksyllä heikko itsetunto, elämään tyytyväisyys oli lisääntynyt Nuorten KOMPASSI –intervention myötä enemmän kuin niillä, joilla itsetunto oli vahva. Psykologisen joustavuuden osalta itsetunto ei muuntanut intervention vaikutuksia. Tämä tutkimus antaa tukea sille, että nuorten elämään tyytyväisyyttä voidaan lisätä Nuorten KOMPASSI -intervention avulla etenkin niillä nuorilla, joilla on heikko itsetunto.
first_indexed 2019-08-19T08:21:19Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kiuru, Noona", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lappalainen, P\u00e4ivi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kainomaa, Henna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pihlaja, Sofia", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2018-05-28T10:08:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2018-05-28T10:08:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2018", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58163", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4 tutkielma on osa TIKAPUU 2 -hanketta, jossa tutkitaan yhdeks\u00e4sluokkalaisten onnistuneeseen toisen asteen koulusiirtym\u00e4\u00e4n yhteydess\u00e4 olevia tekij\u00f6it\u00e4. T\u00e4h\u00e4n tutkimukseen valikoitui 203 yhdeks\u00e4sluokkalaista, joista 122 satunnaistettiin interventioryhm\u00e4\u00e4n ja 81 verrokkiryhm\u00e4\u00e4n. Tutkimus toteutettiin syksyll\u00e4 2017 kahdessa keskisuomalaisessa kunnassa. Interventioryhm\u00e4ss\u00e4 tutkittavat saivat viiden viikon tuetun hyv\u00e4ksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuvan Nuorten KOMPASSI -verkkointervention, kun taas verrokkiryhm\u00e4 ei osallistunut interventioon. Tutkimuksemme tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, lis\u00e4sik\u00f6 hyv\u00e4ksymis- ja omistautumisterapiaan pohjautuva verkkointerventio nuorten psykologista joustavuutta ja el\u00e4m\u00e4\u00e4n tyytyv\u00e4isyytt\u00e4, ja v\u00e4littik\u00f6 lis\u00e4\u00e4ntynyt psykologinen joustavuus intervention vaikutuksia el\u00e4m\u00e4\u00e4n tyytyv\u00e4isyyteen. Lis\u00e4ksi tarkastelimme, oliko Nuorten KOMPASSIN vaikuttavuus nuorten psykologiseen joustavuuteen ja el\u00e4m\u00e4\u00e4n tyytyv\u00e4isyyteen erilaista riippuen siit\u00e4, millainen nuoren itsetunnon taso oli yhdeks\u00e4nnen luokan alussa. Toistomittausten varianssianalyysin tulokseksi saimme, ett\u00e4 interventio lis\u00e4si nuorten el\u00e4m\u00e4\u00e4n tyytyv\u00e4isyytt\u00e4 mutta ei psykologista joustavuutta yhdeks\u00e4nnen luokan syksyn aikana. Mediaatiotarkastelujen tulokset osoittivat, ett\u00e4 psykologinen joustavuus ei v\u00e4litt\u00e4nyt muutosta el\u00e4m\u00e4\u00e4n tyytyv\u00e4isyydess\u00e4. Hierarkkisen lineaarisen regressioanalyysin tulokset osoittivat, ett\u00e4 itsetunto muunsi intervention vaikutuksia el\u00e4m\u00e4\u00e4n tyytyv\u00e4isyyteen. Niill\u00e4 interventioon osallistuneilla nuorilla, joilla oli yhdeks\u00e4nnen luokan syksyll\u00e4 heikko itsetunto, el\u00e4m\u00e4\u00e4n tyytyv\u00e4isyys oli lis\u00e4\u00e4ntynyt Nuorten KOMPASSI \u2013intervention my\u00f6t\u00e4 enemm\u00e4n kuin niill\u00e4, joilla itsetunto oli vahva. Psykologisen joustavuuden osalta itsetunto ei muuntanut intervention vaikutuksia. T\u00e4m\u00e4 tutkimus antaa tukea sille, ett\u00e4 nuorten el\u00e4m\u00e4\u00e4n tyytyv\u00e4isyytt\u00e4 voidaan lis\u00e4t\u00e4 Nuorten KOMPASSI -intervention avulla etenkin niill\u00e4 nuorilla, joilla on heikko itsetunto.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Miia Hakanen (mihakane@jyu.fi) on 2018-05-28T10:08:28Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2018-05-28T10:08:28Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2018", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "40", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "el\u00e4m\u00e4\u00e4n tyytyv\u00e4isyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psykologinen joustavuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "verkkointerventio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Hyv\u00e4ksymis- ja omistautumisterapiaan perustuvan verkkointervention yhteydet nuorten el\u00e4m\u00e4\u00e4n tyytyv\u00e4isyyteen: itsetunto muuntavana tekij\u00e4n\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201805282833", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsetunto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyv\u00e4ksymis- ja omistautumisterapia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_58163
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:45Z
main_date 2018-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2018
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/18af44c8-07ab-42d7-b97e-63406180a004\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201805282833.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2018
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kainomaa, Henna Pihlaja, Sofia Hyväksymis- ja omistautumisterapiaan perustuvan verkkointervention yhteydet nuorten elämään tyytyväisyyteen: itsetunto muuntavana tekijänä elämään tyytyväisyys psykologinen joustavuus verkkointerventio Psykologia Psychology 202 itsetunto nuoret hyväksymis- ja omistautumisterapia
title Hyväksymis- ja omistautumisterapiaan perustuvan verkkointervention yhteydet nuorten elämään tyytyväisyyteen: itsetunto muuntavana tekijänä
title_full Hyväksymis- ja omistautumisterapiaan perustuvan verkkointervention yhteydet nuorten elämään tyytyväisyyteen: itsetunto muuntavana tekijänä
title_fullStr Hyväksymis- ja omistautumisterapiaan perustuvan verkkointervention yhteydet nuorten elämään tyytyväisyyteen: itsetunto muuntavana tekijänä Hyväksymis- ja omistautumisterapiaan perustuvan verkkointervention yhteydet nuorten elämään tyytyväisyyteen: itsetunto muuntavana tekijänä
title_full_unstemmed Hyväksymis- ja omistautumisterapiaan perustuvan verkkointervention yhteydet nuorten elämään tyytyväisyyteen: itsetunto muuntavana tekijänä Hyväksymis- ja omistautumisterapiaan perustuvan verkkointervention yhteydet nuorten elämään tyytyväisyyteen: itsetunto muuntavana tekijänä
title_short Hyväksymis- ja omistautumisterapiaan perustuvan verkkointervention yhteydet nuorten elämään tyytyväisyyteen: itsetunto muuntavana tekijänä
title_sort hyväksymis ja omistautumisterapiaan perustuvan verkkointervention yhteydet nuorten elämään tyytyväisyyteen itsetunto muuntavana tekijänä
title_txtP Hyväksymis- ja omistautumisterapiaan perustuvan verkkointervention yhteydet nuorten elämään tyytyväisyyteen: itsetunto muuntavana tekijänä
topic elämään tyytyväisyys psykologinen joustavuus verkkointerventio Psykologia Psychology 202 itsetunto nuoret hyväksymis- ja omistautumisterapia
topic_facet 202 Psychology Psykologia elämään tyytyväisyys hyväksymis- ja omistautumisterapia itsetunto nuoret psykologinen joustavuus verkkointerventio
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58163 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805282833
work_keys_str_mv AT kainomaahenna hyväksymisjaomistautumisterapiaanperustuvanverkkointerventionyhteydetnuortenelämää